op t werk....

• hendrikje

Hallo,

Ik zit met een probleem(pje). Ik kan mijn vinger er niet op leggen, maar sinds ik op m,n werk heb aangegeven dat ik mijn relatie verbroken heb, heb ik het idee dat een mannelijke collega enigszins een oogje op mij heeft. Hij heeft dat nooit zo concreet aangegeven, maar ik kreeg buiten werktijd ineens sms-jes en tijdens mijn werk persoonlijke e-mailtjes. (dat deed ?ie?anders nooit

)

Ik heb er geen aandacht aan geschonken en dit is inmiddels wel opgehouden. Nu merk ik dat hij toch op de één of andere manier aandacht probeert te trekken, maar dan op minder positieve manieren. Wat er nu gebeurt is dat hij me openlijk wijst op zogeheten fouten. Me regelmatig tegenspreekt of op een nogal theatrale manier een discussie met me aangaat. Veel van de dingen waarop hij me wijst m.b.t. mijn werk zijn niet fout en dat kan ik dan ook rustig weerleggen. Maar hij zet me wel eerst een beetje voor schut bij m,n collega?s en als ik het tegendeel bewijs accepteert hij het niet. Ik heb hem ook wel eens aangesproken op zijn gedrag en gezegd dat ik het niet leuk vindt als hij zo doet, maar dat is schijnbaar weer aanleiding voor hem, om ?s avonds per sms z,n excuus weer aan te bieden. Dus dat doe ik eigenlijk ook maar niet meer. Ik kan hem niet afwijzen omdat hij niet concreet aangeeft iets voor mij te voelen. Het is eigenlijk te subtiel allemaal en heel moeilijk voor mij om mee om te gaan. Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand me adviseren wat te doen. Het vervelende is dat het ook de sfeer op m,n werk een beetje bederft terwijl die normaal gesproken altijd goed is.

Alvast bedankt.

H.

• Lorrie

Hoi Hendrikje,

Vervelend dat iemand zo probeert aandacht te trekken, want ook de negatieve reacties van hem is aandacht trekken.

Het enige wat je nu nog kunt doen, negeren. Ook als hij je je bij je collega's probeert zwart te maken, negeren. Je collega's om je heen zullen best wel zien hoe je werkt en gewerkt hebt, dat veranderd niet maar zo in ene. Blijf verder jezelf tegenover je collega's en maak lekker lol met hun en laat blijken over het algemeen dat je lol in je leven hebt. Vertel maar lekker in het openbaar dat je zon leuk weekend hebt gehad en dat je zo'n lekker ding bent tegengekomen.

Negeren is echt het beste, dan gaat de lol er wel snel van af!!

Sterkte en keep on smiling :)

Groetjes Lorrie.

• hendrikje

Bedankt Lorrie, vooral het blijven lachen lijkt me een goed devies. Sla ik sowieso denk ik al wat wapens mee uit handen!

• ede

Wees heel duidelijk via een email dat je zijn gedrag niet op prijs stelt en dat je beslist geen sms-jes meer van hem wilt ontvangen. En beschrijf hem concreet hoe hij zich gedraagt. En zeg dat je beslist niet open staat voor een relatie met hem, als dat zijn bedoeling is.

Ook kun je eisen dat jullie communicatie alleen nog maar verloopt per email, zodat je hem duidelijker kunt confronteren met zijn negatieve gedrag. Zeker als hij kritiek op je wil geven.

Zonodig kun je klagen bij je collega's en hun mening vragen over deze situatie. Of je kunt een gesprek aanvragen onder leiding van jullie chef, personeelswerker of directeur.

Als zijn gedrag verergert kun je informatie zoeken via www.pesten.startpagina.nl Je kunt ook bruikbare informatie vinden op websites over stalking, hoewel deze situatie minder ernstig lijkt.

