A way of life

• Carlos

Beste Allemaal,

7 februari a.s. is het zover: dan ben ik een jaar gestopt met roken!

Halelujah, de vlag kan uit, wie had dat gedacht, ben best trots op mezelf!

Mijn geheim: ik heb het kunnen volhouden omdat ik daarnaast ook fanatiek ben gaan sporten en tegelijk ook de nodige kilo's ben afgevallen. Dit deed ik allemaal om mij maar zoveel mogelijk af te lijden van het roken.

Ik heb imiddels een goed figuur, ik zwem nog steeds meer dan 3 keer per week en ik voel me heerlijk! Afgelopen december had ik een klein dipje; door alle feestelijkheden ben ik was ik weer een paar kilootjes aangekomen en heb ik het sporten wat verslonst, maar 2 januari heb ik de draad gewoon weer opgepakt.

Alleen wat kan ik soms doodmoe van mezelf worden…

Toen ik vorig jaar begon had ik gehoopt dat deze gezonde levensstijl na een tijdje wel een soort van “Way of life” zou worden: iets waar je niet meer over na hoeft te denken, de gezonde manier van leven zit gewoon in je systeem.

Alleen merk ik dat ik er enorm veel mee bezig ben: nog steeds kan ik de hele dag denken: “dit mag ik wel eten, dat niet… vanavond ga ik niet zwemmen, dat haal ik dan morgen wel weer in.. oei, die buik begint toch wel weer een beetje te groeien…”

Neemt niet weg dat ik al dat vele zwemmen en sporten nog steeds heerlijk vindt om te doen, alleen…

Ik moet er niet aan denken dat dit gewik- en geweeg over wat wel en niet goed is voor de rest van mijn leven zo blijft. Ik zou graag een balans willen vinden in gezond bezig zijn en het niet allemaal als zo'n obsessie te zien. Ik enk overigens niet dat ik deze levensstijl snel zal opgeven, maar ben wel bang mijn enthousiasme te gaan verliezen.

Herkennen mensen dit?

Groet, Carlos.

• azalaia

Ik weet niet hoe oud je bent, hoe lang je hebt gerookt en (te) veel gegeten, maar als je 40 jaar deze slechte gewoontes hebt gehad, dan kan je nu wel een heel jaar veel gezonder zijn gaan leven, maar het duurt minstens nog een jaar voordat dit in je systeem helemaal is ingewerkt en opgeslagen.

Hoe langer je op de gezonde en sportieve toer blijft, dan zul je geleidelijk vanzelf wel merken dat dit nieuwe leven JOUW leven is geworden en dat dit niet iets is voor eventjes.

Voordat deze schoenen jouw passen, zul je er nog een jaartje op moeten lopen.

Dan zit het als gegoten en ben jij zoals je wilt zijn.

De man met een nieuwe way of life, his way of life en verlies dit nooit meer.

Weet dat jouw ideale gewicht zou moeten zijn:

de centimeters boven de meter min 10%:

180 cm is 80 cm boven de meter dus 80 kilo min 10% dan wordt dit 72 kilo.

Iemand van 180 cm en een gewicht van 72 kilo heeft het ideale gewicht.

Probeer dit in de gaten te houden.

Ik ben 155 cm en weeg 50 kilo, dit is, mijn leeftijd in aanmerking genomen, helemaal niet slecht

Vergeet ook niet dat als er eenmaal vet in de vetvellen hebben gezeten, die lege cellen weer heel makkelijk opnieuw vet in zich kunnen opnemen met alle gevolgen van dien.

Een lichaam is net een spons die veel in zich op kan nemen.

Groeten van azalaia.

• Carlos

Beste Azalaia,

Dank voor je antwoord!Ik wordt in maart 35 en eigenlijk leefde ik ongezond vanaf mijn achttiende zo'n beetje.

Nog een jaartje wikken en wegen is te overzien, dus dat is een prettig vooruitzicht!

Hoop dat je gelijkt hebt!

Groet, Carlos.

• Lezer,

Het komt wel goed met je. *D

Je hebt je levensstijl verbetert en je voelt je er prima bij. Mooi toch ?

Geniet er van.

Je went wel aan dit nieuwe patroon , je hoeft er straks niet meer zo over na te denken.

Beetje fanatisme meen ik wel bij je te op te merken.

Kijk meer naar wat je goed doet dan naar wat er , naar jou mening, niet goed gaat.

Zo beleef je er ook plezier aan en kan je wat milder zijn voor jezelf.

• imme

Lees: “Voel je goed in je lijf” van Dr. Phil McGraw. Erg goed boek. En dan hoef je geen calorieën te tellen. Maar wel levensproblemen actief oplossen en gezonde dingen eten en genoeg drinken. Hij heeft nog meer heel goede boeken geschreven over het oplossen van psychische problemen.

• Vosje

Hallo,

Ik ben ook begonnen met fanatiek bewegen en gezond eten zodat ik af val en niet weer aan kom.

Ik merk bij mijzelf dat ik nog al eens een keer geen zin heb in het bewegen, en dan sla ik best wel eens een keer over.Je komt niet direct aan!!

Als je maar zorgd dat je gezond blijft eten, en kom je weer wat aan door een feestelijke dag of zo……Als je dan weer een tijdje flink beweegd op wat voor manier dan ook, en er om denkt wat je eet, is de kilo er zo weer af.

Wat ook kan, als je een “öngezonde dag ” hebt gehad, de dag erna even pas op de plaats houden, en een boterham minder eten…….

Zo probeer ik het 'overgewicht" aan te pakken……..

Mischien heb je er wat aan, groet Vosje