kwaliteit van dit forum..

• joost

ik zit af en toe een beetje mee te lezen op dit forum en kwam met de vraag wie er eigenlijk reageren?!

kijk in sommige gevallen is het niet erg als je iemand een tip geeft of probeert te helpen maar in sommige gevallen kan ik me voorstellen dat het beantwoorden van vragen beter gedaan kan worden door een prof. of zie ik dat verkeerd.

Het valt me nu op dat eigenlijk vaak de zelfde personen antw geven en ik vraag me af of deze personen wel helemaal weten waar ze over praten….

dus uit welke beroepstak beantwoorden jullie vragen?

gr joost

• ron

haha, in welke beroepsgroep stel jij je vertrouwen?

Noem mij maar een ervaringsdeskundige aangezien ik inmiddels al heel wat jaren mijn zwakten aan het leren ben te overwinnen.

Pas de laatste jaren met kracht en succes!

Ik moet nog zien in hoeverre dat geldt voor diverse deskundigen met papieren…

Overigens ben ik me de laatste jaren ook aan het toeleggen op de zielszorg van anderen. De wijsheid waarvan ik zo nu en dan putten mag is van en hogere orde (hierin geloof ik heilig). Als Hij niet weet hoe mensen beter kunnen functioneren dan weet niemand het….(dat is mijn overtuiging opnieuw, overigens een beproefde overtuiging zoals je net al hebt kunnen lezen).

Ik ben benieuwd naar jouw defenitie van een persoon die jij de zorg voor een ander mens toevertrouwd.

Ik ben met andere woorden benieuwd wat iemand kwaiteit geeft in het helpen van anderen.

Voor mij is die defenitie van zo iemand dat diegene een totaalbeeld heeft van de mens en de herkomst van de mens en dat zo iemand met de bron van leven een levende relatie heeft. Centraal in de hulp zou moeten staan dat diegene de ader helpt in verbinding te komen met de bron van liefde, wijsheid, kracht enz.

Ik geloof dat Jezus Christus die Bron is, de mensen die Hem persoonlij kennen zijn de mensen die je kunnen helpen in verbiding met Hem te komen waarna je in staat bent om zelfstandig te groeien en ook in staat bent anderen toe te laten je daarbij te steunen.

Hierbij spreek ik ook weer uit ervaring.

Anderen andere ‘beroepstakken’?

Overigens is het tekenend voor deze wereld dat voor deze zorg proffesionels die betaald moeten worden ingeschakeld en vertrouwd worden.

De liefde is gratis maar wordt door de meesten niet vertrouwd….

• Michel

Hai Joost,

Juiste opmerking denk ik.

Rons bijdrage: mooi verwoord. En juist denk ik.

De kwaliteit van een “hulpverlener” staat of valt met de kwaliteit van z'n eigen

waarheid en leven. Ik heb een hulpverlener ontmoet ooit. Nu zeg ik: hij hielp me absoluut niet. Want hij kende de waarheid niet. Hij loog dus.

Ik ben nu tijdelijk in de ziektewet wegens over-spanning. Een vriend heeft dit proces al doorlopen en kan mij UIT-STEKEND helpen. Echt verder helpen bedoel ik.

Ik ben ook bezig om een professionele praatpaal te zoeken, maar ik ben kritisch geworden.

Maar mijn vriend, Is hij een prof of amateur?

Is een lijster een prof of een amateurfluiter?

Ik zeg maar: als een leerling echt bereid is, zal hij overal leermeesters vinden.

Het is zijn verantwoording om de juiste te kiezen en de valse te ontlopen.

Ik denk dat ik jouw insteek wel begrijp. Ik ben geen professionele hulpverlener (op papier) maar kan wel een meisje van 16 jaar van haar wens om dood te gaan afhelpen door te LUISTEREN. En af en toe iets zinnigs terugzeggen. Dankbare dingen zijn dat.

En soms is wijzen of aanmoedigen om professionele hulp te zoeken inderdaad beter. Maar iedere prikker draagt natuurlijk ook de eigen verantwoording.

Er was een tijd dat ik hier op dit forum op iedere vraag een mooi antwoord kon formuleren. Het gaf mij een enorm gevoel van macht en aandacht. In werkelijkheid was ik mezelf opnieuw aan het binden aan iets wat me niet vrij hield …..

Dus ben ik er maar mee gekapt. Nu kijk ik af en toe even op het forum.

