angst om te leven

• Peter

Ik ben 37 jaar, woon sinds een aantal jaren alleen na het verbreken van een lange relatie. Ik functioneer prima naar de buitenwereld, maar heb last van voortdurende angstgevoelens. Ik vind het erg moelijk me open te stellen naar anderen en heb het gevoel dat ik daardoor niet in staat ben nieuwe vriendschappen of relaties aan te gaan. Heb de neiging om me terug te trekken en veel te piekeren. Ik voel me over het algemeen ongelukkig.. ik merk dat het erger wordt naarmate ik ouder wordt.

Ik ben het zat en wil hier wat aan doen, maar weet niet goed hoe. Iemand tips voor een goede psycholoog/hulpverlener (Den Haag)?? Heb gehoord dat er toch wel veel kwalitatief minder goede behandelaars rondlopen… Kan iemand mij helpen?

• Ronald Kremer

Zou het schelen denk je als je zou weten dat je onvoorwaardelijk geliefd bent?

Als je nooit afgewezen zou worden?

Dat heeft mij geholpen terwijl ik dergelijke klachten als jij beschrijft had…

Vriendelijke groet, Ronald Kremer

• Peter

Ronald,

Religie is niet echt mijn ding, maar goed om te horen dat het jou heeft geholpen. Ik wil aan de slag met een meer aardse benadering.

Toch dank voor je reactie,

Peter

• Muis

Beste Peter

Sinds wanneer is religie niet aards?? Ik vind andere dingen zweveriger maar goed dat is mijn mening. Ik kan je wel vertellen dat de mensen die naar de kerk gaan en in god geloven hele lieve en pure mensen zijn en die kom je niet vaak meer tegen.

Ik wil je geen richting op duwen ofzo maar in je verhaal herken ik angst en teleurstelling en doordat je alleen bent kunnen hele onbewuste gedachten met je aan de haal gaan. Het is zaak om die gedachten bewust te maken. Dit kan je inderdaad doen met behulp van een psycholoog. Ga een naar je huisarts en vraag hem/haar je door te verwijzen. Veel succes.

Muis

• "stiertje"

Hallo Peter,

Ik herken zelf een groot deel uit jouw bericht, ook ik heb al sinds 11 jaar last van angsten die soms ook zeer extreem zijn.

Ik volg zelf nu ander half jaar gestalt therapie (Rotterdam) en moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Eerdere hulpverlening had ik niets aan.

Ik weet nu waar het vandaan komt maar vind het soms nog erg lastig ermee om te gaan.

Op deze site valt meer te lezen over gestalt therapie, hopelijk heb je hier iets aan. Succes!

Gr Stiertje

• sjaantje

Peter,

Je zult je waarschijnlijk beter gaan voelen als je iemand gaat helpen op vrijwillige basis. Eventueel slechts een paar keer per jaar of eenmalig. Bijvoorbeeld een jongere met problemen, een gehandicapte, oudere, zieke of dakloze. Er is in je gemeente waarschijnlijk wel een organisatie die bemiddelt bij het vinden van vrijwilligerswerk. Dat kun je vragen aan een maatschappelijk werker of bij de gemeente.

Ook kun je je via een maatschappelijke organisatie inzetten voor een betere wereld. Bijvoorbeeld op het gebied van milieu, mensenrechten, linkse politiek of derde wereld. Dat kan veel voldoening geven, een goed gevoel, leerzame ervaringen en prettige contacten.

http://www.helphelpen.nl

• Ellen XL

Hoi Peter,

Die gevoelens van angst, terug getrokkenheid en ongelukkig voelen herken ik wel. Het is helemaal niet zo gek dat je wanneer je na een langdurige relatie alleen komt te staan, voortdurend een gevoel hebt alsof je iets boven het hoofd hangt en er nog meer ellende kan losbarsten.Iets heel fundamenteels is je ontnomen, het is een verlies. Dit gevoel kan vooral bij gevoelige mensen jaren aanhouden.

Persoonlijk heb ik toen mijn relatie van 11 jaar stuk liep erg veel steun gehad aan een goede vriendin. Ik denk dat een vriendschap beter werkt als een psychotherapeut. Als je geen vrienden hebt die zich om je willen bekommeren zou het advies van sjaantje ook kunnen helpen, wellicht kom je hier goede mensen tegen.

Sterkte en kop op, het gaat vanzelf beter.

Groetjes van Ellen

• peter

Thanks Ellen,

Leuk om te horen. Ik neem je advies ter harte,

groetjes