Hoi mensen,
Ik zit met een probleempje en ik kom er maar niet achter wat de oorzaak ervan is. Ik ben 29 jaar en sinds een aantal jaren word ik soms heel erg rood als ik op straat of in de supermarkt een bekende tegenkom. Hetzelfde gebeurt bij bepaalde opmerkingen van vriendinnen, m'n ouders of zelfs m'n man (bijv. als m'n vriendin voor de grap zegt dat een jongen mij leuk vindt, of als m'n moeder vraagt of ik zwanger ben omdat ik vertel dat ik augurken heb gekocht). Om die reden zie ik er tegenop om naar de supermarkt te gaan. Even lekker winkelen is er ook niet echt bij, ik ben constant op m'n hoede. Als ik iemand in de verte zie aankomen, heb ik nog even de kans om rood te worden zonder dat diegene het ziet en als we elkaar dan passeren is de roodheid weer verdwenen en kan ik een heel leuk gesprek voeren. Bij sommige mensen gebeurt er ook niets, maar ik ben er nog niet achtergekomen wat voor mensen het zijn bij wie ik het wel heb. Het vreemde is: ik zou denken dat zoiets komt omdat je onzeker bent en/of verlegen. Maar dat ben ik niet. Ik ben helemaal niet onzeker en ook niet opvallend verlegen (in sommige situaties wel). Spreken in het openbaar lukt mij vaak ook niet. In een vergadering durf ik dan niet mee te discussieren, omdat ik bang ben dat ik rood word, terwijl ik normaal gesproken mijn mening juist wel durf te geven, daar schaam ik me niet voor.
Ik ben nu dus in eerste instantie op zoek naar de oorzaak van mijn roodheid (zodat ik vervolgens misschien een oplossing voor het probleem kan zoeken). Ik snap gewoon niet hoe het komt, want onzeker ben ik dus echt niet. Heeft iemand tips voor me m.b.t. een eventuele oorzaak of wat ik eraan kan doen? Of heb je vragen voor me die me aan het denken kunnen zetten? Aanraden om naar een deskundige te gaan is niet nodig, dat snap ik wel, maar zou ik nooit doen (tenzij het probleem zo groot word dat ik het huis niet meer uitkom).
Ik hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen.