zelfbeeld + hoe anderen je zien

• anoniem

Ik zou graag wat willen lezen over het zelfbeeld en het beeld dat andere mensen van je hebben.

Soms heb ik een negatief zelfbeeld, soms voel ik me ook heel sterk en zelfverzekerd.

Ik had het hier met een vriendin over (die zelf vaak onzeker is) en zij zei: "Anderen spreken zich steeds positief over mij uit, maar ik zie/geloof het zelf niet)

Ik heb het vaak precies andersom!!!

Heb ik net een positief beeld van mezelf, wordt dat door anderen met een lullige opmerking weer de grond in geboord. (Het zegt ook wel iets over mijn zelfvertrouwen dat ik me dat zo aantrek, denk ik)

Ik heb vaak het gevoel dat ik ‘anders’ ben dan de meeste mensen. Ik zie ook niet zo heel veel vrienden of vriendinnen, maar het is ook niet zo dat ik daaronder lijd. Het is wel zo dat ik op mijn werk vaak als ‘een beetje vreemd’ word gezien omdat ik nauwelijks een sociaal leven lijk te hebben. Met de dingen die mij interesseren vind ik vaak weinig aansluiting. Gelukkig kan ik op internet wel mijn ei kwijt.

Mijn grootste probleem is een sollicitiatie (ik werk in sector zorg&welzijn) en daar moet je je dus goed van je sociale kant laten zien. Die heb ik dus wel, maar ik heb vaak tijd nodig om me ergens op mijn plek te voelen.

Mezelf goed profileren kan ik al helemaal niet. ‘Noem eens een goede eigenschap van jezelf’ is een ramp-vraag voor mij. Niet omdat ik die niet heb, of omdat ik bescheiden wil zijn, maar op zo'n moment weet ik het allemaal echt niet meer.

Ik kom dan heel erg onzeker over, terwijl ik me éigenlijk niet zo voel.

Ik krijg dan ook vaak te horen dat ik niet sterk overkom, terwijl ik me innerlijk juist wel heel sterk voel, maar kennelijk straal ik dat dan niet uit.

Waardoor komt dit en hoe kan ik dit in het vervolg ook laten zien?

• Lezer

Je lijkt mij een heel gezond mens.

Het risico van het internet met dit soort sites ,is dat mensen zich dingen gaan inbeelden,terwijl ze niets mankeren.

Als je weet welke vragen er komen , kun je je daar goed op voorbereiden.

Zo doe je dat bij sollicitaties. Zo doe je dat bij alle dingen in het leven. Dat is heeeeeel normaal.

Wat je zelfbeeld betreft : hoe in hemelsnaam kun je zijn zoals de anderen je zien ?Er zijn miljoenen anderen die jou allemaal anders zien als je het ze zou vragen.

Als je een goede vriendin hebt kun je je gedachten toetsen.

Daar heb je iets aan.

Geniet en maak geen problemen als je ze niet hebt.

Veel geluk.

• anoniem

Mijn grote vraag is eigenlijk: waarom voel ik me toch zo vaak onzeker terwijl ik tóch wel een positief beeld van mezelf heb…

Mijn onzekerheid is niet altijd aanwezig, maar als ik in ‘nieuwe’ situaties kom dan lijkt het wel alsof al mijn zelfvertrouwen wegglipt…

Als ik op een sollicitatie ben en mezelf ‘goed’ moet neerzetten klap ik dicht.

Als ik nieuwe mensen leer kennen merk ik dat er moeilijk contact ontstaat en er bijna nooit gespreksonderwerpen zijn, of de mogelijkheid om samen wat te gaan ondernemen. In mijn omgeving lijkt het alsof andere mensen makkelijker toenadering tot elkaar zoeken.

Als ik een leuke jongen leer kennen, ben ik bang dat hij me al snel niet meer leuk genoeg zal vinden en contact met andere meisjes zoekt.

En ga zo maar door.

Als ik thuis ben en ik denk over mezelf na, of ik schrijf mijn gedachten op, heb ik dat zelfvertrouwen wel, maar als het gaat om relaties met mensen (zeker waarin ik iets wil bereiken) dan kan ik dat niet laten zien…

Ben ik nou onzeker of faalangstig of wat is dit nu…:S

• Lezer

Je bent een normaal mens.

Iedereen ,echt iedereen kent die gevoelens.

Denk je nou echt dat je een uitzondering bent ?

Heb je de koningin weleens gezien op zo,n moment ? Ik wel.

Het gestuntel van Balkenende is volop mee te beleven.

Denk je dat die thuis zit en zegt :“wat ben ik toch zelfverzekerd ” ?

Zo is het leven. Met piekeren daarover kom je geen steek verder.

Actie ondernemen is wat je zekerder maakt. Net als met leren zwemmen.

Eerst denk je dat verzuipt , met stug dooroefenen word je een waterrat.

Het is een keuze en die kan je maken. Of niet.

• Ronald Kremer

'…maar geloof het zelf niet….'

Ik heb even de voor mij belangrijkste zin in je zeer heldere/herkenbare verhaal er uit gepikt.

Het gaat hier over je geloof/overtuiging.

Je geeft hier blijk van een sterke overtuiging en beschrijft die verderop nog eens:

'Mezelf goed profileren kan ik al helemaal niet.'

Met zulke overtuigingen in je denken zal geen mens standhouden!

Het zjn zeer krachtige overtuigingen wat blijkt uit wat je beschrijft:

'Noem eens een goede eigenschap van jezelf' is een ramp-vraag voor mij. Niet omdat ik die niet heb, of omdat ik bescheiden wil zijn, maar op zo'n moment weet ik het allemaal echt niet meer.'

Ik ben zelf, na jaren kampen met onzekerheid die van tijd tot tijd krachtig terugkwam (in '92 een eenmalige psychose gehad), bezig mijn denken te vernieuwen.

Overigens doe ik dat vanuit en door mijn relatie met Jezus die onvoorwaardelijk van mij houd en mij dat ook wil leren…

In mijn denken zitten nog veel oude overtuigingen die lijken op wat jij omschrijft.

Je bent je ervan bewust dat ze er zijn.

Maar nu de weg om ze om te vormen nog.

Je stelt vast dat je in potentie van alles kunt/hebt maar dat het er niet (voldoende) uitkomt.

Je lijkt me een gevoelsmens.

Zelfbescherming dmv je (tijdelijk, geheel of gedeeltelijk) afsluiten lijkt een overlevingsmechanisme bij je. Herkenbaar?

Ikzelf lees een boek van een ervaringsdeskundige op dit gebied: Joyce Meyer (strijd in je denken).

Het helpt me valse, vastzettende, gedachten om te ruilen voor nieuwe, opbouwende gedachten.

Hoop dat je iets hebt aan wat ik schrijf!

Groet Ronald

• Ellen XL

Het kan ook heel simpel, voordat je gaat solliciteren bedenk je vast welke positieve eigenschap je hebt die goed van pas komt bij je toekomstige baan. Deze eigenschap noem je dan gewoon.

Op de site van het CWI www.werk.nl zijn bijzonder goede tips te vinden over solliciteren.