mischien een gekke vraag hoor...

• butterfly1975

maar bestaat er ook zoiets als dwangmatig ruiken????

Ik heb een dochter van 9 jaar oud, en het valt me op dat ze steeds vaker ruikt aan van alles en nog wat…

Ze heeft altijd wel iets gehad met ruiken hoor, want zo klein als ze was, aan bepaalde dingen moest ze gewoon ruiken!!!

Ik schijn dat ook te hebben gedaan toen ik klein was…

Maar ik maak me zorgen eigenlijk!!

Het word volgens mij ook alleen maar meer en meer…

Aan alles ruikt ze: aan boekjes, snoepjes, haar tas, dan weer aan haar kleren, aan haar brood… nou noem het maar op….overal ruikt ze aan…en ook zo constant…

Laats liep ik met haar hand in hand naar de winkels, en opeens duwt ze mijn hand onder mijn neus.. moest ze gewoon effe ruiken, zei ze….of ze pakt opeens mijn trui, en wil ze effe ruiken…..

Ja, ik lach nu wel een beetje, als ik dit zo schrijf, maar volgens mij is dit echt een beetje dwangmatig….

En ik weet niet of ik daar wat mee moet doen, of dat het een fase is, of dat het mischien normaal is op die leeftijd???

Maak ik me mischien te veel zorgen???

Hebben jullie mischien wat tips voor me??

Ik hoor het graag van jullie…..

alvast dank… groetjes butterfly

• Ellen XL

Misschien is ze wel een groot talent, wordt ze later parfumeur of wijn of koffietester. Als het om muziek ging zou u het ook niet remmen. Ik zou de grens leggen bij als ze aan hondendrollen ging ruiken of kruisjes van slipjes. Maar zo lang ze aan normale dingen ruikt… Ze heeft gewoon een verder dan normaal reukvermogen. Mooi toch?

Groetjes van Ellen

• azalaia

Ik zou het voorlopig (nog) maar negeren en het een jaartje aanzien. Als dit gedrag niet verdwijnt, dan heeft ze toch iets dwangmatigs in haar psyche en dan moet dit worden uitgezocht.

Maar waarschijnlijk gaat het gewoon over, zeker als je er niet meer op let en er geen aandacht aan besteed althans niet zichtbaar en merkbaar voor haar.

Groeten van azalaia.

• Errez

Misschien een gekke vraag terug hoor, maar heb je haar wel eens gevraagd waarom ze precies aan dingen ruikt? Zit daar een bepaalde gedachte of misschien een angst achter? Of geeft het haar gewoon een goed gevoel?

Het is een bekend fenomeen dat kinderen in hun ontwikkeling wel eens een wat dwangmatige fase doormaken. Ik kan me herinneren dat ik een periode alles recht legde voor ik de deur uitging, omdat ik anders bang was dat het pech zou brengen. Dat is niet precies wat jij beschrijft, maar om maar aan te geven: het kan heel normaal zijn. Zo lang het geen problemen geeft zou ik er zeker nog even in berusten. Geeft dit gedrag problemen op den duur, zoek dan hulp bij een professional.

Groet Errez