psychologisch proces structuur

• azalaia

Je zegt: opruiming in mijn huis is opruiming in mijn hoofd….

Mee eens, maar ik zie het ook anders:

mijn opgeruimde geest hoeft nog niet te betekenen dat mijn huis is opgeruimd…..

Dat mijn huis soms niet is opgeruimd heeft te maken met gemakzucht, luiïgheid, geen zin hebben, liever met de honden buiten lopen of 6 uur achter de pc zitten per dag en daarna achter de tv vanuit mijn pc stoel…..

Het is toch ook erg met mij…..pffff……

Zou mijn geest dan toch niet zo opgeruimd zijn als dat ik denk?

Het is wel vaak waar dat als het bij iemand een echte puinzooi is, die persoon diep in de psychische problemen zit, dus vol in het hoofd, rotzooi in het huis.

Ik heb ook wel problemen maar dat zijn meer zorgen over de algehele toekomst over ons voortbestaan.

Groeten van azalaia.

• Ellen XL

Hoi Azalaia,

Je schrijft o.m. Zou mijn geest dan toch niet zo opgeruimd zijn als dat ik denk?

Ik denk dat het wel losloopt met jouw geest, het betekend ook dat je eens iets kunt laten liggen.

Een huis dwangmatig moeten schoonhouden omdat je je anders niet oke voelt is toch ook niet goed.

Wat mezelf betreft, ik heb dus altijd / meestal een keurig netjes opgeruimd huis.

Alles wat ik gebruikt heb zet ik meteen weer weg.

Ik heb echt moeten leren om de boel eens een keer te laten ‘rotten’ als er belangrijkere dingen waren.

Dus het feit dat je de boel opruimd, op vaste tijden eet en slaapt zegt mij nog niet dat iemands geest dan zo goed functioneerd.

Misschien is zo'n geest wel heel verkrampt bezig.

Nog één fase verder en er mag niet meer op de riggels tussen de stoepstenen gestapt worden.

Ik denk dat je je ook zou moeten kunnen afsluiten voor allerlei invloeden van buitenaf zoals rommel, dat kan jij dus heel goed!

Succes met het opruimen van je zooi! Je beschrijft het wel lekker beeldend, ik zie het zo al voor me.

• azalaia

Hoi Ellen, ik kan heel goed loslaten, zowel goeie als slechte dingen.

Ik heb b.v. een keer een bijna nieuwe wandelwagen vlak voor mijn deur op straat gevonden in de nacht om 03.00 uur toen ik de honden uitliet.

Ik heb die wagen mee naar boven genomen om die eens nader te inspecteren.

Ik heb toen de bekleding eraf gehaald, die gewassen, gedroogd en er weer schoon opgezet en die kinderwagen heeft 2 maanden midden in mijn kamer gestaan en steeds duwde ik die weer ergens anders naar toe als ie in de weg stond.

Op een gegeven moment hing er een vest overheen, een broek, een jas, een bh…. zelf een paraplu, en erin lagen wat tijdschriften, de afstandbediening…..en de vpro gids,

maar ik had daar niet de minste last van, integendeel zelfs. Het was een rijdens meubelstuk geworden en nog praktisch ook. Er lag zelfs een grote beer in met een mutsje op….

Nu staat ie in de box ingeklapt, maar ik bedoel maar te zeggen hoe het bij mij werkt.

Ik ben geen contrôle freak zoals sommige mensen dat wel zijn, ik kijk wel altijd vlak voor ik ga slapen of de kranen dicht zijn, het gas uit en de buitendeur in het nachtslot, of de honden water hebben, de konijnen eten en drinken, dat is vaste prik elke avond.

Als ik een tegenvaller heb, dan ben ik 15 minuten of korten teleurgesteld, maar werp het dan ook van mij af, laat het los en bedenk dan dat het zo heeft moeten zijn, want anders was het wel anders gelopen en heb ik er verder vrede mee.

We hebben niet alles in de hand en dingen gaan niet altijd zoals je had verwacht.

Ik keek net even achterom, en zag dat er nog een boodschappenkarretje naast de verwarming staat in de kamer, maar omdat er al die tijd een plaid overheen hing had ik er niet meer op gelet.

En dat is echt heerlijk, niet meer zo letten op de dingen. Mensen letten te veel op alles en op elkaar, daar kan ik slecht tegen.

Dus opruimen in je hoofd is lekker de rommel laten liggen en daar totaal geen last van hebben.

Dit niet te verwarren met mensen die 20 jaar niet hebben opgeruimd of schoongemaakt en die op de tv hun excuusverhaal komen vertellen.

Groeten van azalaia.

• Douce

Nu blijkt het maar weer dat als uitdrukkingen e.d. omgedraaid worden, ze niet meer werken.

Natuurlijk is een opgeruimd hoofd niet altijd gekoppeld aan een opgeruimd huis.

Ik zei het in de ikvorm, maar mijn huis is altijd opgeruimd en schoon geweest en mijn hoofd meestal ook.

Het geldt in de regel voor die mensen die vastzitten in hun hoofd, dat als ze op gaan ruimen ook het hoofd opgeruimd raakt. In die zin zou je het als een meditatie kunnen zien; door, ook al hebben deze lieden geen zin om iets te ondernemen, wat dus meestal zo is als er in een kringetje wordt gedacht, zich te richten op iets anders en in hun huis te ruimen, het zelfvertrouwen kan stijgen en er ruimte komt.

Ook zijn de meeste bewegingen in het huishouden, ruimtegevend in het lichaam en dus in de bovenkamer.

Natuurlijk is bewegen in de natuur prioriteit nummer één als zaken bij mensen tegen zit.

Als starheid en perfectionisme, in welke vorm dan ook (dus ook de overgeestelijking van een geloof), de overhand krijgen en verward worden met structuur, ja dan is het andere koek. Dan heeft het leven volgens mij (dat is dus heel subjectief) zijn glans verloren en kun je nooit meer spreken van Carpe Diem.

Gr. Douce

• azalaia

Zo is het helemaal Douce en ook voor jou geldt: Carpe Diem.

Groeten van azalaia.

• Ellen XL

Hoi! Ik kon even niet reageren op dit en andere topics. Ik zat heerlijk rustig op Ameland. Overgins wel zwaar geteisterd door de storm… Van te voren dit op internet zetten leek me niet verstandig… :D Vandaar…

Groetjes Ellen