Pseudologia fantastica, dringend hulp nodig

• blauwe streep

Hallo, ik wil hier wat vragen omtrend een psychiatrische aandoening, maar voor de volledigheid vermeld ik de aanleiding van de vraag hier beknopt.

Mijn beste vriend heeft een vriendin ( X ) die in het verleden onders psychiatrische behandeling is geweest voor Pseudologia fantastica

( http://nl.wikipedia.org/wiki/Pseudologia_fantastica ). Toen X met mijn vriend kreeg, heeft ze deze behandeling stopgezet, omdat het naar eigen zeggen weer goed met haar ging.

Wij, vrienden, merkten dat X altijd ‘wat’ heeft. Als iemand een vinger gebroken heeft, komt zij een dag later aan met een arm in mitella. Als iemand geopereerd is, komt zij met een enkel in het verband, met de bijhorende ‘zielige verhalen’. Natuurlijk prikken we hier redelijk snel doorheen, maar we laten haar in haar waarde. Ik bedoel, we laten haar maar haar gang gaan, want ons stoort ze er niet mee, het zijn relatief kleine dingetjes.

Nu werden wij een paar weken geleden uitgendigd bij hen thuis en vertelde mijn vriend en X trots dat ze 20 weken zwanger waren. Er was ook een heus buikje te zien en dit hebben we met z'n allen gevierd in een restaurant.

Mijn beste vriend is volop op zoek naar babyspulletjes, en heeft al wat spul gekocht.

Na 22 weken komt er bericht van X, het hartje klopt niet meer en het is wachten tot het kindje met afgestoten word door het lichaam. Heel erg sneu en beste vriend zit een week kapot thuis. Ondertussen raakt X onder dubieuze omstandigheden haar werk kwijt.

Na 23 weken is het kindje nog steeds niet geboren en krijgt X een soort wee-opwekkers. Binnen een paar dagen zal het kind dan geboren moeten worden. Ondertussen gaat X op sollicitatiegesprekken, terwijl ze weet dat ze binnen een paar dagen van haar dode kindje bevalt. Toch raar, ik ken niemand die niet helemaal kapot zou zijn en er echt kapot van zou zijn.

Het onvermijdelijke gebeurd, na sollicitatiegesprek gaat X nog even naar de WC en bevalt daar van een jongetje. volgens X heeft het bedrijf waar ze solliciteerde een ambu gebeld. Ambu komt ter plaatse en neemt kindje mee. X hoeft niet mee naar ziekenhuis ter controle of wat dan ook. X gaat met de bus (1,5 uur reizen) naar huis en verteld het voorval aan mijn beste vriend.

Ik probeer nu wat dingen te achterhalen, want de hele vriendengroep is bij elkaar geweest, en wij denken allemaal dat dit helemaal niet klopt. Liegen over een pijnlijke enkel is wat minder erg dan liegen over een zwangerschap en iedereen voor de gek houden.

Mijn vriend heeft dus nog nooit een echo gezien van het kindje, maar ook heeft hij nooit het dode kindje gezien na de geboorte.

Ik heb deze vraag ook gesteld op het gynaecologie-prikbord, om erachter te komen wat de gang van zaken is na een bevalling van een dood kindje van 23 weken.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit beeld herkennen, want de vriendengroep zit nu écht met de handen in het haar. Dit kan zo niet langer, volgens ons heeft ze echt weer hulp nodig, maar we willen wel overtuigend op kunnen treden, want anders zijn we ook nog onze vriend kwijt, en dat is iets wat we niet willen…

Met vriendelijke groet,

Blauwe streep

• Lezer.

Wat een gruwelijk verhaal.

Ik vind het ernstig vooral erg voor jullie ,

Wat ik mij afvraag is wat jouw vriend zelf denkt. Het kan hem toch niet zijn ontgaan dat er iets mis is ?

De reactie in dit soort situaties is vaak een van ontkenning omdat het te ongelovelijk is en omdat hij zich mogelijk voelt aan gevallen ,door goedbedoelende vrienden, in de keuze van zijn partner.

Het verstandigste lijkt mij, iemand die hij vertrouwd hierover met hem een gesprek aan te gaan.

Belangrijk is dat hij zich niet aangevallen voelt, maar gesteund door de vrienden,

• azalaia

Bel het ziekenhuis eens op waar die ongeboren baby is naartoe is gebracht, dit moet te achterhalen zijn. Ouders mogen altijd afscheid nemen van hun dode ongeboren baby en de begrafenis moet worden geregeld toch…..?????.

Als geen enkel ziekenhuis hier iets vanaf weet, dan heeft deze dame echt een heel groot probleem en hebben jullie de taak jullie goede vriend hierover in te lichten.

Je kan ook hem aansporen hier zelf achteraan te gaan; als ik de vader zou zijn, dan zou ik het er niet bij laten zitten wat er met mijn kind is gebeurd en waarom ik geen bericht meer krijg van het ziekenhuis om daar te komen………

Het lijkt me eigenlijk een duidelijk verhaal, maar ik mag geen voorbarige conclusies trekken, dat zeg ik er gelijk bij.

Groeten van azalaia.

• blauwe streep

Ik ben bang dat als ik het ziekenhuis bel, dat ik geen informatie krijg, vanwege beroepsgeheim. Ik ga wel contact opnemen met het bedrijf waar ze solliciteerde toen ze de miskraam kreeg. Ook neem ik contact op met een bekende van me die ambulanceverpleegkundige is, om erachter te komen hoe de procedures bij hen zijn en vraag ik of het verhaal realisitisch is…

Alvast bedankt voor de antwoorden!

• Lezer

Als ze een miskraam of doodgeboren kind had moest ze echt zelf naar het ziekenhuis voor onderzoek en behandeling.

Ze zouden haar nooit zo naar huis laten gaan.

Daar is geen twijfel over mogelijk.

Als je haar hiermee confronteert kan je er zeker van zijn dat ze met andere verhalen komt.

Ze zal het nooit kunnen bekennen omdat haar realiteit afwijkend is.

Jouw vriend zal zelf zijn conclusies moeten trekken. Veranderen zal ze niet .

• azalaia

Dit beroepsgeheim geldt niet voor de vader, hij kan dit informeren.

Het feit alleen al dat een vader naar zijn eigen doodgeboren kind moet gaan informeren waar dat is gebleven is al uiterst bizar, dat moet nu toch wel eens tot hem doordringen……….

Groeten van azalaia.

• Lorrie

Hallo Blauwe Streep,

Als ik je een goede tip mag geven, ga niet zelf dingen ondernemen en uitzoeken. Laat je vriend weten dat jullie er voor hun/hem zijn en als zij hulp nodig hebben of willen praten of hij alleen wil praten, dat hij altijd welkom is. Dan kun je hem altijd tips geven en adviseren, als hij dat op prijs stelt natuurlijk.

Als je op eigen houtje dingen gaat lopen uitzoeken, heb jij het nog gedaan straks en heb je inderdaad de kans dat je je goede vriend verliest.

Vergeet niet dat je vriend van die meid houdt en probeer het ook andersom te zien, hoe zou jij je voelen als jij die vriend was en jouw vrienden zouden achter je rug om allerlei dingen over je vriendin uitzoeken wat haar in een kwaad daglicht stelt, terecht of onterecht.

Kan me wel voorstellen dat jullie als vrienden dit erg moeilijk vinden, sterkte!

Lorrie.