internetverslaving

wanneer ben je internet verslaafd, is het erg en hoe kom je er van af??

Is er al iets over deze materie te lezen?

• Lezer

http://poll.opinionworld.com/s.asp?sid=1475&gid={B055782B1E1B4F3D8798E32A703ED295}

http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2001_factsheets_9.pdf

• azalaia

Ik zit gemiddeld 5 uur per dag achter de pc om van alles en nog wat op te zoeken om er kennis van te nemen zoals zojuist informatie over de te bouwen Wester Moskee in de Baarsjes Amsterdam.

Ik vind mijzelf niet verslaafd, kan ook uren niet achter de pc zitten.

Het gekke is dat ik geen gedukld heb om boeken te lezen, kom nooit verder dan de eerste halve bladzijde, maar allerlei artikelen lezen op internet, daar kan ik mij uren zoet mee houden.

Boeken geven geen feed back, internet is interactief, het houdt je hersencellen op peil, je blijft met alles op de hoogte, als eerste lees je het laatste nieuws op www.nu.nl, reageren op verschillende fora zoals deze is erg leuk en leerzaam

Ik kan er dus geen genoeg van krijgen.

Internet dwingt je deel te nemen aan de wereld waarin je leeft, aan zowel de goede als de slechte dingen die je leest.

De wereld op je pc en je kan het nog niet zo gek bedenken of je kan het wel opzoeken. Songs en songteksten, uitzending gemist bijvoorbeeld, bekijk het maar vanachter je pc.

Het is de uitvinding van de vorige eeuw.

Chatten, telefoneren met skype met iemand in Nieuw Zeeland, verbluffend gewoon.

Internet blijft verbazen, elke dag weer. Dat merk je pas als er een probleem is met je pc of dat ie een weekje weg is voor reparatie.

De eerste 2 dagen verveel ik mij kapot, maar dan pas ik mij aan en ga andere dingen doen zoals meer schoonmaak klusjes in huis dat nu wel blijft liggen :D

Wanneeer kun je spreken van verslaving…..

Als je er inderdaad niet mee mee kan stoppen en je geen andere invulling meer kan geven in je leven.

Als alles in je leven in dienst staat van je pc en dan kan ik het een verslaving noemen en dat bedoel ik in het algemeen.

Maar goed, een drank en rook verslaving is vele malen erger om maar niet te spreken over een drugs verslaving of een eet verslaving.

Ik hoop dat je iets hebt aan dit antwoord, en je bent zeker niet de enige die uren lang zich kan vermaken met het fenomeen dat INTERNET heet.

Veel pc plezier.

Groeten van azalaia.

• Ron

Volgens mij heeft het ook iets te maken met je relaties met anderen….Waaraan besteed je meer zorg en aandacht aan je pc of aan je vrienden/familie/buren/collegas enz.

Gaat al je kontakt via internet?

Dan mis je het mooiste van relaties.

Het is een erg platte manier om relaties te onderhouden….naar mijn idee…

• azalaia

Nou nou……een platte manier om relaties te onderhouden… aldus Ron.

alsof www gezegd zou hebben dat ze uitsluitend relaties onderhoudt via internet en geen persoonlijke relaties heeft.

En wat dan nog?

Jij mag toch geen oordeel vellen over de manier waarom iemand relaties (onder) houdt en wat volgens jou dan de beste is.

Net als dat mensen een ander hun geloof opdringen alsof dat zaligmakend is.

Ik zelf heb een paar vrienden die ik af en toe zie maar ik heb méér internet vrienden waarmee ik regelmatig contact heb op een hele leuke en positieve manier.

En dat is volgens jou dus een platte manier???

En probeer nou niet persoonlijke relaties zo op te hemelen alsof die altijd het mooiste zijn, want dat kan in de praktijk ook erg tegenvallen op den duur.

Hoeft niet zo te zijn, maar het kàn…

Het beste is iets van het ene en iets van het andere, en zo heb je van alles wat.

Groeten van azalaia.

Internet is wel erg leuk en een makkelijke manier om contacten te onderhouden.

