Ja, ik begrijp je zeker wel Inge. Als je als gelovige niet de hoop hebt dat God de wereld komt redden en/of zal veranderen dan kun je net zo goed niks geloven. Dat is waar…
Ik vind dat je verder een aantal pittige dingen ter discussie stelt, maar ik wil er wel graag mijn mening over kwijt. Op de eerste plaats ben ik er niet voor om mensen op wat dan ook te (ver)oordelen, dus niet een homo, niet een mens die de keuze maakt voor een abortus enzovoorts. Ik heb als mens over niemand te oordelen en dat leert de Bijbel in hoofdzaak om niet te oordelen. Jezus zelf gaf hierin een voorbeeld dat Hij juist omging en toetrad tot die mensen die in die tijd verguist werden. Hij ging juist om met tollenaars en ander gespuis. Jezus verrasste altijd door juist dingen te zeggen die geen mens verwachtte. Dat neemt niet weg dat ik ook geloof dat God de man en vrouw schiep om elkaar aan te vullen. In die zin denk ik (maar dat is mijn mening, en dus geen oordeel naar anderen) dat er geen twee mensen zo goed bij elkaar passen als een man en een vrouw. Dat is een schepping, voortplanting is iets van een man en een vrouw, niet anders, zo zitten we nu eenmaal biologisch in elkaar. Dat betekent niet dat ik veroordelend bezig ben door dit zo te zien naar bv homoparen. Nee, dat is hun beslissing en ook hun verantwoording. Anderzijds ken ik een christen-homo die er bewust voor kiest om geen relatie aan te gaan omdat hij denkt dat dat beter is voor hem en Hij brengt dat in gebed want dit blijft gevoelsmatig en emotioneel een worsteling voor deze man.
Over abortus is de Bijbel niet duidelijk in de zin dat het woord niet bekend was in die tijd. Zelf denk ik dat een leven vanaf de bevruchting leeft en ook die bescherming verdient. Natuurlijk is dit ook weer ieders eigen verantwoording. Ik zeg altijd dat ik geen abortus zou laten doen, maar dat is misschien loos gepraat, want ik sta niet voor die keuze… Ik ben geen zwanger tienermeisje dat zwanger is van haar verkrachter, ik sta er niet voor, heb nooit (gelukkig) de pech gehad om ongewenst zwanger te raken… Ik denk dat door de vrijheid van abortus er wel iets makkelijker tot die keus wordt besloten, en dus ben ik niet een groot voorstander van de wet zoals die nu is. Maar daarmee veroordeel ik nog niet iemand die wel die keuze maak, ik hoop dat je dit onderscheidt wel kan begrijpen.
Ik vind het inderdaad wel moeilijk me te verplaatsen in mensen die geen kinderwens hebben, maar ik weet niet of dat zo zeer met christenzijn te maken heeft. Kinderen zijn niet alleen zaligmakend, laten we dat vooropstellen. Ik denk ook dat veel mensen kinderen op de wereld zetten vanuit een rozewolk gedachte. Ik ben er ook zo eentje. Ik heb drie kinderen en ik ben zielsblij met ze, maar ik vind het (soms) een zware kluif om ze groot te brengen, nu er twee van de drie aan het puberen zijn. Dan denk je wel eens, zalig ben je als je geen kinderen hebt. (maar dat is weer wel een zware uitspraak voor diegenen die ze wel verlangden en ze niet konden krijgen) Ik zie ze wel als een geschenk van God, maar ook dat is persoonlijk. Ik zie bv mijn brood, mijn vrienden, mijn werk en alles om me heen wat me voldoening schenkt ook als een geschenk van Hem.
En tot slot, er staat wel in de BIjbel dat de mens zal heersen over dieren, maar, ik denk dat heersen wel verkeerd uitgelegd kan worden. God heeft nooit bedoeld dat dat betekent dat we bio-industrie daarmee kunnen rechtvaardigen, dat we biefstukken moeten eten , zoveel, dat we er gemmmiddeld 10 kilo te zwaar van worden, dat we dieren mogen mishandelen. Nee, ik denk dat we dat heersen in moeten vullen naar God;s gedachtegoed. God heerst ook, maar wel op een manier die goed is, die ruimte biedt om te laten leven. God hield ook van de dieren, dieren zijn evengoed Zijn schepping, net zoals de hele natuur. Dat betekent dat wij als mens de verantwoording hebben om daar op een goede manier mee om te gaan. Dat zie ik in deze tijd als een van de grootste uitdagingen van ons mensen. Want dat houdt en stuk bewustwording in, je zelf telkens weer de vraag stellen, waarom doe ik dit? En wat kan ik doen om ? Een vorobeeld, meer de fiets nemen, minder vlees, welk vlees, (biologisch) God stelde ons als heersers, maar we hebben een grote verantwoording. Het heersen mag nooit overheersen worden. Ieder dier is ook een Schepping, Zijn Schepping en het dus waard om geliefd te worden en goed verzorgd. (overigens mogen we volgens de Bijbel wel vlees eten, maar er wordt gevraagd niet te discussieren en mensen te veroordelen die bv geen vlees eten, omdat dat ieders keus is. Ik ga dat dus ook niet doen…. )
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is en dat je er wat aan hebt. Bedenk iig een ding altijd, De Bijbel is niet bedoeld om andere mensen te oordelen, maar zoals je zelf al aangeeft, als handboek. Voor mij is de Bijbel een persoonlijke Gids, de handreiking die God mij geeft in mijn dagelijks leven.
Groetjes
Josien