brain-wash..bij defensie

• jaap en lies

beste forum lezers,

binnenkort gaat een hele goede vriend van ons de opleiding in bij de commando`s. we horen hier verschillende verhalen over. Is het echt zo dat deze jongens gebrain-washed worden om de opdrachten te kunnen uitvoeren. Dat de grens van emotioneel en rationeel nadenken wegvalt..dus meer rationeel en geen gevoel.wat zijn dit eigenlijk voor een slag mensen. verander je door werk zoals dit. graag jullie advies,tips en ervaring

afz; 2 bezorgde vrienden

• Hendrikje

Beste bezorgde vrienden,

Mijn vriend heeft een opleiding tot commando gedaan. Ik put dus voor mijn relaas uit de verhalen die hij mij verteld heeft.Mensen die deze opleiding voltooien (en ik begrijp dat het er relatief weinig zijn die het helemaal halen) kunnen eventueel uitgezonden worden naar oorlogsgebied.

Wat ik eruit begreep is dat dit op een tamelijk individuele basis gebeurt. Vaak worden commando´s gedropt in vijandelijk gebied om ergens te infiltreren of een bepaalde opdracht uit te voeren.

Nu gaat het mijn voorstellingsvermogen te boven, hoe het is, om in oorlog te leven, laat staan te moeten overleven met zo min mogelijk middelen.

Het is dus niet zo, dat commando´s met hun beautycase en een albert heijn tas vol met etenswaren ergens ondergebracht worden in een luxehotel.

Denk meer aan een psu (persoonlijke standaarduitrusting) die zeer minimaal is.

Kompas, mes, wapen. Je moet bij wijze van spreken je eigen wild vangen, eigenhandig slachten en vervolgens onbereid opeten. Overigens ook in die opleiding.

Dit is niet overdreven. Er zijn nog steeds landen in oorlog waarbij dit soort situaties denkbaar zijn. Je bent dus niet geschikt als je niet gehard bent. Niet nachtenlang door kunt gaan of geen beregoede conditie hebt. Je kan niet even stoppen omdat je een blaar hebt. Je moet soms overnachten in erbarmelijke omstandigheden. Je moet je eigen weg kunnen vinden. Je moet vijanden stil en snel kunnen uitschakelen. Erg Rambo achtig, maar wel terecht.

De opleiding die je volgt benadert een eventuele oorlogssituatie, maar waarschijnlijk nog niet voldoende. Je wordt bijvoorbeeld nachtenlang wakker gehouden. Daarna moet je nog rationeel kunnen denken. Je moet kilometers lopen met een bepakking op je rug. Ze laten je in de waan dat je daarnaar klaar bent, mag gaan slapen en net als je in je bedje ligt, wordt je er alweer uitgeroepen om vervolgens weer kilometers te lopen.

Probeer je voor te stellen dat je met emoties niet ver komt in een oorlogssituatie. Een opleiding tot commando is daar natuurlijk op gericht. Heel veel haken er ook op af. Maar even terugkomend over wat het met iemand doet? Tsja. Dat zal van persoon tot persoon verschillen. Maar het is een keuze die iemand maakt. Ik denk wel dat het iets met iemand doet die daadwerkelijk is uitgezonden. Je ziet de keerzijde van ons fijne rijke leven hier. Het hoeft iemand zeker niet onmenselijk te maken. Heb vertrouwen erin. Het is de keus van jullie vriend en je moet eerst kijken of hij het uberhaupt wel haalt. Is dat het geval dan zit dit gewoon in z,n bloed. Hoe idioot dat ook klinkt. Het enige wat je kan doen is iemand steunen in zijn beslissing.

• Ad de Beer

Och, iedere organisatie heeft processen die ervoor zorgen dat mensen zich aanpassen aan de cultuur van de organisatie, dus ook defensie.

Oorlog heeft geen plaats voor emotie, wat niet wil zeggen dat het allemaal vreselijk rationeel is.

De eerste selectie heeft al plaats gevonden, watjes zullen zich niet melden voor het leger, dat maakt het leger al snel duidelijk met de reclamespotjes.

En maar goed ook.

Nu hebben we in dit land al last dat de wouten in hun broek staan te pissen als ze een paar door ons softe linkse onderwijsstelsel ontspoorderde jongeren moeten aanspreken, dat de wouten staan te janken omdat een kloothommel als Mohamed B op hen heeft willen schieten.

Het wordt pas echt leuk als onze soldaten gaan janken als er straks een stuk of 40 terroristen op uitnodiging van Wouter Bos en Jan Marijnissen binnen gekomen een trein willen gaan opblazen.

Kortom………

Ad de Beer

• Ellen XL

Nu hebben we in dit land al last dat de wouten in hun broek staan te pissen als ze een paar door ons softe linkse onderwijsstelsel ontspoorderde jongeren moeten aanspreken, aldus De Beer

Ik weet niet over welke wout jij hebt maar die had vast een enorme burn-out, dat soort jongeren spreken wij dagelijks aan. Routinematig…

Groetjes van Ellen

PS ook alleen in een donker steegje :D

• Ad de Beer

Bij het proces tegen Mohammed B hebben een aantal wouten staan te janken toen ze verklaarden dat er op hun geschoten was. Ben je blijkbaar vergeten.

Niet zo lang geleden is een servicekantoor van ons door een lastige klant met een honkbalknuppen bestormd. Uiteraard meteen de wouten gebeld, we hebben ze drie keer langs zien komen en toen we de man hadden gekalmeerd en naar buiten geholpen kwamen ze schuchter binnen met de vraag of er iets aan de hand was.

In de buurt hebben we een jeugdbende die er lol in heeft bezittingen van mensen te beschadigen. Diverse keren naar het woutenbureau geweest waar de smoesjes niet van de lucht waren. “och meneer, het zijn kwajongens streken”, “het zal allemaal wel meevallen” en als topper “daar hebben we geen tijd voor” (om even later geconfronteerd te worden met maar liefst 15 wouten die aan het controlleren waren of we de gordel wel droegen.

Uiteindelijk met videoopnamen, compleet met naam en adres van de jeugdige criminelen naar het woutenbureau, waar men doodleuk zegt dat het onwettig bewijs is.

Waarom, omdat ze bang zijn een klap te krijgen.

Tja, inderdaad hebben ze, net als onze leerkrachten al heel snel een burn-out. Waarom? Omdat ze nog softer zijn dan een pak boter dat 5 dagen bij 37 graden heeft gelegen.

En dat moet onze veiligheid garanderen!

To serve and to protect. Nou, gewoon mensen naaien die 52 per uur rijden, dat doen onze watjes, veilig in het bureau.

Ad de Beer

• Hans

Ad for president!!

• Ad de Beer

betaalt niet genoeg…..

Ben al wel eens bezig geweest met het oprichten van een partij

LAPJES

Lijst Andere Politiek, Juist, Eerlijk, Sociaal…..

Maar ja, ik wil niet op een lijn worden gesteld met het gespuis dat Den Haag bevolkt, dus

Nee, not at your service

Ad de Beer