constant aandacht willen hebben

• Ellen XL

Hoi Julia,

Je probleem kan ik me goed voorstellen, het is naar dat dit zo gebeurd is. Zou het niet beter zijn dit achter je te laten? Je hoeft je zelf niet te laten slachtofreren. Jij bent het waard om gezien en gehoord te worden, ga er aan werken desnoods in therapie en zorg dat de schuld van je moeder niet nog groter wordt dan die nu al is!

Succes! Groetjes van Ellen :)

• azalaia

Ja, vooral dat laatste woord, minderwaardigheidscomplex, waardoor ze altijd het tegenovergestelde moet doen om vooral dat minderwaardigheidsgevoel niet te hoeven laten merken.

Nu je het zo zegt…….

Hier kan ik absoluut iets mee, bedankt.

Soms zitten de dingen veel dieper dan dat men kan of wil zien.

Groeten van azalaia.

• anke

Hallo azalaia,

In de psychiatrie vertonen manisch depressieven het gedrag van aandacht trekken en dwingelandij in de manische fase. Omdat jij het niet hebt over een psychisch zieke vrouw ga ik er vanuit dat ze “normaal” is (rot uitdrukking maar ik weet ff geen andere.) Dan kom ik ook uit bij het compenseren van een minderwaardigheidscomplex.

Ze doet nl. een machtspelletje om maar vooral te laten zien dat zij een ander kan laten doen wat zij wil en dit soort gedrag is inderdaad het compenseren van……..

en daar is geen goed Nederlands woord voor. Dwingeland misschien?

• azalaia

Ja, dan zullen we zelf een woord hiervoor kunnen bedenken b.v. het

aandachtsyndroom ;):):D

Groeten van azalaia.

• Ellen XL

Hoi Anke,

Je schrijft: In de psychiatrie vertonen manisch depressieven het gedrag van aandacht trekken en dwingelandij in de manische fase.

Hoe kom je daar nou bij? Is dat een etiketje wat er dan maar zo wordt op geplakt? Ik ben zelf manisch depressief en als ik manisch ben dan trek ik me helemaal terug in mezelf, ik wil dat iedereen mij met rust laat, het zijn toch rotzakken. Ik ken wel meer mensen die dit zo beleven en dan moet na een tijd van teruggetrokkenheid je stem weer helemaal op gang komen als je weer gaat praten.

Ik ga er dan van uit dat iemand zich 3 maanden in z'n huis heeft opgesloten en alleen bij de SRV een pak melk en een brood is gaan halen.

Nou moet jij mij eens uitleggen wat dat met aandacht trekken en dwingelandij te maken heeft?

Groetjes van Ellen

• Maria

grappig dat het woord slettebak gelijk wordt genoemd. ik vind het eigenlijk niet grappig ! maar dat verklaart wel weer hoe wij met elkaar omgaan en laat staan over elkaar denken en praten. Ik zou het woord slettebak deleten uit ons vocabulair en iets verder kijken dan de s. Ik denk dat zij heel erg erkenning zoekt en herkenning voor het geen wat zij doet. Ik denk dat ze heel eenzaam is en bevestiging zoekt dat wat zij doet geoorloofd is en dat ze er bij mag horen. Praat eens met zo'n persoon vanuit je hart door voor 1 keer haar gedrag te kopieren, ja als je het echt wilt weten en die persoon ook helpen dan is spiegelen vaak een oplossing. Succes.

• Ronald Kremer

Amen!

• Anti-Narcist

Het lijkt mij als je dus volgens de dsm zou moeten werken dat dan niemand een etiket opgeplakt zou kunnen krijgen. Mijn ervaringen luiden, als je geen rekening houd met andermans gevoelens, uitingen, of wat dan ook. plak dan gewoon narcist op. dan snapt iedereen wel dat die persoon geen rekening houd met andermans gevoelens.

Ook de narcist lijkende hebben last van minderwaardigheidsgevoelens en compenseren dat op die wijze. ok dan maak er maar narcist 1a b d pagina 18 van als jullie dat beter lijkt.

Doe niet zo moeilijk, als men zegt het is donker, heeft die ander dan meteen slechte ogen, of is het dan echt donker.

Juist ja.

Dus narcist etiket mag best. de een lust aandacht en de ander geniet van de vernedering. ik hoef beide niet, wat ben ik dan? Anti-Narcist.

• sara

nouja wat een gezeur ellen dit kan je ook vriendelijk zeggen!