Nogmaals er bestaat geen lat……………….
Gr. Douce
Beste ‘Perfectioniste’,
Je hebt het over “jouw lat ligt hoog” (en je hebt hem zelf zo hoog neergelegd)
Natuurlijk, als je het zelf zo wilt, wie ben ik om te zeggen niet doen?
Maar om even bij de lat te blijven, volgens mij komt die uitdrukking van het hoogspringen he?
Zelf heb ik aan atlethiek gedaan (hardlopen) en nu is er bij het hardlopen een systeem, dat heeft met je hartslag te maken, dat je niet lang voor de volle 100% kunt hardlopen.
Een getrainde hardloper die een hartslag van 220 slagen per minuut kan halen, kan dit maar een paar minuten volhouden. Zo'n 400 meter misschien, maar dan loopt ie wel zo hard dat jij of ik op de fiets moeite hebben om het bij te houden.
Gaat hij op 75% lopen dan kan hij het veel langer volhouden, de hartslag is dan 165.
Hij kan ook niet zo ineens wegspurten dan zou hij blessures kunnen krijgen, zoals gescheurde spieren.
Ook hoogspringers moeten eerst oefensprongetjes maken en rekoefeningen doen.
Denk daar maar eens aan als je de lat weer zo hoog legt.
Wil je graag een burnout? Ik dacht het toch niet!
Probeer je positie eens wat te relativeren.
Dat is geen teken van zwakte, juist van beheersing.
Zelf krijg ik op een werkdag ook wel eens taken genoeg voor 2 dagen op.
Ik denk niet dat het slim is om te gaan jakkeren en te proberen om dat dan allemaal te gaan doen.
Nee kunnen zeggen op een nette manier is echt niet fout.
Altijd op je tandvlees gaan wel.
Ik vind trouwens wel, (hier even ingaand op een andere prikker Douce) dat als jij vind dat er een lat is, dan is die lat er gewoon (in jouw belevingswereld)
Zelf heb ik allang geleerd om te stoppen voor mijn grens bereikt is.
Succes en veel wijsheid toegewenst voor in je werk.
Ellen
Er is ook nog zoiets als het 20% en het 80% verhaal:
In 20 % van je tijd doe je 80% van het werk.
Ga je voor de volle 100% of meer dan betekend dat, dat je in de resterende 80% van je tijd, de rest, dus 20% van het werk doet.
Dus als je gaat voor die 80% dan doe je je werk goed genoeg in betrekkelijk weinig tijd.
Ha! ha! Ja An, daar zit wel wat in.
Zo heb ik ervaren dat wanneer ik ernstig ziek was (geweest) en ik eerst eens voor 50% ging werken, ik in die tijd 100% van mijn normale werk wou doen.
Dus het is gewoon beter om 100% van je tijd gestaag door te werken.
Met gestaag bedoel ik “in een tempo dat ik (of een ander) de hele dag kan volhouden, zonder na het werk ‘kapot’ te zijn of de volgende dag nog moe, en met af en toe een korte pauze voor een frisse neus of zo”.
En nu komt het: ik denk dat ik in zo'n tempo meer op termijn werk verzet dan wanneer ik steeds jakker.
Jouw systeem 20-80 kan voorkomen bij werkzaamheden waar het soms topdruk is (b.v. veel klanten) maar anders zie ik de zin er niet zo van in
Groetjes van Ellen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?