waarom ik?

• osaris

hoi

ben 25 jaar en heb soms zo`n hekel aan mijn eigen.

waarom?

ik ben een gevoelig en een kwetsbaar persoon en voel mij vooral minderwaardig.

heb weinig zelfvertrouwen en ben niet assertief genoeg tegen mijn collega`s.

er zijn veel mensen die me niet graag hebben omdat ik nogal stil ben,maar thuis bij mijn man of mijn ouders praat ik honderd uit.het is alleen als ik bij een grootte groep mensen ben dat ik stil val,kan er echt niets aan doen.ik voel mij niet op mijn gemak bij een grootte groep mensen,want ik weet nooit iets te vertellen.

ik vergeet veel dingen en doe soms alles verkeerd,vooral op mijn werk,maar dat maak ik goed door veel mijn collega`s te helpen(ookal verdienen ze het niet)

ik wouw dat ik voor èèn dag eens perfect kan zijn,ik huil me soms echt in slaap.

waarom ben ik zo,ik heb het gevoel dat ik zo heel mijn leven ga doorbrengen.

zijn er ook stille mensen of mensen die weinig zelfvertrouwen hebben?

maar ik mag mij gelukkig prijzen dat ik een goede echtgenoot heb die mij neemt zoals ik ben en dat ik zo lieve ouders heb,dat is mijn houvast.

misschien heeft wel iemand tips voor me?…..

grts

• azalaia

Hallo Osaris, wat een mooie naam trouwens…..

Zoals je zelf al zegt: je hebt een gebrek aan zelfvertrouwen en daarom voel je je kwetsbaar en minderjarig. Dat je je niet prettig voelt in een grote groep is heel normaal. Je hebt gewoon niks met mensenmassa's, want dan klap je dicht.

Kijk wel uit met het woord perfect, want dat bestaat niet. Zoek niet naar perfectie, want dan ben je óók jezelf niet, ook niet voor 1 dag haha.

Ben jij als kind soms gepest op school, want dat kan nog een lange vervelende nawerking hebben.

Om van je minderwaardighiedsgevoel af te komen zou je een assertiviteitstraining kunnen gaan doen 1x per week of je gaat op judo of een andere oosterse sport.

Niet zozeer bedoeld om te leren vechten, maar door dit soort van sporten krijg je wel zelfvertrouwen ook omdat er ook veel dicipline bij komt kijken.

Ga niet ten onder aan zelfmedelijden, want dat lost ook niks op.

Dus deze sporten zijn heel goed voor je lichaam en je geest en je zelfvertrouwen en daar zal je echt zelf aan moeten gaan werken.

Vraag jezelf ook niet af: waarom ik…..vraag niet naar het waarom….

zoek geen antwoorden maar zoek oplossingen.

Groeten van azalaia.

• An

Je zou van de bach remedies : Larch, kunnen gaan gebruiken, verkrijgbaar bij een reformhuis/drogist.

Larch geeft meer zelfvertrouwen.

• elly

dank je wel om zo vlug te antwoorden.ze hebben inderdaad vroeger mij geplaagd op school en uitgelachen.

denk er nog veel aan.

naar een asserviteitscursus durf ik niet echt gaan,kun je ook alleen gaan of is dat altijd in een groep?

misschien waag ik er wel op om een oosters gevechtsport te doen…..

als ik die stap durf te zetten………

allesinds nog eens merci,vindt het leuk dat iemand geluisterd heeft (allee gelezen).

grts

• ron

Beste Osaris,

Lees je stukje eens terug en schrijf eens elke overtuiging (geloof/aanname) op die jij in je stukje over jezelf opschrijft (ik zal eens een paar eruit halen):

ik ben een gevoelig en een kwetsbaar persoon

ben niet assertief

heb weinig zelfvertrouwen

er zijn veel mensen die me niet graag hebben

ik vergeet veel dingen

kan er echt niets aan doen

Je hebt een behoorlijk compleet en vastgezet beeld van jezelf, vast en zeker gebasseerd op enorm veel negatieve ervaringen op grond waarvan je dergelijke gedachten over jezelf ‘koestert’.

De laatste is nog het meest lastig lijkt me; je geloof in het niets kunnen doen aan je eigen negatieve geloof.

Ik geloof dat je dat wel kunt. Je zou moeten aannemen dat je gedachten over jezelf jezelf vastzetten en je liefde voor jezelf blokkeren.

Je zou moeten aannemen dat er iemand is die ondanks al je falen toch onvoorwaardelijke liefde voor je heeft!

Zou er zo iemand kunnen bestaan?

Ik ben zo Iemand leren kennen. Deze persoon heeft mij laten inzien hoezeer ik mijzelf verachte en hoezeer dat me lam legde/ziek maakte.

Nu mag ik mezelf voorhouden dat er Iemand is die onvoorwaardelijk van me blijft houden wat ik ook doe!!!

Ik deed de waarom-Jezus cursus via het internet.

Mijn ervaring is dat Hij dieper gaat dan welk surrogaat-middel ook.

Hij legt je diepste overtuigingen bloot over jezelf. De diepste overtuigingen van mij ben ik gaan (h)erkennen als: zelfverwerping en zelfhaat.

Daartegenover zet Hij liefde en aanvaarding.

Nooit op grond van mijn daden (die zijn nog altijd niet volmaakt) maar op grond van zijn volmaakte liefde!

Ik wens je de weg omhoog uit je dal!

