zitgedrag

• Maya

Hallo

ik ben een studente vormgeving en ben bezig met een psychologisch onderzoek over ‘openbaar zitgedrag’. Ik zou graag reacties ontvangen over jou zitgedrag ‘buiten de deur’. Bijvoorbeeld. Hoe voelt het voor jou om zomaar ergens te gaan zitten? Zou je, als er geen stroomkastje, bankje of hekje staat om tegen aan te leunen, zomaar op de stoep gaan zitten als je behoefte hebt om ergens even uit te rusten? Zou je je schamen of raar voelen? Of juist goed voelen en maakt het je niets uit waar of hoe je gaat zitten? Of ligt het aan de plek en omstandigheden? En welke omstandigheden zijn dat dan?

Ik zou het erg op prijs stellen als hier op gereageerd zou worden!

Bij voorbaat dank.

Maya

• Laika

Hoi, om even te reageren: als ik ergens wil gaan zitten en er is geen stoel, dan kan ik rustig ergens op op straat gaan zitten, op een stoepje, treedje als het maar niet te smerig of te nat is, daar let ik dan wel eerst op. Ik zie zoveel toeristen op de grond zitten iets te eten en te drinken, is heel gewoon vind ik.

En schamen……. waarvoor eigenlijk?????

Groeten van Laika.

• wanna

ik moet af en toe zitten door mijn gezongheid en dat terwijl ik voor het oog er nog redelijk jong uitzie.

ik weet feilloos alle ‘zitmogelijkheden’in de stad te vinden.

moeilijk vind ik het om niet op te staan voor anderen in openbaarveroer,je krijgt al gauw blikken en een hele uitleg wil ik ook niet geven.

ook heb ik gemerkt dat er wel een ‘territorium’om je heen is en dat dit deels cultureelbepaald is. je zit niet graag tegen iemand aan en als het bankje ruim genoeg is voelt dat al helemaal ongemakkelijk.

er zijn vele vieze zittingen in het openbaar. een ideale uitvinding is een half zit/staleuning zoals oa in den haag bij haltes.