huilen

• Paula

Hallo,

Ik heb een probleem dat al lange tijd speelt en ik wil ervanaf!

Ik ben altijd een huilebalk geweest. Maar ik schaam me zo enorm als andere mensen mij zien huilen. Of zien dat ik heb gehuild. Ik wil er gewoon vanaf en dat ik mijn huilen beter kan beheersen. Ik heb er echt last van, mijn hele leven al.

Het is wel zo dat ik niets moet opkroppen en het moet verwerken door te huilen en dat voelt dan wel prettig.

Kortom, iemand tips om het huilen te beheersen?

Ken je een bepaalde methode of arts of medicijnen ?

Groetjes Paula

• Lezer,

www.prikpagina.nl/read.php?f=502&i=16612&t=16612#reply_16612

• Jmf

Huilen is een uiting van emotie, niet zwak of stom of wat dan ook.

Het gaat pas hinderen als het je je dagelijkse leven gaat beheersen, maar ik denk dat het dan meer te maken heeft met relativeren en emoties ‘sorteren’.

Emoties kun je uiten, maar aan de andere kant ben je zelf de regisseur daarvan. Dus je kunt het in de eerste instantie naast je neer leggen, en op jouw gewenste tijdstip verwerken en ‘uithuilen’.

Groet,

Jmf

• Hondenvriend

Beste Paula

Ik vind echt dat jij en niemand zich hoeft te schamen als ie in huilen uitbarst . Dat huilen heb jij nodig om je gevoelens te ontladen. Dus ik zie geen enkele reden om dit huil gedrag te beheersen. Gewoon uiten dat gevoel.

Ik heb deze week trouwens liters aan tranen gehuild want mijn 11 jaar oude labrador was plotseling overleden door een zware longontsteking . De anti biotica spuitje sloeg niet meer aan.

Ik heb sinds donderdag een andere labrador een moeilijk plaatsbare uit het asiel bevrijd en kom net terug uit het bos van een bosuilen telling op de Veluwse bossen. De nieuwe hond is mee geweest. Overal waar bosuilen territoria is vastgesteld word iv.m vroeg broeden geen bomen meer gekapt . De bosuil legt in februari zijn eieren al in de boomholtes. Een hond motiveert mij extra om juist de natuur in te gaan.

Maar om terug te komen op het huilen ik zou zeggen dat is geen enkel probleem.

Het zou pas een probleem zijn waneer je overal heel gevoelig voor bent , maar dan gaat het niet om het huilen maar omdat je overal gevoelig voor bent. In zo geval is het zaak om dit met een hulpverlener te bespreken en indien nodig kan men ook extreme gevoeligheid met medicatie corrigeren.

Ondanks ik al blij ben met mijn nieuwe hond valt er toch nog wel eens een traan om de dood van mijn hond.

Huilen ontlaad. En vloeken ook.

groeten

• Archie

huilen doe je waarschijnlijk iedere keer als je geconfronteerd wordt met iets van vroeger of iets wat komen gaat.

je kan telkens weer kiezen of je jezelf mee wil laten sleuren in oud zeer of in angst voor wat komen gaat.

als je er vanaf wil, breek dan met oud verdriet, zet je bangebroekgedachten over alles wat fout kan gaan van je af en leef in het NU….

huil en voel dan waarom je dat doet en wat het je brengt… waarschijnlijk voedt je enkel oude pijn en als je dat blijft doe kom je ernooit vanaf. kan zelfs veslavend werken….

dus het devies is: leef in het nu!

succes dermeej!

• hondenvriend

Dat is ook een goede tip. Het huilen zelf is geen enkel probleem dat moet je doen zo vaak je dat uiten moet. maar de oorzaak ervan kan wel een probleem zijn.

In het nu leven in combinatie met een hond zou het leven stappen voorwaard zetten

• Lorrie

Hallo Paula,

Huilen is niets om je voor te schamen, maar ik begrijp wel dat je je opgelaten voelt om dat te doen waar een ander bij is of als een ander kan zien dat je hebt gehuild.

Je kunt huilen ook uitstellen. Probeer op het moment dat je de waterlanders voelt aankomen jezelf bij elkaar te rapen een paar keer heel diep te zuchten en jezelf in gedachten toe te spreken “nee, nu even niet, heb er nu even geen zin in”.

Klinkt mss raar zo, maar het kan wel werken, bij mij werkt het tenminste wel. Probeer ook je gedachten even naar iets anders te verschuiven op zo'n moment.

Succes.

• dee

Huilen bij anderen is vaak juist positief en gezond. Maar als je het beslist niet wilt, is het mogelijk wel te voorkomen:

- Zorg dat je thuis hebt gehuild voordat je naar andere mensen toegaat. En probeer om de belangrijkste problemen in je leven op te lossen.

- Als je toch nog moet huilen bij anderen, kun je jezelf afleiden door te denken aan positieve dingen of aan dingen die je bijvoorbeeld seksueel opwinden. Schrijf die dingen op een briefje dat je bij je draagt. Je kunt jezelf ook afleiden door in je hoofd bijvoorbeeld moeilijke rekensommen uit te rekenen.

• Ron

Huilen is gezond, niet huilen niet….waarom wil je ervan af?

Zou je niet liever af willen van je schaamte?

Vr. gr. Ron