Angst voor macht

• Stinkebroek

Hoi,

Lees veel mee op dit prikbord. Voorheen heb ik altijd onder een andere naam geprikt, maar nu onder een nieuwe, andere naam.

Uit bepaalde reacties van mij is gebleken dat ik bang voor macht ben.

Dat moet natuurlijk ergens vandaan komen, alleen ik weet niet waar.

Wat zijn jullie verklaringen hiervoor? Geeft mij misschien weer wat handvaten.

Groetjes,

Stinkebroek

• Lezer

Wat is er mis met je vorige naam ? Kan nooit slechter zijn dan deze nieuwgekozen naam.

• Stinkebroek

In sommige gevallen is het beter om anoniem te blijven.

In familiekringen wisten ze dat ik die nickname op prikborden gebruikte, maar sommige dingen liggen wat moeilijk en hoeven zij niet te weten dat het bij mij vandaan komt.

Stinkebroek is de bijnaam van onze kat.

Groet,

Stinkebroek

• azalaia

Wat bedoel je precies met bang voor macht.

Groeten van azalaia.

• Stinkebroek

mensen die controle op mij willen hebben of zich overal mee willen bemoeien.

Voorbeeld: ik woon naast mijn schoonouders en regelmatig wordt ik gebeld of mijn schoonmoeder geen eten voor mij klaar hoeft te maken als ik bijv. een paar keer later thuis ben gekomen als normaal.

Hier wordt ik heel boos en agressief van.

Groet,

Stinkebroek

• Ronald Kremer

Das geen macht, das ongepaste zorg. De macht ligt in dit geval eigenlijk bij jou, namelijk de macht om hier weerstand tegen te bieden.

Hoe ga je om met ongepaste zorg?

Jij staat op eigen benen omdat je volwassen bent. Dit wordt lang niet door iedereen gerespecteerd, vb daarvan is wat je schoonmoeder doet.

Dat komt ws. voort uit haar eigen onvolwassenheid, laat dat dan ook bij haar.

Voor jou is het zorg om er leren boven te staan.

Gr. Ron (mijn dochter wil op de pc)

Succes!!!

• Birmaantje

Okee, zo kun je het ook zien, maar hoe kan ik haar nu duidelijk maken dat ik daar niet van gediend ben?

Het begon met iedere keer met onnozele dingen op mijn mobiel te bellen. Daar had ik genoeg van, dus als ik dat nummer in m'n display heb dan laat ik ‘m gewoon gaan. Vaak wordt de voicemail ingesproken, die luister ik wel af maar doe er niets mee. Nu doet ze dat niet meer, maar nu belt ze m’n man (haar zoon dus) en mijn man geeft dan breed glimlachend mij zijn telefoon. Hier plof ik bijna van!

Ik heb tegen mijn man gezegd dat hij, als ze belt, of de telefoon niet op moet nemen of er een slinger aan te geven, maar ik wil haar onder werktijd met zulke onnozele dingen niet aan de telefoon hebben.

Voor mijn gevoel is dat gewoon vinger in de pap houden en toch enigzins macht.

Ik ben 30 jaar en al 10 jaar het huis uit. Komop, ik kan m'n eigen boontjes wel doppen.

Waar maken ze zich druk om en waar bemoeien ze zich mee!

Hoe kan ik dat nu duidelijk maken?

Groet,

Stinkebroek

• Stinkebroek

O ja, even ter aanvulling, de macht in dit geval, om duidelijk te maken dat ik dit niet wil, ligt in die zin bij mij.

Dat dit zover heeft moeten komen ben ikzelf natuurlijk ook schuldig aan. In die zin ligt inderdaad de taak bij mij om daar verandering in te brengen.

Maar ik wil dat wel graag doen zonder ruzie.

Hoe kan ik ze min of meer dwingen naar mij te luisteren.

Groet,

Stinkebroek

• Ronald Kremer

Door conseqeunties te verbinden aan het niet-luisteren van hun kant. Prachtig dat jij de intentie hebt het zonder ruzie op te lossen, of zij die intentie ook hebben bepaald of het inderdaad zonder ruzie kan.

Jij hebt macht en zij hebben macht.

Je hebt stomweg niet alles in de hand!

Kies je eigen stategie, versterk je positie door je bewust te zijn van je eigen volwassen positie. (hoever je ook maar bent in volwassenheid, dat is jouw verantwoordelijkheid) Jullie relatie is een gelijkwaardige verhouding niet een ongelijkwaardige!

Good luck!

Ron

• Stinkebroek

Die angst voor macht is gewoon dat ikzelf niet op die plek durf te gaan staan.

Maar hoe komt dat?

Ikzelf kan het nu even niet vinden.

Soms kan een blik van iemand anders een hele andere kijk geven.

Groet,

Stinkebroek