Nuchter blik van een derde persoon

• Jmf

Hoi,

Ben ik weer om even nuchter advies te winnen omdat ikzelf er emotioneel te kort op sta.

Enkele maanden terug een brief ontvangen van mijn schoonzus en daarop gereageerd. Daarin vermeld dat een nieuw contact alleen kan plaats vinden door het respecteren en accepteren van elkaars grenzen en wie we zijn.

Daarop heb ik reactie gekregen.

Ze was blij met mijn reactie, maar ik krijg hier en daar nog wel wat vegen uit de pan waar ik het niet mee eens ben.

Daarnaast mis ik een grote partij in het geheel en dat is haar man.

Ik lees genoeg over haar broers en dat ze heel erg naar goedkeuring en hulp zoekt bij haar broers.

Ze vraagt hulp, maar de hulp die ze van mij verwacht kan ik haar niet geven, want ik ben geen hulpverlener en daarnaast wil ze hulp, maar de pijn niet voelen als de spiegel voorgehouden wordt.

Wat kan ik het beste doen?

Een brief schrijven dat ik haar niet kan helpen?

An sich sta ik best open voor een evt. gesprek, maar wel op mijn voorwaarden. Mag ik mijn voorwaarden stellen of maak ik dan juist meer kapot?

Hoe voorkom ik dat ik in de valkuilen tuin?

Pff, lastig hoor, als je er zo kort op zit…

Groet,

Jmf

• sunny

Vertel haar dat je te dicht bij bent en haar daarom niet goed kan helpen.

Ik weet niet wat er precies speelt, wat je nu verteld is erg cryptisch maar je geeft aan dat ze je een paar vegen uit de pan geeft en dat ze niet in de spiegel wil kijken. Dat lijken me geen goede voorwaarden om contact te hebben.

Als ze hulp nodig heeft kan ze beter een hulpverlener zoeken die daar voor opgeleid is en die wat meer afstand heeft.

• Lezer

Je wilt het uitgesproken en opgelost hebben. Dat kan niet.

Reageer niet op haar verzoek om hulp. Ze heeft haar broers dus is niet alleen.

En besef dat zij niet kan voldoen aan jouw behoefte.

Jij kunt je beter wat afzijdig houden , het contact eenvoudig houden .

• Jmf

Hoi Sunny,

Ik ben bang dat dat toch de beste manier is, hoe jammer ik het ook vind. Ik had het graag anders gezien.

Ik vind het echt verschrikkelijk moeilijk om haar een brief te sturen dat ik niet degene ben die haar problemen op kan lossen en kan helpen.

In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Groet,

Jmf

• Jmf

Lezer,

Wat ben je toch altijd lekker verhelderend, dat waardeer ik wel!

Simpel houden, een brief sturen, zoals ik ook geantwoord had bij Sunny, dat ik niet degene ben die haar kan helpen; al vind ik het wel heel moeilijk.

Nu de brief nog. Zal wel de nodige zweetdruppels kosten, maar dat komt op den duur wel goed.

Bedankt voor je antwoord.

Groet,

Jmf

• Lezer

Nee, dat zei ik niet.

Bespaar je de zweetdruppels, je hoeft niet te schrijven dat je niet kunt helpen.

Ze kan zo veel willen,maar wat niet kan dat kan niet.

Dat hoef je niet te verantwoorden.

Ik heb je vorige stukken gelezen maar weet natuurlijk niet echt wat het probleem is.

Mensen kunnen van alles van je willen, Dat is nog geen reden om daarop in te gaan.

Wil je wel contact met haar houden , bedenk dan wat JIJ wilt en vooral wat kan.

Houdt afstand…..neem de ruimte…..hou het klein…..

Je kunt op verschillende manieren communiceren. Het hoeft niet altijd over moeilijke zaken te gaan.

Stel je verwachtingen bij. Ik denk dat die van jou mogelijk ook te hoog zijn.

• Jmf

Lezer,

Jij vind dat ik geen brief moet sturen.

Ikzelf vind dat wel zo netjes, maar ik wil daarin wel een antwoord geven dat wij niet de aangewezen persoon zijn om haar verheldering en hulp te geven.

Ik wil best contact, maar niet gebaseerd op het verleden en wil haar uitsluitend op neutraal terrein ontmoeten. Ik wantrouw het wat, maar vind dat ik haar wel de kans moet geven om het vertrouwen terug te winnen.

Ik sta open voor haar, maar misschien heb je gelijk dat mijn verwachtingen wel veel te hoog zijn. Of moet ik het zo zien: dat ikzelf er nog niet aan toe ben?

Ik heb voor mezelf wel de strategie helder, maar ik blijf op de vraag hangen waar dan de raakvlakken zijn.

Groet,

Jmf

• Lezer

Je kunt het verleden niet erbuiten laten ,want dat is er.

Je wilt erkenning van haar voor jouw gedachtengang : die krijg je niet.

Nmm wil je meer dan erin zit.

Waar de raakvlakken zitten ?

Wat denk je van : nergens ?

Althans niet in positieve zin.

Jullie lijken beiden bevestiging te zoeken bij elkaar voor behoeften waar jullie allebei niet aan kunnen voldoen ,omdat ze niet realistisch zijn.

Ik vind trouwens niet dat je iets “moet”. ik vind dat je “niet hoeft”.

Ik hoop dat je in je strategie jezelf wat meer ruimte geeft en tijd om te zien wat goed is voor jou en wat haalbaar.

Groet, Lezer.

• sunny

Soms zijn mensen beter geholpen als je niets doet, ze worden dan gedwongen om naar andere mogelijkheden uit te kijken als jij je niet voor hun karretje laat spannen.

Je schoonzus moet zelf haar problemen oplossen en zo te zien heeft ze een paar broers stand-by die haar wel op kunnen vangen.

Voel je niet verantwoordelijk voor haar problemen, dat ben je niet.

• Jmf

Lezer,

Dank voor je reactie.

Waar de raakvlakken zitten ?

Wat denk je van : nergens ?

Althans niet in positieve zin.

Bedoel je dat ikzelf al concludeer dat we niet bij elkaar passen?

Sorry, ik twijfel of ik ‘goed aangesloten’ ben.

Ik denk dat ik het even op de lange baan moet zetten. Ik hoef natuurlijk niet binnen een x-aantal tijd te reageren, dat is aan mezelf, als ik dan uberhaupt ga reageren.

Groet,

Jmf