Azalaia, beste medemens,
Laat je niet meeslepen door al het leed en onrecht in de wereld.
Waar je je aandacht op richt, gaat groeien als kool.
Daarom lees ik geen krant, en kijk ik zeer weinig journaal.
Het gekke is dat ik meestal wel op de hoogte ben ;-)
Ik heb je stukje met aandacht gelezen en herken.
Misschien, heel misschien mag ik vandaag jouw dag een klein beetje
oplichten door het volgende tegen je te zeggen:
* als iemand tegen mij liegt, is dat jammer voor mij, maar heeft die ander een probleem.
* als iemand mij een poot wil uitdraaien, is dat wel het probleem van die ander.
* als ik mijn geld stort op giro 555 en de directeur gaat ermee aan de haal, dan is dat jammer van mijn geld, maar zijn probleem is vele malen groter.
* als de regeringsleider uit is op persoonlijke macht, dan is dat heel jammer voor het volk, maar hij heeft pas echt een probleem.
* als ik iemand goeiemorgen wens en die ander draait z'n gezicht weg, heeft hij/zij dus een probleem. En een rotdag.
Weet je waarom die mensen een probleem hebben? Omdat het onrecht dat zij anderen aandoen, op een dag op hun eigen bord terecht komt. Daar zorgt God nou voor. Dat zit ingebakken in het grote onfeilbare Systeem. Toen ik dit ontdekte, kon ik dat onrecht veel beter loslaten. Anders zou ik twee keer slachtoffer zijn…
Maar!!!
Als ik temidden van al dat geweld, onrecht, gesaggerijn en gedoe kan liefhebben met heel mijn hart en ziel, ja ook die leugenaar, ook die saggerijn, ook die drukke eikel op m'n werk, ook die stoomwals van een chef, als ik daartussen kan liefhebben, dan ben IK gelukkig. Dan kom ik tot m'n doel, tot m'n recht. Want liefhebben is het doel van dit leven. Simpeler kan het niet. Als ik dat vergeet of weiger, dan gaat het minder met mij. Dan heb ik nog m'n twee caviaatjes die ik af en toe op schoot kan nemen. En in het weekend weet ik niet hoeveel liefde ik m'n vriendin moet geven. Omdat het mijn hart weer schoonspoelt en ik weer voel:
Hee, dit is het precies exact.
Het is echt niet dat geld waar iedereen zich druk om maakt.
Of dat werk dat iedere dag weer terugkomt.
Of je TomTom, laptop, wasmachine of andere toevallige gadgets waarmee de mens het zich plezieriger probeert te maken. Ben je gek, dat is het niet. Dat zijn absolute bijzaken.
Liefde dat is en blijft de kern. En dat ontbreekt in deze wereld.
We krijgen enorm veel, maar wie is er nog dankbaar?
Wie is er nog tevreden met z'n omstandigheden?
Ik raak ontroert, werkelijk ontroert als ik bij een heel druk kruispunt een meisje bij het stoplicht zie staan, die een hondje knuffelt. Dan denk ik: DAT IS HET !! Begrijp je?
God is de wereld? God is je geweten? God is je gevoel?
Denk groter! God is groter dan het universum, toch houdt hij de moleculen en atomen bij elkaar. Maar ik zeg je, lieve Azalaia, God is zuivere liefde. En je zult pas een bevredigend levensdoel ervaren (!) als je je aan deze tastbare, voelbare liefde durft over te geven. Pas dan zul je ontdekken dat al het andere het niet is.
Deze liefde waar ik het over heb, daar zul je om moeten vragen, heel bescheiden, heel nederig, want liefde breekt nooit in. En liefde zal nooit dwingen.
Pas sinds een paar jaar weet ik dat liefde een persoon is, een wezenlijk persoon met wie ik een persoonlijke relatie ben aangegaan. En hoe meer ik begrijp van deze liefde, hoe meer ik begrijp hoe het komt dat de wereld is, zoals hij is.
Want voor alles, echt voor alles is een begrijpelijke reden. De meeste mensen zijn trots en vol van zichzelf. Zodoende is er geen ruimte en geen opening voor de ware liefde.
Weet je Azalaia, met alle liefde en in alle bescheidenheid wil ik zeggen:
Hij wacht ook op jou….