stotteren

• wana

mijn schoonvader stottert behoorlijk.

Ik ben erg op m gesteld maar vind het erg moeilijk om naar m te luisteren.

Meestal zegt ie dan ook nog vanzelfsprekendheden,details en voegt nooit echt veel toe aan het gesprek maar ‘dwingt’wel luisteraars af door zijn gestotter.

Daarnaast heeft hij een houding van ‘neem me maar zoals ik ben’en weigert therapiën oid. dat is begrijpelijk na zo'n 65 jaar.Verder is hij héél precies,op het neurotische af en erg behoudzuchtig in de zin van hoe dingen ‘horen te gaan’ en dat zo behouden.

kan iemand mij verder inzicht geven in mijn (lieve!) schoonvader en ikzelf: o,zo ongeduldig en onbewust ‘bekke-trekkend’als ik naar m luister,waar ik mij voor schaam! alsof ik t ‘uit m wil trekken’ oid.

Verder vraag ik me af wat de psychosomatische (dahlke)of holistische betekenis is voor stotteren.

Maar ook hoe hier beter mee om te gaan.

Zeker als ik moe ben en hij met zn vele voordehandliggende opmerkingen komt vind ik t razend moeilijk geduldig te blijven.

In de familie laat iedereen dit en vind het niet mijn plek om m tegen te spreken.

• azalaia

Weet je dat mensen die stotteren NIET stotteren als ze zingend de zinnen zeggen?

Hoe dit komt weet ik ook niet. Het is jammer dat je schoonvader te eigenzinnig is om in therapie te gaan, want er is echt wel iets aan te doen met ademhalingstechnieken, meer zelfverzekerd worden, want stotteren komt vaak voort uit faalangst en begint bij kinderen.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik er niet tegen zou kunnen, ik zou er gek van worden en de neiging krijgen zo iemand te negeren.

Ik heb ooit eens samengewerkt op kantoor met een stotteraar en binnen 1 week ging ik óók stotteren, ik nam dat automatisch over en ben heel snel weggegaan uit die baan.

Binnen een paar dagen stotterde ik niet meer, dit had dus een hele negatieve invloed op mij.

Groeten van azalaia.

• An

Louise Hay, gooit het op onzekerheid, te weinig zelfexpressie, niet mogen huilen.

De spraak automatiseert rond het 6de levensjaar en daarna wordt het moeilijker om van het stotteren af te komen.

Of er nog een therapie mogelijk is op de leeftijd van je schoonvader ( als-tie al zou willen) zou ik niet weten

• wana

hmm,ja ik denk wel dat dit klopt gezien zn karakter.

Er is ook een ‘speacheasy’een dopje in t oor wat je eigen stem laat horen oid,helaas vierduizend euro,anders had ie er al lang één van me gehad!

Ik vind t wel eens moeilijk maar een vriend van mij stotterde ook erg en daar hed ik geen problemen mee.Hij had wat te vertellen en bleef af en toe hangen,was er zelf ontspannen over en hilarisch als hij een stotter-mop vertelde.

mijn schoonvader heeft het vaak over alles waar je op moet letten,de ‘gevaren’zeg maar.

Tijdens de verhuizing,als je zeult met spullen,beginnen over hoe belangrijk het is om de meterstanden op te nemen,zowel in het ene als het andere huis want ja, daar kan een hoop mee mis gaan.

Als je effe een bord afspoelt voor ie in de vaatwasser gaat melden dat de gootsteen daar verstopt van kan raken en dat de groenbak beter is.

Allerlei -extreem voor de hand liggende zaken- waar je aan moet denken en hoe je iets moet doen,ellenlange route beschrijvingen over wáár die rommelmarkt precies was waar je afgelopen zondag geweest bent..iedereen in de familie is t gewend en loopt om m heen en spaart m.nou ik nog..

• Angie

Ik kan me hier niks bij voorstellen, ik heb vroeger zelf behoorlijk gestotterd en mijn laatste vriend stotterde echt verschrikkelijk, vreemd genoeg het aller ergste als hij met mij probeerde te praten, hoe dat precies kon is mij een raadsel aangezien ik nou juist ook degene was waar hij zich het meeste op z´n gemak voelde.

