wat is dit??

• Manon

Ik ben benieuwd of hier een ziekte benaming voor is.

De vriend van mij zus; (ze hebben 9 jaar een relatie) Hij liegt al zeker 8 jaar over van alles en nog wat. Het begon met zijn opleiding, bleek dat ie gestopt was zonder te zeggen en gewoon doorbetalen, ze gingen samenwonen vlak daarna had ze “alleen maar” gezoend met iemand anders. Daarna bleek dat ie al 8 maanden gestopt was het zijn nieuwe opleiding. En mijn zus maar werken en hij deed niets in het huishouden en betalen ook al bijna niet. Over geldzaken heeft ie ook al veel gelogen. En het laatste is…hij had al 3 maanden een sexrelatie met een collega van hem. Dat meisje woont samen. En toen mijn zus erachter kwam heeft zij hem de deur uit gezet. En nu beweerd hij dat hij o zo'n spijt heeft.Heeft mijn zus met haar goede gelovigheid (dommigheid) weer het bed in gekregen! Dat meisje wilt het weer proberen met haar vriend. Dus…hij heeft niemand meer. Mijn zus is zo naief die trapt weer in zijn mooie praatjes enz. Maar wij weten allemaal dat dit weer zijn spel is!!!! Zelfs zijn ouders geloven hem niet meer en zien hem niet meer als zijn eiegn zoon. Wat kan ik hiermee en is er een benaming voor dit soort gedrag????? Ik hoop het zo dan kan ik het bij mijn zus onder haar neus wrijven, hoe erg ik het ook vind maar dan opend ze misschien haar ogen.

Manon

• Lezer

Gebrek aan eigenwaarde van je zus. Als ze zichzelf niet respecteert is het niet te verwachten dat van anderen te krijgen. Mannen zoals haar “vriend” weten wel wie ze uitzoeken om te gebruiken.

Zij is echt de enige die er iets aan kan doen. Aktief zijn in andere dingen, erop uit gaan ,haar zelfvertrouwen oppeppen.

Zichzelf meer gunnen dan een 3 de rangs leven.

Daar ligt het probleem.

Door hem een etiket te willen geven verandert er niets bij haar.

• Douce

Precies, ze laat het zelf “gebeuren”.

Gr. Douce

• Loesje

Ik denk dat het in dit geval echt te makkelijk is om de schuld bij dat meisje neer te leggen. Als ik het zo lees denk ik namelijk dat de jongen een enorm vermogen heeft om te manipuleren. Liegen over een opleiding waar je al acht maanden mee bent gestopt valt niet meer binnen ‘de normale marge’ van liegen. Ik denk dat je dan wel wat meer bent dan een ‘standaard rotzak’, zoals we die in het dagelijks leven noemen. Het lijkt mij dat de jongen een duidelijk probleem heeft en dat je zus daar een slachtoffer van is.

Als je mij zou moeten vragen of er een naam is voor dit soort gedrag, kan ik dat niet zeggen. Wel heb ik gedacht aan een persoonlijkheidsstoornis en met name de antisociale persoonlijkheidsstoornis. Maar daarin staan allemaal extreme gedragingen vermeld die ik niet uit je verhaal kan opmaken. Maar ik heb in ieder geval de defintiie voor je overgetypt.

Een ding is in ieder geval zeker, je zus moet echt bij die jongen weg.

Succes!

Antisociale persoonlijkheidsstoornis:

"Een voortdurend patroon van het negeren en schenden van de rechten van anderen. het patroon is vanaf het vijftiende jaar aanwezig, zoals blijkt uit ten minste drie van de volgende verschijnselen:

A. Een onvermogen zich te conformeren aan de maatschappelijke norm dat men zich in overeenstemming met de wet moet gedragen, zoals blijkt uit het herhaaldelijk verrichten van handelingen die tot arrestatie kunnen leiden.

B: Oneerlijkheid, wat blijkt uit herhaaldelijk liegen, een valse naam gebruiken, of het met smoesjes overreden van anderen om persoonlijk voordeel of plezier te behalen.

C. Impulsiviteit of onvermogen om te ‘plannen’.

D. Prikkelbaarheid en agressiviteit, zoals blijkt uit herhaalde vechtpartijen of mishandeling

E. Roekeloos negeren van de veiligheid van zichzelf of anderen(rijden onder invloed bv)

F. Constante onverantwoordelijkheid, zoals blijkt uit een terugkerend onvermogen om werk vol te houden of aan financiele verplichtingen te voldoen.

G. Het ontbreken van gevoelens van spijt, zoals blijkt uit onverschilligheid na het kwetsen, mishandelen of bestelen van anderen, of uit het rationaliseren van deze daden.