Ik zou graag wat willen lezen over het zelfbeeld en het beeld dat andere mensen van je hebben.
Soms heb ik een negatief zelfbeeld, soms voel ik me ook heel sterk en zelfverzekerd.
Ik had het hier met een vriendin over (die zelf vaak onzeker is) en zij zei: "Anderen spreken zich steeds positief over mij uit, maar ik zie/geloof het zelf niet)
Ik heb het vaak precies andersom!!!
Heb ik net een positief beeld van mezelf, wordt dat door anderen met een lullige opmerking weer de grond in geboord. (Het zegt ook wel iets over mijn zelfvertrouwen dat ik me dat zo aantrek, denk ik)
Ik heb vaak het gevoel dat ik ‘anders’ ben dan de meeste mensen. Ik zie ook niet zo heel veel vrienden of vriendinnen, maar het is ook niet zo dat ik daaronder lijd. Het is wel zo dat ik op mijn werk vaak als ‘een beetje vreemd’ word gezien omdat ik nauwelijks een sociaal leven lijk te hebben. Met de dingen die mij interesseren vind ik vaak weinig aansluiting. Gelukkig kan ik op internet wel mijn ei kwijt.
Mijn grootste probleem is een sollicitiatie (ik werk in sector zorg&welzijn) en daar moet je je dus goed van je sociale kant laten zien. Die heb ik dus wel, maar ik heb vaak tijd nodig om me ergens op mijn plek te voelen.
Mezelf goed profileren kan ik al helemaal niet. ‘Noem eens een goede eigenschap van jezelf’ is een ramp-vraag voor mij. Niet omdat ik die niet heb, of omdat ik bescheiden wil zijn, maar op zo'n moment weet ik het allemaal echt niet meer.
Ik kom dan heel erg onzeker over, terwijl ik me éigenlijk niet zo voel.
Ik krijg dan ook vaak te horen dat ik niet sterk overkom, terwijl ik me innerlijk juist wel heel sterk voel, maar kennelijk straal ik dat dan niet uit.
Waardoor komt dit en hoe kan ik dit in het vervolg ook laten zien?