Rood worden als ik bekenden tegenkom

• Maaike

Hoi mensen,

Ik zit met een probleempje en ik kom er maar niet achter wat de oorzaak ervan is. Ik ben 29 jaar en sinds een aantal jaren word ik soms heel erg rood als ik op straat of in de supermarkt een bekende tegenkom. Hetzelfde gebeurt bij bepaalde opmerkingen van vriendinnen, m'n ouders of zelfs m'n man (bijv. als m'n vriendin voor de grap zegt dat een jongen mij leuk vindt, of als m'n moeder vraagt of ik zwanger ben omdat ik vertel dat ik augurken heb gekocht). Om die reden zie ik er tegenop om naar de supermarkt te gaan. Even lekker winkelen is er ook niet echt bij, ik ben constant op m'n hoede. Als ik iemand in de verte zie aankomen, heb ik nog even de kans om rood te worden zonder dat diegene het ziet en als we elkaar dan passeren is de roodheid weer verdwenen en kan ik een heel leuk gesprek voeren. Bij sommige mensen gebeurt er ook niets, maar ik ben er nog niet achtergekomen wat voor mensen het zijn bij wie ik het wel heb. Het vreemde is: ik zou denken dat zoiets komt omdat je onzeker bent en/of verlegen. Maar dat ben ik niet. Ik ben helemaal niet onzeker en ook niet opvallend verlegen (in sommige situaties wel). Spreken in het openbaar lukt mij vaak ook niet. In een vergadering durf ik dan niet mee te discussieren, omdat ik bang ben dat ik rood word, terwijl ik normaal gesproken mijn mening juist wel durf te geven, daar schaam ik me niet voor.

Ik ben nu dus in eerste instantie op zoek naar de oorzaak van mijn roodheid (zodat ik vervolgens misschien een oplossing voor het probleem kan zoeken). Ik snap gewoon niet hoe het komt, want onzeker ben ik dus echt niet. Heeft iemand tips voor me m.b.t. een eventuele oorzaak of wat ik eraan kan doen? Of heb je vragen voor me die me aan het denken kunnen zetten? Aanraden om naar een deskundige te gaan is niet nodig, dat snap ik wel, maar zou ik nooit doen (tenzij het probleem zo groot word dat ik het huis niet meer uitkom).

Ik hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen.

De enige tip die ik je kan geven probeer er niet te veel aandacht aan te besteden dan gaat het op den duur wel over.

Ik weet dat het een tip is waar je op dit moment niet zo heel veel mee kan maar je bent er zo mee bezig en je hebt zelfs de neiging om bepaalde situaties te ontwijken . Probeer er een grapje over te maken en je schouders over op te halen en er niet te veel op te letten.want uiteindelijk is het toch helemaal niet erg als je rood wordt of als je verlegen zou zijn? het staat wel charmant..

Je kan in de muis van je duim knijpen met je andere hand dan wordt je rustiger..

Misschien kan je nog achterhalen wanneer het precies begonnen is of er toen iets is voorgevallen??

• Collie

Je zegt niet onzeker of verlegen te zijn, jouw lichaam denkt daar anders over, vandaar dat blozen.

En blozen wordt erger, naarmate je er zélf meer op gaat letten…

Veel mensen vinden het overigens heel charmant als iemand nog kán blozen…

• Jordy

Gewoon niet op letten, op dat blozen. Heb trouwens zelf een vriendinnetje gehad die daar ook last van had. Dat was één van de redenen dat ik op haar viel … Knoop meteen een gesprek aan en richt je aandacht op het gesprek, dan gaat het blozen sneller weg.

• ella

hoi Maaike,

ik heb dat ook eenbeetje. Ik weet nog dat ik een periode daar heel erg last van had. En ja ook als mensen over bepaalde dinge spreken en helemaalals ze mij daarbij aankijken. Op eenof andere manier denkik dat je gedachten daar dan(onbewust) op anticiperen ofzo. Ik heb het nu minder ,waardoor weet ikniet precies. Ik weet weldat ik het bij bepalde personen erg had en soms nog heb.

Ik weetdat ik het een keer op school heel erg had plotseling bij iemand die me niet zoveel zei. Toen heb ik het maar geaccepteerd. Ik weet wel nog dat die jongen toen zei ,wat is er met jou ,je bent knal rood, ik zei luchtig ach ik weet het ook niet ,ik heb het benauwd. Maar ik kan bij de personen waar ik het nu bij heb er niet zo direct en luchtig mee omgaan .Ik denk dat er dan wel onzekerheid meespeelt of kwetsbaarheid. Tis heel vervelend ja.

groetjes Ella

• andre

doordat je het vervelend vind heb je er een angst voor ontwikkeld, en is je lichaam er over allert op geworden. als je er geen aandacht meer aan schenkt en je aandacht richt op andere dingen zal het blozen minder worden. je schouders ophalen en er heel luchtig over denken. want wat is er nou eigenlijk erg aan blozen. geeft toch niks

• wana

Mijn blozen is minder maar vroeger..pfff. en inderdaad..hoe meer je je er bewust van bent hoe roder..

Dat was op een gegeven moment ook mijn opmerking tegen de ander als ze er iets van zeiden: ‘kijk haar kleuren!’

“ja, dat moet je vooral zéggen..dan word ik helemáál diep paars…!” was mijn reactie.Echt..hoe irritant ook,toegeven dat jij om niks rood wordt en dat gewoon zeggen en er geen aandacht aanbesteden,dan wordt het stukken minder!

• De heer Reutel

Pure emotie. Net als dat iemand ‘in tranen’ schiet van boosheid.

Zoals de anderen al zeggen proberen geen aandacht eraan te geven en bij het zien van iemand niet ‘opgewonden’ raken.

• Michel

Hoi,

Zoiets noem je blozen maar heet schaamte. Je schaamt je ergens heel erg voor.

Aan jou de taak wat dat is.

Het kan ook zijn dat je ooit iets hebt uitgevroten wat je diep hebt weggestopt. Je bent nu bang dat je betrapt wordt, dat iemand het doorheeft.

Het kan ook zijn dat je diep van binnen heel graag iets wilt. Maar je hebt geleerd dat dat niet mag, of fout is. Daar ontstaan ook schaamte gevoelens.

Zo schaamde ik me ooit (lang geleden) naar mijn vader, toen ik met een vriendinnetje thuiskwam.

Ik had hem nog nooit positief over een meisje horen praten.

Begrijp je?

• anneke

Hey,

Het klinkt allemaal erg bekend in de oren. Ik had eerst ook erg last van het rood worden en ik ben zeker niet onzeker. Ik werd van de een op de andere dag steeds maar rood. De gedachte bleef dan ook steeds in mijn hoofd zitten. Via een vriendin heb ik een aantal goede manieren gelezen om er zo eraf te komen. Zij had een Ebook voor mij uitgeprint en hier stonden allerlei dingen in die konden helpen(o.a. bepaalde oefeningen en tips). Het heeft mij geholpen dus ik hoop dat het anderen ook kan helpen.

Hier had zij het vandaan: http://www.iwig.nl/stoproodworden.html

Hopelijk helpt het jullie ook.

xx