Wie weet wat meer over borderline en McDD?

• poko poko

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat is het verschil tussen borderline (emotie regulatie stoornis) en McDD?

Ik heb al door dat de oorzaak anders is (leeg gevoel vs fantasie op hol). En ik weet ook dat sommigen de kwalificaties 18 jaar en trauma voor de diagnose borderline allesbepalend vinden.

Maar hoe herken je het verschil in het gedrag?

Ik hoop echt dat iemand hier iets meer over weet, ik ben al negen jaar op zoek naar een diagnose voor mijn dochter. De termen hoogbegaafd, ADHD, verlatingsangst, geldingsdrang, borderline in ontwikkeling en autistisch heb ik al voorbij zien komen. Ik denk dat ze dat allemaal wel een beetje heeft, maar dat de ware stoornis borderline of McDD is.

• Marry

Het is opvallend hoeveel nieuwe-tijds-ziekte's er toch elk jaar weer bijkomen.

Vroeger bestonden deze dingen niet en leefde een ieder zijn leven.

Volgens mij is dit allemaal aandachttrekkerij. Net als die ADHD,bijna iedereen kent wel iemand met ADHD en achteraf blijkt er niets aan de hand te zijn. Mensen kunnen blijkbaar niet accepeteren dat het ene kind nu éénmaal drukker is dan het andere dus moet het dan maar ADHD hebben.

Zou dit in de bosjesstammen nu ook voorkomen?

• danit

is dat je antwoord op de vraag …..tss wat je op deze prikbord als je denkt dat t allemaal aandachttrekkerij is,ja dat jij nu aandacht wilt vragen is wel duidelijk

• poko poko

Ik denk dat ze bij de bosjesstammen al lang doodgeslagen zou zijn om de slechte krachten uit haar te halen. Op opgeofferd, was iedereen ook van haar af.

Dank voor je begripvolle antwoord. Je zal maar zo'n kind hebben.

• Martin

Psychologen gebruiken een kwalificatiesysteem: DSM(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders). Misschien moet je daar eens inkijken.

• Jacques Smeets

Hallo Poko Poko,

Borderline of Meervoudig Complexe Ontwikkelingstoornis.

Ze zijn beide natuurlijk erg complex en moeilijk te beschrijven, laat staan te begrijpen.

Ik ben geen medicus maar politieman.

Ik heb een aantal jaren samengewerkt met iemand die zei “borderliner” te zijn.

Wat ik mij ervan kan herinneren is, dat hij lang met mij kon “praten” over hoe hij zich gedroeg, hoe het zat met samenhangen tussen zijn gedrag/denken/voelen en b.v. moeilijkheden op en in het werk, maar ook privé.

Urenlange gesprekken leken hem te verlichten en optimistischer te maken.

Hij heeft er ooit een website over geschreven, maar die is nu niet meer online.

Ik heb hem vorig jaar nog eens gesproken en toen bleek, dat hij van functie was veranderd, elders in het land werkzaam was en zoals hij zei, ging het nu erg goed met hem.

In die tijd spraken we veel over “De Sleutel tot Zelf-Bevrijding” van Christiane Beerlandt.

Dat is iets heel anders, dan politiemensen gewend zijn om te lezen, zeker als het gaat om conflicten of ziektesymptomen.

Toch stond die collega daar heel erg positief tegenover.

Of hij daar verder in is gedoken, weet ik niet. Het zou kunnen.

De psychologische betekenis van borderline, zoals beschreven door Beerlandt, is te veel om dit hier neer te zetten; ik denk ook niet dat het zinvol is op dit prikbord, maar wellicht dat jij er persoonlijk wel iets mee kunt.

Sterkte,

Jacques

• poko poko

He, wat een handige tips. Ik kan weer verder struinen op het web.

Martin en Jacques, dank julie wel.

Groetjes van Esther

• Cas

Stop met zelf zoeken. Zo'n forum gaat je echt niet verder helpen. Ga naar de huisarts vraag naar een verwijzing naar een goede ontwikkelingspsycholoog als je dochter jonger dan 18 is. Laat haar zelf contact opnemen met een psycholoog als ze 18+ is. Diagnosen kan je nl niet zelf stellen.

Succes!

Groeten van een psycholoog

• S.

Tsja een laag IQ daarentegen is van alle tijden.

Wat een redenatie…?!

Vroeger bestond het niet / de term nieuwetijdsziekten etc. Telegraaf geouwehoer.

Kort door de bocht geblaat van iemand die prima thuis past tussen de bosjesmannen.