En intussen zorg ik dat ik m'n eigen zaakjes op orde houdt ;-)

• Angie

Ik heb een healing achtergrond, ik heb ook een eigen praktijk gehad en ben van plan die binnenkort weer te openen het is tevens de bedoeling dat ik binnenkort weer ga beginnen. Ik ga volgend jaar waarschijnlijk ook weer naar school, ik wil namelijk een meer solide basis hebben.

Ik heb veel over psychologie gelezen en zelf veel meegemaakt, ik luister graag naar andere mensen en vind het leuk om ze te helpen.

In de trainingen die ik gehad heb ben ik wel degelijk opgeleid om mensen op 1 of andere manier bij te staan / te helpen, maar niet op zo´n manier dat ik bijvoorbeeld een psycholoog zou kunnen vervangen, maar naar mijn idee: Als je een psycholoog nodig hebt kan dat sowieso niet via internet dan zal je toch echt eerst langs de huisarts moeten voor een doorverwijzing.

Het zal je nog verbazen hoeveel mensen ik heb gezien die ´uitbehandeld´ waren of waarvoor een psycholoog of psychiater niets meer kon doen, die mensen hadden alle hoop verloren, mede hierdoor wil ik graag verder leren, ik ben naief genoeg om te geloven dat ik die mensen misschien wél kan helpen.

• azalaia

Vraag 1 aan jou:

Over welke personen heb je het waarvan je vermoedt dat ze niet weten waar ze het over hebben….

Vraag 2 aan jou:

Wat is jouw beroepstak….

Groeten van azalaia.

• Douce

Joost mag het weten…..*D

Gr. Douce

• azalaia

Hoe KOM je er op :D:D:D, meesterlijk ……:)

Groeten van azalaia.

• wana

Moet eerlijk zeggen,geen professionele opleiding,enkel gezond verstand en n beetje levenservaring..ben me er wel bewust van dat iedereen kan reageren en als ik iets plaats hou ik daar rekening mee want je kan wel eens op je ziel getrapt worden daardoor,ik haal eruit waar ik wat mee kan,dat doet iedereen toch?

anders zoek ik een psycholoog in levende lijve..

• azalaia

Joost zal het weten toch……? dus Joost, waar blijf je nou met je antwoorden???

Groeten van azalaia.

• Josien

Ik denk dat er zowel in de professionele hoek als in de gewone naaste goede hulp geboden kan worden, andersom komt helaas ook voor. Er zijn professionals die er een potje van maken en gewone mensen, het zal ongetwijfeld allemaal goed bedoeld zijn. In Ron's antwoord kan ik me ook vinden, goed verwoord..

Ik denk dat er helaas ook hulpverlening is, zeker tegenwoordig, die mensen geen langdurige oplossing biedt. Er is zoveel aanbod, denk aan alle spirituele bronnen, waar iedereen morgen ineens in kan beginnen, als wicka of als magnetiseur…. Mijn vraag is, wat levert het op?

Uiteindelijk is iedereen op zoek naar antwoorden en iedereen wil genezen, dat begrijp ik… Maar dan? En zelf denk ik dat er voor sommigen geen genezing mogelijk is, ik bedoel, we leven in een wereld waar ziekte is en we uiteindelijk allemaal doodgaan…. Dat kan geen arts of verzorger wegnemen, dat is een feit, we leven in een gebroken wereld.

Misschien hebben we te veel tijd om te piekeren, misschien is er te veel keus om over te piekeren, misschien missen we een stuk nuchterheid?

Hoe staan jullie daar dan in? Ik zie om me heen zoveel zoekende mensen, ze willen niet ziek worden (begrijp me goed, ik wil ook niet ziek worden, dank elke dag voor mijn gezondheid…) sterker nog, we willen zelfs niet meer ouder worden… grijs haar moet geverfd, rimpels gelift, vetkwabben weggesneden, hangborsten moeten weer opgetrokken worden… streven we naar de perfecte mens? Willen we echt geen rimpel zien? Wat willen we?

Ouderen gaan weer fitnessen, want stel je voor dat we op ene dag achter zo'n rollator moeten… Ik zeg het cru, maar denk dat we echt die kant op gaan……

Mensen willen er blijkbaar niet aan, we gaan een keer dood, het eindigt toch een keer, vroeg of laat….. Nee, ben geen zwartkijker, wel realist, en optimist tot op het bot, want ik lach altijd, ben alleen benieuwd hoe jullie aankijken tegen de mens op zich en zijn leven op deze aardkloot……

Groet

Josien