Het ga je goed, groet Ron

• azalaia

Haha, minderjarig moet natuurlijk minderwaardig zijn…..en ik voelde al aan dat je in je jeugd gepest bent geweest.

Ron, je bedoelt het goed met Jezus, dat weten we allemaal wel, maar geef nu eens een struktueel antwoord op de problemen van osaris, en antwoord waar ZIJ iets aan zou kunnen hebben, en niet alleen waar JIJ alles aan hebt.

Al jouw problemen werp je in de schoot van God of Jezus, maar dat is jouw pakkie an.

Probeer je in de ander te verplaatsen en ga dan bedenken wat je die ander nog méér kan aanreiken dan alleen God / Jezus.

Groeten van azalaia.

• azalaia

Een assertiviteirscurcus doe je in een groep van zeg maar 10 personen en je krijgt dan een training in hoe je mentaal sterker kan worden d.m.v. een rollenspel en allerlei voorbeelden.

Je wordt dan door medecursisten b.v. beledigd en dan wordt JOU geleerd hoe je hier mee om kan gaan dan je alleen maar in een hoek gedrukt te voelen.

Je leert eigenwaarde kweken op een leuke manier waarin ook veel wordt gelachen.

Humor en zelfspot zijn ook dingen die je vertrouwen geven.

Ik heb geen training nodig, maar weet deze informatie van een kennis van mij.

Je moet echt gaan werken aan jezelf, en laat het verleden het verleden.

Het verleden bestaat imeers niet meer dus hou je niet bezig met dingen die niet bestaan.

Je leeft in het hier en nu en je moet leren de toekomst met ( zelf ) -vertrouwen in te gaan.

Kijk op internet naar dit soort cursussen in je woonplaats.

Groeten van azalaia.

• Josien

Tsja Azalaia en Ron,

Ik begrijp jullie allebei wel. Aan de ene kant begrijp ik dat Azalaia een structureel antwoord wenst, iet swaar Osaris iets mee kan. Aan de andere kant begrijp ik Ron ook zo goed. Ron geeft antwoord vanuit God en zoekt al zijn oplossingen daar. Dat mag, dat doe ik ook… Alleen klopt het wel dat een niet-christen dat weer niet vat en daar vaak ook weinig mee kan… Ron, ik heb altijd veel gehad aan de volgende spreuk:“Als je niet met de mensen over God kan praten, praat dan maar met God over de mensen”" Je zult zien dat als je dat doet dat enorm gezegend zal worden.

Ik hoop dat je dat dan ook veelvuldig zal mogen praktiseren, want er is veel nood onder de mensen, dat weten we allemaal…En we hebben nu eenmaal een Bijbelse opdracht. (laat maar Azalaia, ik zeg dit slechts tegen Ron, ik dring jou niets op…. ik respecteer jou om wie jij bent)

Dan concreet voor Osaris, als structureel antwoord. Je voetl jezelf minderwaardig en dat is vervelend, want je hebt dat door de jaren heen jezelf zo voorgehouden. Gelukkig heb je wel mensen om je heen die jouw waarderen en zelfs van je houden. Misschien kun je, heel simpel, deze mensen die jou liefzijn, vragen om je te helpen met je gevoel van eigenwaarde. Misschien kunnen zij jou complimenteren als je dingen goed doet, of je complimenteren om wie je bent. Op een bepaald moment zul je merken dat je gevoelens tov jezelf zullen veranderen. Probeer niet de illussie te hebben dat stille mensen minder waardevol zouden zijn… Ik vind mezelf wel eens behoorlijk stom, juist omdat ik mijn mond weer niet kan houden en altijd te snel een spraakwaterval ben… dan wenstte ik mezelf wat stiller… Zie de schoonheid in jezelf, zie het wonder van jou eigen unieke ik…. Jij mag er zijn, zoals je bent, en het bewijs is daar… je hebt mensen om je heen die van je houden, waarvoor jij alles bent… Wees vooral jezelf en probeer sterker te worden…

Er zijn drukke mensen, stille mensen, het wonder van de schepping is juist dat we allemaal zo heerlijk divers zijn, allemaal zo eigen, zo uniek en allemaal van onschatbare waarde…. Stille mensen, drukke mensen, allemaal mooie mensen, een kleurrijk geheel, een wonderlijk geheel en als we met elkaar samenwerken en omgaan ontdekken we dat we elkaar aan mogen vullen, elkaar mogen versterken..

Ik hoop, beste Osaris dat je ogen geopend zullen worden en dat je jezelf mag leren zien als een waardevol mens. Want dat ben je. Ook jij mag er zijn !!!!!!!

Josien

• azalaia

Josien, ik heb helemaal geen moeite met God of Jezus als het onderwerp over relegie gaat. Als iemand hier met een probleem komt, dan weet niemand zijn/haar levensovertuiging en dan kun je wel met de oplossing Jezus komen, maar wat heeft die persoon hieraan als die niet gelovig is opgevoed of een ander geloof aanhangt.

Als er dan als oplossing Jezus wordt genoemd, dan zou ik dit wel kunnen accepteren als gelijkertijd ook een persoonlijk antwoord, vanuit de persoon zelf, zou wordengegeven.

Twee dingen naast elkaar kan heel goed, maar dat zie ik bij ron niet.

Alleen maar 1 kant, en dat is God waar ieder op terug kan vallen.

Ik hoop dat je mij nu ook beter begrijpt al gaf je dit al aan.

Groeten van azalaia.

• Lezer

www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/assertiviteit/rationeel-denken.html