waarom lijkt psychologie zoveel op giechelogie

• frank schouten

1. een gesprek met een buurman is van hetzelfde niveau als met een psycholoog.

de titel heeft voor veel mensen een grote impact. als er academicus voor staat

ben je al bereid te betalen.

2. onder het mom van een therapeutisch gesprek (het brein is niet te behandelen

met het instrument gesproken woord) wel met medicatie als die aanslaat of ect

bij depressie.

3. de grootste problematiek bij gespreksvoering is overdrachtsinstructies (ga een

boek schrijven of ga scheiden enzv. reve was daar een tragisch voorbeeld van.

placebo is ook een bekend fenomeen, zoals de psycholoog aantrekkelijk vind-

en intelligent of briljant. uw opstelling is zo kwetsbaar, omdat u in de vraag

houding zit.

4 die ideoterie met de psychologie als wetenschap is in de jaren 60, toen de

menswetenschappen in opkomst waren sterk toegenomen. iedereen moet

kunnen studeren, het resultaat is: over het hele land (het is een ziekte) uurtje

factuurtje bedrijven. zij maken allemaal aanspraak op de gezondheidskassen.

5. het placebo gehalte van psycholigische gespreksvoering is heel hoog.

u gaat zich heel gelukkig voelen, meestal is dat al uitgewerkt voordat u de

laatste drempel van het gebouw/huis van de psycholoog gepasseerd bent.

6. vooral er voor betalen, maakt het net echt. dat werkt goed. de priester en de

dominee hoefde je nooit te betalen. let vooral op psychologen met lange stiltes

en begripvol kijkend naar de klok.

• sunny

Je hebt wel gelijk, alleen met die buurman praten we tegenwoordig niet meer OF je wilt bij hem niet je vuile was kwijt.

De kerken zijn leeg, dus een dominee/pastoor hebben we niet en vrienden en vriendinnen maken we niet meer zo gemakkelijk.

Internet is er voor in de plaats gekomen en werk zo,n beetje als het biegthokje van vroeger: anoniem je verhaal vertellen.

• Lezer

1 Na het overlijden van je kind zegt de buurman /vrouw : “ gelukkig heb je nog meer kinderen ”.

2 Een gesprek zou je brein niet veranderen, zeg je ?

Ligt het probleem dan niet bij jou als je die verwachting hebt ?

3 Waarom wordt placebo nog steeds als een vies woord gezien ?

Alles wat helpt en jou niet schaadt is meegenomen. Je wilt beter worden,,,,,,,,,, toch.?

Als je gemangeld bent door het leven; als je verschrikkelijke dingen hebt meegemaakt en je redt het niet alleen, heb je mensen nodig die van je willen weten en bereid zijn je steunen en weten welke hulp effectief is. Daar hebben ze hun studie voor gedaan.

De ervaring leert dat jouw buurman en vaak de familie al lang zijn weggelopen omdat ze daar niet mee te maken willen of kunnen hebben.

Familie die wel blijft wordt vaak meegezogen door de problematiek .

Dan is een deskundige buitenstaander noodzakelijk om te helpen inzicht te krijgen en tools aan te reiken om niet te verzuipen in de ellende.

Nieuwe mogelijkheden te bieden om het leven leefbaar te maken.

Ik denk dat het probleem ligt bij de tendens van de “ normale ”mensen die te beroerd zijn om zelf moeite te doen om iets van hun leven te maken.

Zich depressief noemen als de dingen niet gaan zoals ze willen

Geen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen handelen of nalaten en de schuld geven aan de anderen.

Zoals jij zegt : die doen het allemaal fout.

En ook verwachten dat de dokter ze gelukspillen pillen voorschrijft .

• Michel

Hallo beste medemens,

Kan het niet laten even te reageren:

Ik heb een jaartje gevochten met overspannenheid.

Ben, na enig aandringen vh bedrijf, op zoek gegaan naar psychologische hulp.

Ik dacht ook: tja zit ik dan lekker te kletsen onder het genot van een bakkie koffie.

En inderdaad: bij de vierde sessie zag ik de beste man op zijn klok kijken, kwam zijn vrouw doodleuk binnenlopen en kreeg ik toch sterk het gevoel maar snel te moeten ophoepelen. Oke, we waren inderdaad uitgepraat. Herstel kost tijd, en die moet ik mezelf gunnen.

