Open Universiteit

• drmz

Heeft iemand hier psychologie op de OU gedaan ?

Zo ja, ervbaring ? studiedruk etc etc ?

alvast bedankt

• Heleen

Ik studeer psychologie bij de OU. Ben al een paar jaar bezig, en 't zal ook nog wel even duren voor ik afstudeer. Mijn ervaring is erg positief. Omdat ik vanwege gezondheidsproblemen niet in staat ben om (fulltime) dagonderwijs te volgen, is dit voor mij op dit moment de beste manier van studeren. Het gaat niet zo snel, maar ik kan dan ook mijn eigen planning volgen. Ben ik een paar weken niet in staat om te studeren, dan geeft dat niets. Studiedruk is er dus praktisch niet, want je kunt er zo lang over doen als je zelf wilt, de tentamens voor het grootste deel zelf plannen, etc. Wel is het zo dat je er rekening mee moet houden dat je er langer over doet dan wanneer je het aan een reguliere universiteit doet, hoewel ook dat relatief is. Zeker als je een aantal vrijstellingen hebt, kun je bij een hoog studietempo in een paar jaar afstuderen. Veel mensen doen er echter langer over: 9 à 10 jaar is geen uitzondering, zeker niet bij diegenen die ernaast nog een (fulltime) baan hebben.

• drmz

Hoeveel uur studeer je aan 1 module ? +- ?

• Heleen

Oei, da's wel redelijk verschillend. Even een grove schatting hoor, maar voor een module die gewoon met een tentamen wordt afgesloten (dus geen practicum of opdracht oid erbij) is dat denk ik tussen de 40 en 80 uren? Ik heb 't nooit echt bijgehouden eigenlijk.

• drmz

Ik werk wel 40 uur, maar ik leer makkelijk en snel. Na 2 jaar ben ik van plan 8 uur minder te gaan werken, dus dan heb ik weer wat uren erbij.

Het is een moeilijke afweging, omdat het best een tijd gaat duren. je weet nooit hoe het loopt. Aan de andere kant kan je leren in eigen tempo en dingen tijdelijk staken als het niet lukt.

Ik denk dat ik de eerste twee modules maar eens ga bestellen.

Is de stof ook interessant of wat je ervan verwachtte ??

bedankt voor de info trouwens. je vindt niet veel ervaringen mbt de OU op inet.

• Heleen

Ja, de stof is zeer interessant! Een enkele keer zit er een vak tussen dat ik minder interessant vind. Maar daar ontkom je niet aan; in iedere opleiding en in elk vakgebied zitten wel onderdelen die je minder liggen. Maar over het algemeen vind ik 't een erg interessante studie. Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik er zeker in het begin meer van verwachtte qua niveau. Maar naarmate de studie vordert, zal dat vast ook nog wel beter worden..

En het is waar dat je alles in je eigen tempo kunt doen. Dus inderdaad de eerste modulen eens proberen (ze zeggen dat die representatief zijn voor de rest van de studie, ik vond persoonlijk dat dat niet zo was, maar de cursussen zijn inmiddels ook weer gewijzigd). Als je doel niet per se is een volledige studie af te ronden, kun je ook kiezen voor losse cursussen, dus alleen de cursussen bestellen die je relevant of interessant vindt. Niet alle cursussen zijn als losse cursus te bestellen, maar veel wel.

• drmz

Ik heb de startmodule besteld. Kijken hoe ver ik kom :) Ben benieuwd. thnx voor infoHeleen schreef:

>

> Ja, de stof is zeer interessant! Een enkele keer zit er een

> vak tussen dat ik minder interessant vind. Maar daar ontkom

> je niet aan; in iedere opleiding en in elk vakgebied zitten

> wel onderdelen die je minder liggen. Maar over het algemeen

> vind ik 't een erg interessante studie. Hoewel ik eerlijk

> moet zeggen dat ik er zeker in het begin meer van verwachtte

> qua niveau. Maar naarmate de studie vordert, zal dat vast ook

> nog wel beter worden..

>

> En het is waar dat je alles in je eigen tempo kunt doen. Dus

> inderdaad de eerste modulen eens proberen (ze zeggen dat die