stotteren

• azalaia

Jouw schoonvader is ook nog een contrôle freak als ik dit zo lees.

Deze goede man kent geen rust van binnen, is altijd (op)gejaagd of op jacht om iets te zoeken wat in zijn ogen aan je moet worden doorgegeven ter waarschuwing.

Ik denk dan ook dat zijn stotteren veel te maken heeft met zijn karakter, de onrust in zijn lichaam, geest en leven.

Hij kan dan beter eens op yoga gaan, om te leren hoe hij dingen het beste kan loslaten.

Heel veel problemen hebben te maken met LOSLATEN of beter gezegd het niet kùnnen van dingen loslaten.

Jouw schoonvader moet waarschuwen voor dit en dat en dat maakt ook een zenuwpees van hem en als jij niet uitlijkt een neuroot van jou……..

Maak van je hart geen moordkuil en vertel hem eens dat je

op je teenneagels moet lopen om je geduld te bewaren als je samen met hem bent.

Ik weet dat het bijna onmogelijk is, maar wat zal dàt opluchten….. dat wil je niet weten.

Mogelijk komt er dan een weg vrij om er anders mee om te gaan, wie weet….., maar niks doen betekent géén verandering.

Groeten van azalaia.

• Annelies E

Mijn broer is zelfs docent, en stottert

Ze nemen hem zoals hij is

Hij heeft het soms erger

Maar ook tijden dat het beter gaat

Wel ademhalings therapie gehad

• wana

Alles viel stil toen ik een opmerking plaatste bij een zoveelste ‘pas op kijk uit’

ik met een glimlach zei: ik wordt een beetje kriegel van je,die ziet ook altijd beren op de weg hé?! Alleen mn schoonmoeder zat erbij en dieloopt dan weg naar de keuken..

confrontatie vind ze eng,ook al gebeurd dit vriendelijk en rustig.

mijn schoonvader hield op met het onderwerp maar ging bij het volgende onderwerp gewoon daarna verder op de zelfde toer na wat algemeenheden van

'och,ja,nee, goh,dat moet je natuurlijk zelf weten,ik dacht er alleen maar aan,ik denk van ik zeg het even'

michel:

grappig en o,zo waar..het boeit me.

Al eerder zei ik dat het met mijn ongeduld te maken heeft en mijn visie op andermans keuzes of gebrek daaraan.

gelukkig slechts alleen bij diegenen in mijn naaste omgeving en niet (meer!) jan-en-alleman.

ik kom dr wel..maar wie weet is dat mijn behoudzucht!

• ron

Grappig, vanmiddag luisterde ik naar mijn favo voorganger (Pastor Prince uit Singapore, new creation church) en die vertelde dat hij van jongs af aan verschrikkelijk gestottert heeft.

Nu is daar werkelijk niks meer van te horen!

Hoe hij eraf gekomen is?

K zal eens de opname afluisteren waarin hij erover vertelt.

Weet niet of je geinteresseerd bent trouwens in een oplossing!?

In ieder geval veel succes met eerlijk zijn en het kwijtraken van je irritatie!

Gr. Ron

(ps. hier in het park is iemand die enorm stottert en daarnaast ook nog eens niet luistert + heel veel te vertellen heeft. Nu laat ik mij van jongs af aan makkelijk in de luisterhouding dringen dus je kunt je voorstellen dat ik heb gezocht naar manieren om hiermee om te gaan. De adviezen van Michel kan ik wel wat mee!)

• wana

Ik had niet echt t idee dattie er wat aan wil veranderen..ooit heeft hij eens een therapie gevolgd en als ie zich focussed dan lkt t m goed.

een trillend middenrif had ie t over.

vanmiddag gaf ik m info over een apparaatje wat ik had aangevraagd,heel voorzichtig of ie dat niet naar vond dat ik erover begon en voorbeelden van andere stotteraars en wat ik op tv erover had gezien. mega minpunt: tis wel een paar duizend euro..weinig kans dat t er dus echt komt maar vond t voor mezelf een doorbraak om erover te beginnen en m dit te geven,toch?

• Laika

Ja, echt wel, het is tenminste iets, en stap voor stap kun je dit onderwerp gewoon bespreekbaar maken en er zelfs in eenlateer stadium grapjes over maken met hem.

Ik denk ook hoe luchtiger jij ermee omgaat en je niets persoonlijks opvat, het méér gemakkelijker voor jou gaat worden. En loslaten, loslaten dat hij mensen overal op moet wijzen. Loslaten die gedachte en zodra hij er weer mee begint….loslaten, schud het van je af als een herfstblaadje van je schouders, telkens weer……

Groeten van azalaia.

(let even niet op laika, ben ik óók).

• YourBlueEyes

Lijkt me dat je het goed doet, je probeert er toch op een positieve manier mee om te gaan? Zoiets vraagt nu eenmaal geduld. En jij bent idd niet diegene om hem therapie aan te raden, denk ik. It comes with the cookie, een schoonvader :-). En als je hem wel lief vind is alles toch in orde?

groet Eyes.

• wana

geen idee of een oud bericht als deze weer boven komt maar wilde kwijt dat er meer begrig is gekomen van mijn kant.

Als kind heeft mijn schoonvader een bombardement meegemaakt. Hun keuken was platgebombardeerd en sindsdien stottert ie.

Vandaar die controle-tic. alles veilig stellen in je hoofd en vóór je ergens aan begint.

Het heeft ervoor gezorgd dat mn partner erg moeizaam dingen onderneemt en schoonpa al helemaal..

Nu zijn ze naar de andere kant van de wereld! voor een aantal weken!

niemand is ooit zo voorbereid op pad gegaan als hij (hele documentatiemapPEN vol met honderden printjes van internet van routebeschrijvingen plus de kaart zelf tot eventuele ziekenhuis opname en hoe dan te handelen,compleet met telefoonnummers enz..enz…….ENZ!),maar voorlopig ze zijn wel gegaan! en ik realiseer mij wat een ongelofelijk avontuur dit moet zijn en wat een ‘bungyjump’van een onderneming als je op die manier in t leven staat…dus..heb wat meer geduld nu en begrip.