Vliegangst

• Marietje

Tijdje terug heb ik hier iets over tunnelvrees neer gezet.. nu ff over vliegangst…

Veel mensen hebben er last van, dat weet ik. Kan iemand mij vertellen wat je lichaam precies doet op zo n angst moment?… Maakt je lichaam meer adrenaline aan ofzo? En valt hier iets tegen te doen ?

In mei ga ik vliegen en ineens vind ik het allemaal best wel spannend (terwijl ik al 2 keer gevlogen heb)…maar ik wil niet tijdens de vliegreis ineens last krijgen van benauwdheid (wat ik wel verwacht)……….

of weet iemand misschien een medicijn voor het moment zelf (zodat je minder angstig bent? )

Bedankt alvast

• Lezer

Je doet alsof angst niet bij het leven hoort. Iedereen heeft daar in meer of mindere mate last van.

Vliegen is onnatuurlijk voor de mens. Je hangt in de lucht en kan niets doen., moet je lot in handen leggen van mensen die je niet kent. Wie vindt dat nou prettig ?

Accepteer dat.

Maak het vliegen zo aangenaam mogelijk , Neem een tijdschrift mee, iets lekkers,muziekje op je hoofd, genoeg om je bezig te houden en af te leiden.

Of kijk naar de wolken,praat met je buren.

Je zou een paar dagen van te voren een homeopatisch middel kunnen nemen.

• Marietje

Je hebt wel gelijk idd!…Maar het is nogal een onmachtig gevoel wat er bij mij op komt (vroeger vond ik t juist leuk om te vliegen)….Lijkt ook alsof ik heel raar ga ademhalen in zo n situatie en daar wil ik graag iets aan doen (als dat uberhaubt wel mogelijk is)…De angst is idd niet zo vreemd, maar de gevolgen van die angst vind ik wel vreemd…Misschien is zo n homeopatisch middel wel een oplossing, zodat ik wat rustiger ben..Bedankt voor de tip!

• azalaia

Ben jij wel eens bang dat als je in een auto zit je een spookrijder kan tegenkomen die frontaal jouw auto ramt en jij het loodje legt?

Ben jij niet bang voor het leven en bang voor de dood?

Volgens mij heeft jouw angsten niks met vliegen of tunnels te maken.

Bespreek dit maar eens met een psycholoog.

Groeten van azalaia.

• azalaia

Verkeerd aangehaakt, is voor Marietje bestemd.

• Marietje

Met wat dan wel?

• azalaia

Nou…., angsten, welke dan ook, hebben in wezen allemaal te maken met de angst voor de dood. Dit is een wezenlijke angst die we allemaal in meer of mindere maten hebben.

Vliegangst is niets anders dan bang zijn om dood te gaan, want als je naar beneden stort dan ga je dood voor 99,9%.

Tunnel angst heeft ook te maken met de dood. Er zal maar brand uitbreken midden in de tunnel en je kan niet op tijd ontsnappen wat een paar keer is gebeurd in de tunnel bij Chamonix de Mont Blanc tunnel.

Niet kunnen wegkomen ergens betekent vaak de dood.

Dat is een fundamentele angst, en dat heeft iedereen al zeggen sommige mensen dat ze voor de duivel nog niet bang zijn…. haha :D

Die mensen komen zichzelf nog wel eens tegen.

Groeten van azalaia.

• Marietje

Klinkt eigenlijk heel logisch he!…Maar ik wil er toch vanaf eigenlijk…maar ik begrijp dat ik hier mee moet leren leven…Zal proberen om er mee om te moeten gaan ofzo denk ik…Bedankt iig…Best verhelderend!

• azalaia

Inderdaad, je zal moeten leren met deze fundamentele angsten om te gaan, als je dat niet doet, dan belemmert dit je leven.

Dat zou toch vreselijk jammer zijn.

Angst kun je omzetten iets positiefs, want angst heeft ook een voordeel:

het waarschuwt je als er gevaar dreigt, je voelt dat er iets niet klopt dus ga je niet verder, je bent voorzichtig, angst behoedt je voor de dood.

Angst moet er dus wel degelijk zijn, het zorgt er juist voor dat we niet voortijdig dood gaan.

Angst zorgt ervoor dat je uitkijkt in het verkeer, dat je rechts aanhoudt op de fiets, dat je je hand niet door de tralies steekt van een leeuwenkooi zodat die jou levensgevaarlijk kan verwonden en doden zoals laatst met de Belgische vrouw gebeurde, die had de sleutel……..om er binnenin te komen.

Zij had al eerder dit soort acties ondernomen, en dat kon natuurlijk niet lang goed blijven gaan…

Zij had een gebrek aan angst, en dat is haar fataal geworden.

Groeten van azalaia.

• Lezer

Goh…dat je dat allemaal weet………….dat ze een gebrek aan angst had….

Als ik bang ben voor jou, is dat dan ook angst voor de dood ?