narcist?

• prikkertje

hi, ben ik weer. Ik heb heel veel gelezen over verschillende stoornissen en daarbij springt narcisme er behoorlijk uit. het moeilijke is dat hij geen probleem heeft maar wij. hij ziet het van zichzelf totaal niet. kan iemand met een narcistische persoonlijkheids stoornis er vanaf komen? (als hij zelf wil) en op wat voor manier evt.?

• Lezer

Het lijkt mij verstandiger om eens uit te zoeken wat jouw probleem is.

Bv waarom jij je steeds opnieuw laat vernederen en waarom je je kinderen bloot stelt aan agressie.

Dat beschadigt ze voor de rest van hun leven. Het is jouw plicht en verantwoordelijkheid om ze in veiligheid en liefde te laten opgroeien.

Het is niet erg realistisch om een ander mens te willen veranderen.

Neem hem zoals hij is of maak anders de balans op en trek je conclusie.

Je hebt al jaren geprobeert er iets van te maken en wat is het resultaat…?

• prikkertje

hi lezer,

dat vraag ik mezelf ook wel eens af. mede daarom heb ik ook de boeken besteld die www en jmf me hebben aangeraden.

waarom val ik steeds terug in het oude (maar vertrouwde)?

van huis uit heb ik geleerd; wat god heeft verbonden scheiden de mensen niet. daar zit wel een deel van het probleem denk ik.

na zoveel jaren, gebrek aan eigenwaarde (iedereen weet dat het niet zo is, behalve ik) verlatingsangst? weet u het?

ik snap vaak mezelf niet, vandaag ben ik sterk genoeg om er tegen in te gaan en morgen weer niet.

ik ben echt zoekende om zijn/mijn probleem te doorbreken.

bedankt voor uw reactie

• Douce

De conclusie narcisme zou ik maar aan een deskundige overlaten als ik jou was. Verder kun je beter bij jezelf blijven en derhalve je eigen problemen oplossen, want nu probeer je het buiten jezelf om te doen met “hem” als stoorzender. Laat los, ook de neiging om zijn probleem in kaart te brengen, daar los je jouw onzekerheid en ontbreken van eigenwaarde niet mee op.

Gr. Douce

• Jmf

Ga voor jezelf staan!

Wat wil je? Wil je door blijven modderen of ga je spijkers met koppen slaan?

Hem kun je niet veranderen, maar wel in een bepaalde richting sturen d.m.v. jouw gedrag.

Wat wil je wel en wat wil je niet. Laat zien wie je bent en waar je voor staat.

Laat je niet uit balans slaan door hem, blijf bij je punt en bij jezelf.

Kijk goed naar jezelf, waar zit tekortkoming in de relatie, als je dat weet, dan kun je het ook veranderen.

Wat hij daarmee doet, is iets van hem en niet van jouw.

Dat moet je dan loslaten.

Groet,

Jmf

• prikkertje

hi,

ik zeg niet dat het zo is. wat ik erover lees is heel herkenbaar. maar een ieder hier heeft gelijk! Ik moet met mezelf aan het werk.

in ieder geval bedankt voor de moeite om mijn probleem te lezen en te reageren.

• prikkertje

jmf,

daar slaat u de spijker op zijn kop. ik heb gemerkt dat in de tijd dat ik er helemaal klaar mee was, dat ik bere sterk werd. en hij juist daardoor toegeeflijker. (lees zwakker)

heel moeilijk want van nature ben ik een persoon die graag anderen wil helpen. O…jullie hebben zo gelijk! werd ik maar weer even bere sterk!

ondanks dat ik dat niet ben, doet het me wel goed dat ik hier even mijn verhaal kwijt kan. ;-(

• Jmf

Prikkertje,

Ga terug naar jezelf, zoals God je gemaakt heeft, en je zult zien dat je echt beresterk bent en dat je het ook kan!

Het is moeilijk om een bepaald patroon te doorbreken. Het kost veel kracht, energie en moed. Maar als je volhoud heeft het echt effect.

Ik ben het wel met Lezer eens dat het zorgelijk is dat je kinderen aan agressie e.d. bloot gestelt worden. Deze kinderen zijn later sterk getraumatiseerd.

Doe er wat aan om zo de schade bij de kinderen tot een minimum te beperken.

Kinderen voelen, hoe jong en hoe klein ze ook mogen zijn, haarfijn aan wat er aan de hand is, dit moet je echt niet onderschatten.

Groet,

Jmf

• Lezer

Het lijkt mij , in dit geval, niet verstandig om hem te nemen zoals hij is.

Hij heeft niet het recht agressief te zijn tegen kinderen en vrouw.

Neemt niet weg dat prikker de plicht heeft haar kinderen en de moeder van de kinderen te beschermen .