machtsmisbruik

• david

Allen

Graag een tip wat te doen?

Zit 5 jaar bij een werkgever, waarvan 2.5 jaar goed naar mijn zin, op die afdeling was mijn leidinggevende de zoon van de baas, het is een familiebedrijf.

Na 2.5 jaar heb ik een andere functie gekregen, namelijk het leidinggeven aan 10 man.

Door mijn kennis krijg ik nu meer verantwoordelijkheid dan de zoon van de baas, die zich nu gepasseerd voelt.

Ik heb al een keer een gesprek gehad met zijn vader, omdat er met opzet werd geknoeid aan de werkzaamheden die ik uitvoer.

De meeste keren sta ik hier boven, maar er zijn dagen dat ik thuis kom,

dat het beetje aan me vreet.

Ik ben me ervan bewust dat dit geen gezonde situatie is.

Hoe kan ik er toch goed uitkomen, de simpelste manier is natuurlijk op zoek

naar een andere baan, maar wie heeft dit ook eens meegemaakt en wil

dit met mij delen?

groeten David

• azalaia

Hallo David, ik zou toch nog eens proberen hierover te praten met de vader en de zoon, desnoods ga je eens bij hun thuis een gesprek aan in een informelere sfeer.

En neem dan een goede wijn mee, kijk niet op een tientje, en wie weet gaat het ijs dan breken en gaan hun ogen open voor jouw kwaliteiten en als dat zo is dan zullen ze jou ook meer gaan respecteren om wat je allemaal doet voor dit familiebedrijf.

Vertel hun dan ook dat je je óók familie bent gaan voelen in de afgelopen periode en dat je daarom op gelijke voet met hun wilt samenwerken, als één familie.

Als dit kunnen accepteren dan lijkt mij het probleem opgelost.

Ik ben een voledige leek op dit gebied en toch hoop ik dat je iets hebt aan mijn antwoord.

Succes.

Groeten van azalaia.

• Matthew

Ja, azalia heeft een goed punt: vrienden worden is eigenlijk het beste, je kunt het in ieder geval proberen.

Wat ik mij zou afvragen is: waar wil jij staan 5 jaar van nu?

Je kunt gewoon denken dat het maar werk is, dan maakt het niks uit, maar hoe zit het dan met de toekomst? Wil je ooit hogerop gaan?

Nah, denk er maar over na.

Groetjes,

Matthew.

• YourBlueEyes

De band tussen vader en zoon is speciaal en je zult er altijd tegenaan lopen, dus naar mijn mening kun je er alleen “mee leren leven”. Als je je er teveel in mengt wek je misschien een onrustig gevoel in beidden, en heb je helemaal geen leven. Vragen om duidelijkheid, misschien via directe vragen: “Voel je je gepasseerd?” aan de zoon (wat indirecter gesteld misschien), en “Hoe denkt u daarover, hoe uw zoon reageert op deze situatië, heeft u daaraan gedacht en wat is uw mening”?

Maar elke situatie en verhouding op het werk is anders dus….zomaar een mening.

• Lorrie

Hallo David,

Ik zou het juis anders aanpakken, ten alle tijde zakelijk blijven,

niet persoonlijk worden, dat kan op den duur alleen maar tegen je werken als je ooit wel een andere baan zou willen.

Ga het gesprek aan met de zoon en vertel hem wat je de laatste tijd waarneemt. Ga een open en eerlijk gesprek aan, maar blijf zakelijk. Eerlijkheid duurt het langst.

Misschien doet hij de dingen die hij doet niet bewust of ben jij allerter geworden dat het je nu opvalt. Indien dit anders is en het toch een soort van jaloezie is en bewust is, toon begrip, maar zeg hem ook dat het nu eenmaal zo is dat jij nu ook een leidinggevende baan hebt en dat jullie gewoon moeten samenwerken. Vertel hem dan dat je het jammer vind dat hij het zo oppakt omdat je hem toch altijd als een fijne collega hebt beschouwd.

Zo speel je meer op het gevoel van een collega, je wordt niet boos maar blijft gewoon rustig en maakt het bespreekbaar en toont begirp.

Succes!

• David

Allemaal hartelijk dank voor jullie begrip en advies.

Maar Lorrie advies vindt ik het best bij mij passen.

Nogmaals dank!!!

Groeten David