• hendrikje

Het loopt bij lange na nog niet tegen het stalken aan. Gelukkig maar. En het sms-en is ook gelukkig min of meer over (hoop ik) Als hij negatief was

heb ik wel eens via interne e-mail te kennen gegeven dat ik zijn gedrag niet aanvaardbaar vond maar het probleem is dat ik dan pas 's avonds weer een sms terugkrijg of dat hij in z,n e-mail terug erg persoonlijk wordt. Gevoelsmatig geef ik hem daarmee aanleiding, juist omdat niemand er iets van merkt; hij kan dan persoonlijker worden in zijn antwoord, terwijl met een open communicatie dat niet mogelijk is.Ik heb me dan ook voorgenomen om, mocht hij me weer openlijk echt voor schut zetten flink van me af te bijten en duidelijk (waar iedereen bij is) zeggen dat ik hier niet van gediend ben. Tsja…zit hij tegen de grens aan dan negeer ik het maar of ik reageer “ mistig” . Ik zou heel graag willen zeggen dat ik beslist geen relatie met hem wil, maar dan moet hij eerst wel aangeven dat hij dat wil. Wat dat betreft is hij erg geraffineerd, want het zijn meer indirecte hints.

Verder probeer ik het maar zoveel mogelijk zijn probleem te laten. Zoals Lorrie als schetste: negeren. Als het hem echt hoog zit, doet hij wellicht wel rare sprongen waar ik ook echt daadwerkelijk op kan reageren. De pest is dat hij nu te subtiel is en dat is het rotste om mee om te gaan.

• ede

hendrikje, via websites en forums over pesten kun je leren dat pesten ook bijzonder subtiel kan gebeuren. Daarom lijkt het me belangrijk om die websites wel te lezen.

Ook lijkt het me daarom belangrijk dat je juist zo min mogelijk mondeling communiceert met hem, maar alleen per email als dat kan. Daarbij zou ik hem dan zeggen dat je al zijn volgende emails aan een of meer collega's zult laten lezen. Dan kan hij daar rekening mee houden

Op die manier kun je zijn subtiele negatieve gedrag aantonen. Als je boos wordt op hem in het openbaar, loop je misschien het risico dat je collega's partij trekken voor hem lijkt me, als hij zich als slachtoffer opwerpt.

Ik denk dat je hem juist wel moet zeggen dat je de indruk hebt dat hij een relatie wil, omdat hij daar heel subtiel telkens op zinspeelt in zijn emails. Je kunt hem dat niet verwijten, want je kunt dat niet bewijzen.

Maar je kunt hem wel aanspreken op het totaal van al zijn subtiele gedragingen, vooral als die vastliggen in emails. Bij mondelinge communicatie is dat veel moeilijker. Geef heel concreet en specifiek aan welk soort opmerkingen of woorden jij vervelend vindt.

Ik vind trouwens dat er in elk bedrijf een vertrouwenspersoon zou moeten zijn die in dit soort conflictsituaties kan bemiddelen. Dat kan ook gedaan worden door een chef met mensenkennis.

• Lorrie

Hoi Hendrikje en Ede,

Ik begrijp helemaal wat Ede zegt, echter denk ik dat het averechts kan werken. Alles wat je mailt kan uitgedraaid worden en dan staan er dingen op papier. Dingen waar hij je later weer mee om de oren zou kunnen slaan.

Ook uitvallen tegen hem als hij weer begint in het openbaar, niet doen Hendrikje. Als hij jou weer in het openbaar zwart maakt, vraag je gewoon rustig en hardop “…… (naam van hem), wat wil je nou eigenlijk van mij?” gewoon heel erg rustig en verder zeg je niets. Waarschijnlijk zijn de rest van je collega's ook wel benieuwd naar zijn reactie en zal het stil vallen en zijn alle ogen op hem gericht. Dan hoop ik voor je dat hij rood aanloopt en zich diep schaamt en geen woord kan uitbrengen en als dat gebeurt, ga je gewoon verder praten met een andere collega en laat je hem compleet links liggen.

Op deze manier stel jij je boven hem en zal hij zich erg klein voelen.

Succes!

• hendrikje

Hallo Ede en Lorrie,

Thanks….als dingen uit de hand zouden lopen zijn dit hele waardevolle tips.

Gelukkig valt het vooralsnog wel mee….

Het is meer een beetje negatieve aandacht trekken en daar heb ik wat moeite mee. Misschien moet ik iets doen aan m,n tolerantie grens.

Groetjes,

H.