Tunnelvrees

• Mari

Goedenavond..

Heeft iemand welis gehoord van tunnelvrees? Ik weet er vrij weinig van en op internet kan ik er ook niet veel over vinden en het belangrijkste: wat is er tegen te doen… Vroeger vond ik het juist leuk om door een tunnel te rijden, maar als ik nu door een tunnel rijdt voel ik een heel benauwd gevoel opkomen en ga ik ook heel anders ademhalen.. Is echt heel vervelend..zodra ik het einde van de tunnel zie is het weer weg…

Hebben jullie tips? (heb het trouwens ook een beetje in een vliegtuig en andere benauwende situaties)

Bedankt alvast

• Lezer

Lijkt mij niets bijzonders. Vraag maar om je heen, daar hebben meer mensen last van. Valt wel mee te leven, zovaak ga je niet door een tunnel of vlieg je.

• Ron

De angst is gebasseerd op leugens in je denken.

Neil Anderson schrijft over de bevrijding van dergelijke leugens door af te rekenen me de leugenaar.

Google maar eens op zijn naam.

Angst heeft altijd met veroordeling te maken, kennelijk zijn wij mensen daar (erg) gevoelig voor.

Ikzelf heb afgerekend met zeer veel angsten (en hele diepe).

Ik wens je de beste grond toe voor het leven in vrijheid die er is. Dan vallen dergelijke (en andere) angsten ‘vanzelf’ van je af.

• palle

Gedragstherapie is dikwijls de meest effectieve therapie tegen dit soort angstklachten. Zoek ook onder zoekwoord fobie.

ik heb baat gehad bij touch for health.

• Marietje

Hoe ging dat precies en wat kost het?

mail me maar

• Marietje

Moet dat per se via de mail?…Is het te persoonlijik om hier neer te zetten dan?

Groetjes

• Elke Van Passel

Hoi,

Ik heb erg veel last van tunnelvrees. Ik heb het ook met links rijden op de autostrade en met ongekende of bochtige bruggen. Ik vind dat erg vervelend. Voor de rest ben ik een redelijk zelfverzekerd en zelfstandig persoon. Wanneer ik door een tunnel moet, ben ik dagen op voorhand nerveus. Op vakantie durf ik het stuur niet over te nemen, uit agnst voor onverwachte tunnels. Eigenlijk vind ik dat dit echt niet bij me past. Wanneer de angst me te pakken krijgt, voelt het alsof iemand mijn benen hevig vast grijpt. Tegelijk zie ik zwarte vekken en begint mijn ademhaling zeer moeilijk te gaan (hyperventileren). Ik begin te trillen en moet me aan de kant zetten. Een huilbui helpt me als het echt moet om nadien nasnikkend aan de andere kant te geraken. Absoluut en ongelofelijk hinderlijk!!! Ik zit hier al meer dan tien jaar mee en wil hier iets aan doen!!! Ik weet alleen niet wat. Mensen die me kennen denken dat voldoende wilskracht genoeg is.

• stef.ackx@vrt.be

Beste,

Bij het vrt-programma ‘1000 zonnen’ zijn we nog op zoek naar mensen met tunnelvrees die kunnen getuigen over de fobie. Ik vroeg me dan ook af of iemand van jullie het zou zien zitten om hieraan mee te werken.

Voor meer informatie kan je mij altijd bereiken op stef.ackx@vrt.be of 027413591.

Alvast bedankt!

Groeten,

Stef Ackx

Redacteur VRT – HET TELEVISIEHUIS

VRT - Lokaal 2B33 - 1043 BRUSSEL

+32 27413591