Moeilijk gesprek gevoerd

• Marieke

Een tijdje geleden heb ik een posting gedaan en hulp gevraagd t.a.v. een moeilijk gesprek dat ik moest voeren. Ik heb er gebruik van gemaakt en het gesprek is redelijk verlopen, d.w.z. het was een rustig gesprek, ik verloor mijn geduld niet. Resultaat heb ik er echter niet mee bereikt, d.w.z. de bal ligt weer terug bij mij, de problemen die er zijn zouden aan mij liggen (ook al heb ik dat met argumenten weerlegd) en op een gegeven moment kreeg ik te horen dat als het zo door gaat, er aan het einde van het jaar t.a.v. de verlenging van mijn contract wel eens een vervelend gesprek kon komen. Dat was niet dreigend bedoeld zei mijn baas nota bene. Voor mij is het duidelijk, hoe jammer ik het ook vind. Ik had graag iets van deze baan willen maken, maar mijn bevindingen tot nu toe zijn eigenlijk alleen maar negatief (niemand, maar dan ook werkelijk niemand komt binnen dit bedrijf afspraken na, “delegeren” betekent in dit bedrijf hetzelfde als “over de schutting gooien”, er is geen samenwerking, geen collegialiteit etc. etc.) Ik trok gisteravond de conclusie: ik ben op.

• Hendrikje

Dat is niet zo mooi van je werkgever. Ik neem aan dat dit je wel sterkt in je beslissing voor een andere baan? Laat je niks op je mouw spelden en trek je eigen plan. Sterkte en heeel veel succes met het vinden van een betere werkplek.

• Marieke

Het sterkt me zeker!

Alleen krijg ik nu continue vragen van nieuwe werkgevers waarom ik zo snel al vertrokken ben (dit is namelijk mijn 2e baan waar ik maar heel kort blijf door problemen of conflict).

• lezer

Wat bedoelt je werkgever met : “als het zo doorgaat ? ”

• Ellen XL

Het is toch knap van je dat het een rustig gesprek is geworden en dat je niet emotioneel bent geworden.

Dat het niet meteen het voor jou juiste resultaat heeft opgeleverd is natuurlijk een beetje naar, maar je weet helemaal niet hoe het was afgelopen als je je wel had laten meeslepen. Toch?

Probeer het positief te bekijken, misschien heb je je baas toch aan het denken gezet omdat je zo goed reageerde.

Als je toch weg wilt vanwege de sfeer kun je rustig eens verder kijken. Het is mijn ervaring dat als je denkt “ik moet nu meteen zo vlug mogelijk een andere baan” het niet wil lukken.

Ik heb vroeger veel gelift en eerst ging ik langs de weg staan met zo'n brede smile want ik had er zin in. De voorbij scheurende automobilist dacht blijkbaar “zo'n clown hoef ik niet”. Dan omdat het zo lang duurde keek ik sjacharijnig, nou die wilden de mensen ook niet in de auto. Tegen de tijd dat ik neutraal keek, werd ik meteen meegenomen.

Waarmee ik wil zeggen; je moet door een paar fase's. Denk eens na hoe je een neutrale houding aan kunt nemen, zowel nu op het werk als bij sollicitaties.

Succes en je hebt het goed gedaan :);)

Liefs van Ellen