Maar er was WEL een sessie waarbij ik een knoop van minstens vier takken kon ontwarren dankzij deze man tegen wie ik even heel objectief kan aankletsen.

Dank u wel meneer.

En inderdaad: ik heb een gouwe collega met wie ik de kleine dingetjes (wat heet klein) kan bespreken. Dat treft dan voor mij. En voor hem.

Ook ben ik ontzettend dankbaar dat ik hele goede gesprekken met onze dominee heb. Dit zijn mensen die de maatschappij trekken. Het heeft me heel erg geholpen.

En geen cent gekost.

Ook heeft een vriend van mij gewezen op het bestaan van gebeds-plaatsen waar er met je gepraat en gebeden wordt. Geheel gratis.

En ook heb ik een hele poos maatschappelijke hulp in Den Haag gehad bij Cardia. Veel geleerd. Geheel gratis.

"2. onder het mom van een therapeutisch gesprek (het brein is niet te behandelen

met het instrument gesproken woord) wel met medicatie als die aanslaat of ect

bij depressie."

Ikzelf ben 7 jaar depressief geweest. Wat je hier schrijft is een grove leugen.

Ik ben nu totaal genezen en los van mijn depressie en dat zonder enige chemische stof. Je opmerking slaat werkelijk nergens op, vind ik. Kennis en inzicht hebben mij enorm geholpen bij mijn groei. En Jezus heeft daarin de hoofdrol gespeeld.

Ik weigerde gewoonweg te geloven dat ik neurotransmitters tekort kwam.

Titels? Inderdaad lekker belangrijk. Ikzelf draag een titel. Maar het meeste respect heb ik toch echt voor de schoonmaker van ons bedrijf.

Ik begrijp ook niet goed waarom je zo'n bericht post.

Kom met iets beters zou ik zeggen. .

Ben je zelf zo teleurgesteld in hulpverleners?

Je bericht kom best negatief over namelijk.

Ik wens iedereen fijne, gezellige, warme feestdagen toe.

En vergeet niet tot de kern ervan te komen. Anders blijft het zo leeg….

• Michel

“De kerken zijn leeg, dus een dominee/pastoor hebben we niet ”

Wat een onzin. Onze kerk loopt steeds voller en voller.

Ook zijn er talloze delen in de wereld waar er ontelbare kerken worden gebouwd, zoals in China.

God leeft nog steeds hoor….

• sunny

de kerken die over zijn..

• mirlea

kwam een soort gelijk bericht van je ook tegen op lichaamstaal prikbord, snap je intensies niet. Vin je erg negatief.

fijne kerst en een goed 2007

mirlea

• Martin van Duijn

Het verschil(wat je onderschat) tussen een gesprek met de buurman en de psycholoog, is dat een psycholoog erop getraind is objectief te zijn. Ik heb de thread hierboven gelezen('einde relatie') en mensen zijn vaak geneigd om vanuit hun eigen referentiekader en meningsvorming te reageren op een probleem dat de ander hem of haar toevertrouwt.

Maar de vraag is of iemand daar wat aan heeft. Heeft iemand er niet veel meer aan om naar zichzelf te kijken en zelf constateringen te kunnen doen? Een goed klinisch psycholoog weet een client zodanig te helpen dat hij/zijzelf objectief advies geeft zonder te projecteren, een onderscheid te kunnen maken tussen objectief juiste gevolgtrekkingen van een client en gevolgtrekkingen die voortkomen uit een labiele toestand of ziektebeeld en zo helpen inzicht te geven in de eigen situatie en hopelijk de oorzaak daarvan zodat iemand daar zelf mee aan de slag kan.

En nee, een psycholoog is zeker niet een ‘tovenaar’ die iemand iets influistert waardoor iemand zichzelf beter voelt, je zult het altijd zelf moeten doen.

De psychologie als wetenschap controleert bij voorgeschreven therapieen in langdurig onderzoek altijd placebo-effecten. Er bestaan veel therapieen(EMDS) waarvan wel is aangetoond dat het effect van de therapie niet slechts op toeval of een placebo-effect berust, terwijl het toch resultaat boekt.

De suggestie dat psychologen enkel een placebo-effect teweeg brengen is simpelweg onzin.

Martin van Duijn