psychologisch proces structuur

• suzijtje

Ik moet voor mijn opleiding uitzoeken wat het interne (psychologische) proces is van structuur. Waarom hebben mensen behoefte aan structuur en waarom levert het zoveel op?

Ik moet erachter zien te komen hoe een mens van binnen werkt die behoefte heeft aan structuur. (dus niet dat het veiligheid, duidelijkheid, herkenbaarheid, etc bied, maar hoe komt het dat structuur bijv veiligheid biedt?)

Weet iemand hier iets meer over, of weet iemand een internetsite of literatuur waarin ik dit kan opzoeken?

• azalaia

Hoi suzijtje,

ik denk dat je structuur toch niet kan loskoppelen van duidelijkheid en veiligheid.

Structuur is het tegenovergestelde van chaos; als mensen geen structuur invoeren in hun dagenlijke bestaan, dan wordt hun leven ietwat chaotosch, zonder omlijning, zonder specifiek doel, zonder uitzicht en inzicht.

Het wegennet in Nederland kent een goede infrastructuur om de auto's zonder chaos naast elkaar te laten rijden.

In onze psyche werkt het net zo, onze hersenen zijn net een metrolijnennet in London of Parijs, en als daar geen structuur in zou zitten, dan tollen we rond in een cirkel alsof we stoned zijn of stomdronken, ( alleen dat laatste is mij eens overkomen lang geleden en de structuur in mijn hoofd was totaal verdwenen).

Het is niet eens een behoefte aan stuctuur maar een noodzaak aan structuur om te kunnen overleven en goed en zorgvuldig te kunnen handelen, beslissingen nemen etc.

Het is eigenlijk aangeboren, ook bij dieren is dat het geval, en dat moet ook, anders kan niets en niemand nog letterlijken figuurlijk overeind blijven.

Dit is wat ik in de gauwigheid denk, heb hier nog nooit eerder over nagedacht.

Groeten van azalaia.

• mary

Heb eens na zitten denken over je vraag, vind het wel een goeie! Ik kwam op het volgende uit. Ik hoef je denk ik niets te vertellen over de ego funktie? Bij een zwak ego bestaat het gevaar dat onbewuste voorstellingen dit ego omspoelen. Er is dan geen vast punt meer, je spreekt dan van een psychotische situatie. Om het ego te versterken, kun je struktuur aanbrengen om zo een steviger fundering te leggen waarop het ego steunt. Je creeert zo een steviger basis.

Sommige mensen hebben de behoefte aan structuur om hun ego te versterken als de ego funkties (tijdelijk) minder funktioneren door energieverlies. er is dan nog niet noodzakelijk sprake van een chaotische situatie maar dit dreigt het wel te worden.

Dat is mijn visie, ben benieuwd naar jouw en andere meningen!

groetjes, Mary

• Hans

Hoe het komt dat structuur veiligheid biedt?

Structuur geeft regelmaat.

Regelmaat geeft voorspelbaarheid.

Voorspelbaarheid geeft veiligheid.

Zoiets? Ik verzin maar wat.

Ik weet alleen niet of ik het wel eens ben met de vraagstelling.

Is het wel zo dat structuur veiligheid biedt? Ik denk het niet. Het kan een gevoel van veiligheid bieden maar dat is dan toch ook weer een schijnbare veiligheid.

• Lezer

Vind het een goede redenering, Hans.

Voorspelbaarheid geeft zekerheid.

Mits het geen rigide structuur is die de persoonlijke vrijheid ontneemt.

• Ellen XL

Iedereen wil geloof ik structuur en voorspelbaarheid he?

Bang voor chaos…

Kan je zien wat een zwakke persoonlijkheden het allemaal zijn!

Bang de controle te verliezen, waarom?

Is het omdat je anders niet meer weet wie je zelf bent en waarvoor je staat?

• mary

Een mens een “zwakke persoonlijkheid” noemen omdat hij/zij voorkeur heeft voor een structuur die prettig aanvoelt houdt een behoorlijk waarde oordeel in.. is dat omdat het niet binnen jouw structuur valt?

gr. mary

• Ellen XL

Dat is zo Mary, het is een waarde oordeel.

Ik snap alleen niet wat je bedoelt met de vraag “of het niet binnen mijn structuur valt”.

Gr Ellen

• Douce

Waarom spreek je in de 2e persoon en niet in de 1e persoon enkelvoud??? Het is jouw mening n.l.

Structuur in de concrete zaken van het leven wil nog niet zeggen dat het leven voorspelbaar is, of dat er angst voor chaos zou zijn.

Wel zeg ik altijd tegen mensen: opruiming in mijn huis, is opruiming in mijn hoofd.

Met een “opgeruimde” psyche, kan ik (en met mij vele anderen, mits ze dat zien) meer van de onverwachte dingen genieten en problemen of akelige zaken beter het hoofd bieden. (De uitdrukking: het hoofd bieden, is niet voor niets ontstaan….)

Gr. Douce

• Ellen XL

Bedoel je dat ik had moeten schrijven: “kan ik zien wat een zwakke persoonlijkheden het zijn”?

Ik vind iemand die alleen goed kan functioneren bij voorspelbaarheid en een vaste structuur inderdaad zwak.

Verder vind ik dat je het zoals jij het ziet, ook kunt bekijken.

Prima hoor!

Gr Ellen