Wat te doen?

• Moniek

Ik heb in het verleden al eens een vraag gesteld hier over een nieuwe job, in het verlangde hiervan het volgende. Het loopt m.i. van geen meter. Mijn voorganger heeft allerlei dingen gemaakt waarvan zij weet hoe ze in elkaar steken. Ik heb tot nu toe altijd geprobeerd om alles netjes voort te zetten zoals zij deed, maar nu loop ik echt vast. Computerbestanden lopen vast, met de jaarwisseling kloppen de data niet meer en ik ben niet zo'n computerdeskundige dat ik dat allemaal kan oplossen. Collega's heb ik wel in andere regio's, maar iedereen werkt op zijn of haar eigen methode zodat de anderen ook niet weten wat mijn voorganger allemaal heeft gedaan.

M.a.w. ik loop compleet vast. Volgende week heb ik een korte evaluatie met mijn baas en ik wil dit wel bespreken zodat zijn verwachtingen worden bijgesteld. Dat zal geen leuk gesprek worden. Het is een interim opdracht die ik hier doe, en de verwachtingen van de opdrachtgever liggen dan meestal nogal hoog.

Ik heb niet echt meer het gevoel dat het aan mij ligt. Ben nauwelijks ingewerkt en mijn voorganger heeft me ooit een keer (half) verteld hoe e.e.a. werkt, nu loop ik dus vast.

Wat te doen???

• pien

Wees je baas voor!

Zet al je problemen met de pc duidelijk op papier. Geef aan waar je exact problemen mee hebt en stel daar duidelijke vragen over. Geef ook de oorzaak aan dus het feit dat je half bent ingewerkt. Vraag of een computerdeskundige dit samen met jou op kan lossen evt. met wat extra informatie van je voorganger. Of stel een andere oplossing voor.

Geef dit voor het gesprek al af zodat je baas alles al kan lezen - en stoom af kan blazen - om dan sneller en efficienter tot een oplossing te kunnen komen…:-)

Sterkte.

• Moniek

Het is natuurlijk niet alleen de PC. Ik ben hier aangenomen voor 4 a 5 maanden ter overbrugging totdat er een vast iemand is. Het contract loopt nu nog een maand of 3 (ik ben er al 2 maanden). Ik ga het inderdaad met mijn baas bespreken en afspraken op papier zetten (soort verslag). De kans zit er wel in dat er straks wordt gezegd: je valt ons tegen of we hadden meer van je verwacht. Ik vind dat zwaar klote, want ik moet hierna weer naar een volgende klus en kan geen slechte referenties gebruiken! Direkt krijg ik de twijfels of ik wel intelligent genoeg ben etc.

• Lorrie

Hoi Moniek,

Wat Pien zegt is een goeie. Ga zelf eens na hoe het ook anders kan en efficiënter en zet dat op papier, een soort nieuw werkplan wat voor een ieder werkbaar is, dus ook voor jouw opvolgster uiteindelijk. Zoals ik begrijp werk je al een poosje op interim basis dus zul je kennis genoeg hebben hoe het ook anders kan.

Het heeft er niet mee te maken of je intelligent bent of niet, het heeft er mee te maken dat jou voorgangster een werkwijze had wat niet makkelijk overneembaar is voor anderen. Hier kun je wat aan doen.

Door juist een plan op papier te zetten presenteer je juist je kunnen en je inzicht.

• Moniek

Dat is op zich een goede tip. Het probleem is echter zo groot (verweven door de hele organisatie) dat ik het onmogelijk kan aanpakken, ik zou niet weten waar.

Wel heb ik op wat abstract niveau gedachten over hoe e.e.a. systematische (en centraler!) opgepakt kan worden. Het punt is dat mijn functionele baas al een hele tijd ziek thuis zit en waarschijnlijk niet binnen enkele maanden zal terug komen.

Het is allemaal super lastig vind ik. Ik heb best wel wat ideeen maar het is zo omvangrijk allemaal dat ik niet concreet weet waar te beginnen…….

• Lorrie

Je bent niet verantwoordelijk voor de hele organisatie, alleen voor de afdeling waar je op werkt. Probeer je daar op te concentreren. Probeer het ook als een uitdaging te zien om het aan te pakken.

Van iets negatiefs kun je altijd wel iets positiefs maken, probeer je probleem zo te benaderen.

• Moniek

Inmiddels heb ik met de betreffende manager een gesprek gehad. Het viel me 100% mee. Het bleek dat men helemaal niet de verwachting had dat ik op korte termijn alles zou moeten snappen. Wel verwacht men nu een wat meer pro-actieve houding, maar dat kan ook omdat ik nu meer ingewerkt ben. Al met al valt het me mee. Ik ben zelf gevraagd of ik voor vast wil komen in de functie, maar ik ben interimmer en dat doe ik niet voor niks, voor mij geen vaste baan.

Achteraf bezien valt het dus allemaal erg mee, maar oh wee als er weer zo'n situatie komt… dan gaat het weer van voor af aan.

• Lorrie

Nou zie je wel, je bent dus gewoon een toppertje, anders hadden ze je niet voor een vast dienstverband gevraagd! Groot compliment dus!!

• Moniek

Ik denk dat ik nu ook al beter weet hoe mijn gevoel zo gekomen is. Bij mijn voorgaande bedrijf was ik eigenlijk nooit ergens bij betrokken, geen overleg, geen groepswerk, alleen maar productie draaien en werken en overzichten maken etc. Nu is dat heel anders, hier heeft men nogal wat overleg en MT meetings en dan lijkt het in mijn ogen nogal snel dat er een werkdag voorbij terwijl ik niets doe (we hebben 4 uur in een meeting gezeten). Mij geeft dit het gevoel dat ik niets toevoeg, terwijl het wel is wat men van mij verwacht. Het is een kwestie van omschakelen dus, waarbij het vorige bedrijf en dit bedrijf qua cultuur en manier van werken mijlenver uiteen liggen.

• ber

Moniek,

Pas op dat je niet overbelast raakt. Als je te zwaar belast wordt kun je beter je gezondheid beschermen en op tijd een andere baan zoeken.

Deze situatie ligt zeker niet aan jou zelf, maar is waarschijnlijk een fout van het management en/óf van je voorganger. Blijf wel vriendelijk en probeer een goede referentie mee te krijgen als je weg gaat.