Wennen aan nieuwe baan?

• Moniek

Ik werk sinds een tijdje als interim medewerker (d.w.z. dat ik elke paar maanden bij een ander bedrijf inspring om werk te doen) en zit momenteel in mijn 2e opdracht. Wat mij nu weer overkomt (was bij mijn eerste opdracht ook al) is dat ik het gevoel heb niets te kunnen in het bedrijf. Alles is nieuw en ik moet aan veel wennen. Hoe lang moet je jezelf gunnen om je het werk eigen te maken?? Ik heb nl. geen maanden de tijd hiervoor want dan moet ik alweer op naar de volgende klus. Vrienden zeggen dat ik teveel van mezelf eis, dat mijn lat te hoog ligt. Wat denken jullie?

• Lorrie

Hoi Moniek,

Als interim medewerkster moet je de competenties flexibiliteit en aanpassingsvermogen bezitten. Nu zeg ik niet dat je niet flexibel bent of je je niet kunt aanpassen, maar misschien kun je dat niet zo snel als wel vereist is in deze functie.

Ik zou echter niet meteen de moed opgeven. Aldoende leer je en zolang je nog geen commentaar krijgt, heb jij mooi de tijd om je te ontplooien en je het vereiste tempo eigen te maken door foefjes en ervaring opdoen.

Succes!

• Moniek

Bedankt. Ik heb een traject gevolgd i.v.m. loopbaanontwikkeling, en volgens mijn adviseur was juist deze stap voor mij perfect om die zelfverzekerdheid te leren. Ik krijg wel altijd te horen van mensen dat ik super snel leer en zeer snel dingen oppak, maar ik krijg zelf de kriebels als ik na 4 dagen inwerken dingen niet kan. Men betaalt een hoog uurtarief en ik heb continue het gevoel dat ik meer en meer moet presteren. Toch vind ik de interim rol heel leuk.

• Lorrie

Ben je misschien niet een beetje perfectionistisch ingesteld?

Op zich niets mis mee, zolang je jezelf maar niet in de weg gaat zitten.

• Douce

Misschien kun je dat woord “lat” nog eens goed overwegen….Er bestaat namelijk niet zoiets als een lat. Mensen zelf gaan met een lat aan het werk (gevoelsmatig, zakelijk etc. etc.) daardoor ontstaan problemen van welke aard dan ook.

Gr. Douce

• Laika

Hoe drukker jij je hierover maakt, hoe nerveuzer jij hierdoor wordt.

Naarmate jij langere werkt, dan weer hier, dan weer daar……. maar op een gegeven moment krijg je vanzelf meer routine en gaat alles veel makkelijker en sneller misschien. Praat je zelf niet het gevoel aan dat je niets kunt in dit bedrijf, want dat is natuurlijk niet zo.

Groeten van azalaia. (Laika is mijn lieve hondje…)

• Moniek

Ik ben inderdaad redelijk perfectionistisch. Bij de start van deze opdracht zijn allerlei verwachtingen en taken bij me neergelegd, die kan ik ook allemaal waarmaken, maar niet in de 3 a 4 maanden dat ik hier zit. Het duurt nu eenmaal een tijdje voordat je je draai hebt gevonden en je een beetje met de mensen op de vloer kunt samenwerken. Daarbij was de overdracht van mijn voorganger feitelijk maar een dag, dus ik moet zelf heel veel uitzoeken… mijn dag heeft ook maar 8 uur (soms iets meer). Ik denk dat het meer bij mezelf ligt: ik wil zo goed mogelijk doen wat men vraagt om geen slechte referentie te krijgen. Maar eerlijk is eerlijk, in een paar maanden tijd _kun_ je dat gewoon allemaal niet oppakken.

• Ellen XL

Ik denk dat ze aan jou wel een goede hebben gevonden, want je probeerd in ieder geval het onmogelijke :D

• Moniek

Vind je?

Ik vind dat zelf voor een interimmer eigenlijk vanzelfsprekend. Misschien is dat wel mijn probleem, nogmaals: mijn lat ligt gewoon heel hoog (zelf gedaan hoor!). Ik heb er super veel moeite mee om te denken “ik doe mijn best en meer kan ik ook niet doen”.

Hoe kan ik die gedachte veranderen en minder van mezelf eisen?

• Laika

Door die gedachtes los te laten, dat lijkt misschien moelijk, maar is het niet.

Hoe meer je dingen loslaat die jou in de weg zitten, hoe makkelijker je leven wordt.

Jouw gedachten in die laatste zin kun je wel opschrijven.

Als je dat hebt opgeschreven, laat het dan los en doe gewoon je taak op je werk.

Niemand is volmaakt, gelukkig niet.

Groeten van Laika. { azalaia }.

Moniek schreef:

> Ik heb er super veel moeite mee om te denken "ik doe mijn

> best en meer kan ik ook niet doen".

>

> Hoe kan ik die gedachte veranderen en minder van mezelf eisen?