Bij mij ging het stotteren weg nadat ik zekerder over mezelf werd. Mijn ex vriend was daarentegen héél erg zelfverzekerd dus daar lag het niet aan. Ik heb zelf geen problemen met iemand die stottert.

• Michel

Hallo,

Laatst kwam er iemand bij me in de werkplaats.

Een wat oudere man (jouw schoonvader??) en hij stottert ENORM!

Nu ben ikzelf iemand van de onthaasting, dus ik vond het niet zo erg

de man te woord te staan.

Ik zou willen aanraden: wees gewoon 's eerlijk naar je schoonvader.

Misschien is het wel een heel subtiele manier van aandacht trekken.

Zeg ‘m ’s een keer heel ronduit de waarheid. Kwets 'm daarbij niet.

Maar uit wel je gevoel naar 'm. Je hoeft nooit slachtoffer te wezen. Stotteren of niet.

Oorzaken kunnen er veel zijn.

Als kind heb ik gestotterd. Daar is een paar keer heel erg de aandacht op gevestigd. Toen is m'n stotterANGST begonnen. Dit heb ik heel lang volgehouden.

Tot een paar jaar geleden ik mezelf weer leerde stotteren (onze dominee stottert gigantisch, dus daar kon ik het mooi van leren ;-) ) Ik kon echt genieten van even blijven hangen. Nu is m'n zelfvertrouwen wel zover toegenomen dat het niet meer nodig is. Ik spreek vrij rustig en af en toe blijf ik nog 's hangen. Nou pech dan.

Voor je schoonvader: laat zien dat je van 'm houd. Stotteren kan heel subtiel met allerlei factoren verweven zijn. Niet durven praten, constant innerlijke strijd moeten voeren om maar iets te kunnen zeggen, als kind diep gekwetst misschien, liefde tekort gekomen, nooit geleerd dat je voor jezelf op mag komen. Dingen heel krampachtig vasthouden etc etc. Maar is het voor jou belangrijk om te weten WAAROM je schoonvader stottert? Ik denk dat het jouw zaak (en uitdaging) is hem te accepteren zoals hij wenst te zijn.

En je mag hem echt wel behandelen zoals ieder ander: als je je mondje open doet bij de kassajuffrouw, waarom mag het dan niet bij iemand die toevallig stottert?

Ik denk dat je je hele familie een groot plezier doet als je gewoon 's eerlijk bent.

Gewoon eerlijk. Dat mag toch altijd?

Succes!

• wana

nee,de reden waarom is meer mijn aard,zoiets boeit me.

zeker dat dit mijn uitdaging is idd. helaas is het moeilijk heb de waarheid te vertellen,als ik dat nu zou doen zou ik niet echt aardig uit de hoek komen!

ik ga er wel zeker n keer over beginnen datwel, ik heb zelf alleen vreselijk veel irritatie en ongeduld als ik naar m luister omdat ie nooit zoveel toevoegd aan n gesprek.

• An

Ik denk eerder dat het je stoort dat hij nooit wat toevoegd aan het gesprek en dat alles wat hij zegt zo voor de hand liggend is.??

• Lezer

Wat is die waarheid ?

• Michel

“zoiets boeit me”

Alles wat mij boeit, houdt me gevangen :-)

Ik wil graag vrij zijn.

De waarheid maakt vrij. Zowel jou als je schoonvader.

Het is jouw keuze: of aardig gevonden willen worden, of slachtoffer blijven en met je

ergernis blijven zitten.

Probeer gewoon eerlijk naar jezelf te kijken:

Waarin is jouw schoonvader een spiegel voor jouzelf….

Iets dat in JOUZELF aanwezig is, raakt geirriteerd als je je schoonvader hoort

praten. Als datgene in jouzelf weg is, dan kan je onbevangen met je schoonvader kletsen en zal je geen irritatie (=boosheid) meer voelen. Denk er maar 's over na.