Ik ben ook nog een beetje van vroeger toen iedereen elkaar moest ontmoeten om contacten aan te houden, ik maak me echter meer zorgen om de komende generatie die echt uren achter het scherm zit, èèn van de kinderen dus.

• Gerard

Ach, het is wel grappig. Sinds ik een PC heb besteed ik er behoorlijk wat tijd aan.

Maar wat geeft het. Als je haar maar goed zit, zeiden wij vroeger altijd. :)

• Douce

Verslavingen zijn altijd zorgelijk, ook al hebben anderen er bij de meeste verslavingen geen last van. Het gaat tenslotte immer om de mens en de gevolgen zelf. En..de mens zal moeten leren, want (dat is mijn insteek) daarom zijn we op aarde.

Gr. Douce

• Ellen XL

Hoi Ron,

Je schrijft: Waaraan besteed je meer zorg en aandacht aan je pc of aan je vrienden/familie/buren/collegas enz.

Je hoeft het niet zo zwart / wit te zien, het kan ook samen gaan. Wat ik vaak doe met vrienden, familie, buren, collega's enz. is dat we dingen uitwisselen zoals hoe vind je mijn gedicht, verhaaltje of foto's. Dat is juist hartstikke leuk! Kunnen we op ons gemak elkaars verhaaltjes lezen en is het niet zo dat je komt doodmoe thuis van je werk, ring de bel, nu een verhaaltje lezen.

Ook als ik eens een probleem heb op het werk, chat ik er met een collega over, we maken een paar spottende opmerkingen en ineens voel ik me minder opgefokt, we bedanken elkaar voor de aandacht. Niks mis mee toch?

Ik kan wel in m'n onderbroek of nachthemd achter de PC kruipen, maar als die collega langs komt moet ik toch wel wat fatsoenlijks aan trekken.

Ik zie grote voordelen en mijn contacten lijden er echt niet onder.

Groetjes van Ellen

PS o ja, mijn webcam is al jaren kapot ;-)

• Hans

De zorgen die u uitspreekt over de volgende generatie hoor ik veel in mijn omgeving. Ouders klagen dat hun kinderen teveel achter de computer zitten….

te weinig écht contact hebben…… geen boeken meer lezen …… enz.

Ik stel daar graag iets anders tegenover. Ik zie de computer en het internet graag als een omgeving waarin men leert en leeft. Volgens mij hebben de kinderen van nu nog nooit zoveel gecommuniceerd, gelezen en geschreven als nu. Dat die communicatie anders is dan wat wij gewend zijn is een feit. Dat ze andere dingen lezen en op een andere manier is een feit. Dat er anders geschreven dan wij gewend zijn is ook een feit. Ik vraag me alleen af of dit wel zo erg is.

Het is echter de werkelijkheid waarin zij opgroeien, zij leren daar op een heel andere manier mee omgaan dan wij. Wij hebben daar een grote achterstand in en 99% van onze generatiegenoten halen die ook nooit meer in.

Probleem is dat wij naar de werkelijkheid van de nieuwe generatie kijken met de bril van de oude generatie. En natuurlijk maken we ons dan zorgen. Een beetje zorgen is uiteraard niet onterecht want er schuilen veel gevaren in het internet. Maar te grote zorgen zijn m.i. niet terecht, ik denk dat de kansen groter zijn dan de bedreigingen.

En tegelijkertijd zijn de problemen van alle tijden. Het gaat in principe over dezelfde zaken als waar mijn ouders vroeger over klaagden.

Ik kon de hele vakantie aan een bouwpakket werken, vrienden had ik daarbij niet bij nodig, buitenlucht ook niet. De computernerds van nu zijn de meccanonerds van vroeger.

En in de middelbare schooltijd klaagden mijn ouders dat ik na schooltijd nog uren met vrienden en vriendinnen moest telefoneren. Hoe kon dat nu, ik had ze al de hele dag gezien. En bovendien, wist ik wel hoe hoog de telefoonrekening werd?

Nu hoor ik hetzelfde maar dan over sms en msn………