sollicitatiegesprek

• Eline

Binnenkort heb ik een belangrijk sollicitatiegesprek. Degene met wie ik het gesprek ga houden is psychologe en nu vraag ik me af in hoeverre haar beroep van invloed is op het gesprek. Kan ze het gesprek een bepaalde wending geven? Kan ze psychologische “truukjes” toepassen om een beeld van mij te krijgen of om mij onderuit te halen? Wie heeft hier ervaring mee of kan mij advies geven? Bij voorbaat dank voor de moeite.

• Lezer

Wat denk je ?

Dat de psycholoog haar kennis niet zou gebruiken als ze met jou in gesprek is ?

Ze is wie ze is en zo zal je haar ontmoeten.

• web-aapje

Ik vind dat soort gesprekken (en ook psychologische testen trouwens) altijd zo doorzichtig. Lopende het gesprek dezelfde dingen vragen alleen met een andere vraagstelling, je uitlokken tot bepaalde uitspraken, je later confronteren met tegenstrijdigheden, letten op jouw lichaamshouding, lichaamstaal en knipperen van je ogen, dat soort dingen. Als je je erin verdiept weet je precies hoe je zo'n man/vrouw om de tuin kunt leiden maar beter is om gewoon jezelf te zijn, dan kom je het meest overtuigend over. Een psycholoog is er nooit op uit om je onderuit te halen, wel om een beeld van je te krijgen.

• Lezer

Bij een sollicitatiegesprek lijkt het mij niet verstandig de interviewer om de tuin te leiden.

Waarom zou je je anders voordoen ?

Stel dat het je lukt en je de baan krijgt, dan val je mogelijk later door de mand.

• web-aapje

Precies wat ik zeg dus.

• Ron

De enige invloed die jij op het gesprek hebt die gunstig voor je is (in mijn overtuiging) is zijn wie je bent!

Er kan niemand om eerlijkheid heen, al is die soms in je nadeel vwb een bepaalde baan. De vraag is dan of je die baan dan wel zou moeten hebben.

Succes!

Ron

• Lezer

Ik hing aan het verkeerde bericht. Was voor Eline.