Beinvloeding

• Bob

Kunnen kinderen van de ene op de andere dag, zonder invloed van de moeder, geen zin meer hebben om bij de vader te gaan. Ze waren naar mijn gevoel altijd heel blij als ze ophaalde en vroegen meestal als ik ze terug bracht wanneer ik weer kwam.Heb de indruk dat mijn ex de kinderen zodanig heeft beinvloed en haar antigevoelens tegenover mij probeert te nestelen in de hersens van mijn kinderen.

Op de vraag van mij telefonisch aan de kinderen, waarom ze geen zin hebben kreeg is als antwoord “daarom”. Dit alles deed zich voor nadat ik mijn ex kenbaar maakte dat ik door finaciele problemen voorlopigniet aan mijn alimentatie verplichting kan voldoen.

• Collie

het kan wel hoor, dat kinderen uit zichzelf niet meer naar de paps willen, vaak zie je dat in de puberteit ontstaan…

Maar in dit geval kan het natuurlijk ook de ‘wraak’ van mams zijn…

Overigens… je mág je alimentatie, wettelijk gezien, niet zomaar uitstellen vanwege jouw eigen financiele problemen… daarmee zadel je de moeder op met jouw probleem.

En als kinderen groot genoeg zijn om te beseffen dat paps dit doet, dan kan het heel logisch zijn dat ze zélf beslissen… ‘ik ga niet naar die man die zijn verplichtingen zelf ook niet nakomt…’

• Erik Veltmeijer

Ja, wat je schrijft is heel herkenbaar. Ga maar eens op internet lezen over het befaamde ‘Ouderverstotingssyndroom’. Is heel veel over te lezen. Verwijt je kinderen niets, die kunnen er niets aan doen.

Ik heb het ook meegemaakt. Het heeft deels met je ex te maken (haar opstelling, houding) en deels met het feit dat kinderen zich loyaal opstellen naar de verzorgende ouder. Omdat ze jou al kwijt zijn (zo ervaren kinderen dat), zullen ze heel loyaal naar de andere ouder zijn omdat ze deze niet ook nog willen verliezen.

Maar als je de kinderen regelmatig blijft zien, je ex wordt milder met de tijd…. komt het weer goed. Maar nogmaals, lees er maar eens over. Heel interessant.

Succes.

• Henk

Hoi Collie,

De alimentatie was niet wettelijk vastgelegd. De kinderen zijn niet door mij erkend. Mijn ex wilde dat niet. Ondanks ik wettelijk niet verplicht was om alimentatie(bijdrage levensonderhoud) te betalen, deed ik dat in belang van de kinderen toch. Bij schuldensanering wordt er, geen rekening gehouden met de alimentatie tenzij dat wettelijk is vastgesteld. Bij mij was het een mondelinge afspraak.

• Bob

Hoi Erik,

Bedankt voor je info.

• Collie

owww… goed dat je dat even toelicht, in dat geval heb ik niks over je alimentatie gezegd… is dan feitelijk ook geen alimentatie maar een vrijwillige bijdrage zeg maar… ;)

• anke

Geen wettige vader mogen zijn, maar wel (moeten) betalen. Vreemd. En je hebt geen verplichtingen die vastgelegd zijn.

Je vertelt niet hoe oud de kids zijn om en beeld te krijgen in hoeverre zij zich kunnen làten beinvloeden. En het is inderdaad zo dat kinderen meestal loyaal zijn naar de verzorger bij wie ze wonen.

Ik, als moeder, vind het schandalig dat het meestal de vader is die aan het kortste eind trekt door de nukken van de moeder.

Ik kan niet zeggen of het ooit goed komt, maar ik hoop het voor jou van ganse harte want je hebt wel aan jouw morele verplichtingen voldaan.

Ik wens je veel sterkte.

• Didi2

De moeder hoeft helemaal niets hiermee te maken hebben hoor!! Ik ben zelf ook gescheiden en heb nooit mijn ex zwart gemaakt of negatief over hem gedaan, hij ook niet over mij. We kwamen zelfs nog bij elkaar op de koffie etc.

Maar kinderen worden ouder, zijn veranderlijk. Mijn dochter ging altijd om het weekend naar haar vader, met veel plezier. Tot op een zeker moment ze dat niet meer wilde. Ik heb daar part noch deel aan gehad. Vond het zelfs heel jammer, zowel voor mijn ex als mijzelf! Als alleenstaande ouder heb je namelijk wel behoefte aan zo'n weekend zonder kind. Maar ik kon haar ook niet bewegen toch te gaan.

Dat je kinderen alleen antwoorden ‘daarom’ hoeft ook niets te zeggen, een kind kan vaak zijn/haar eigen gevoelens niet goed onder woorden brengen.

• Bob

Anke,

Bedankt. De kinderen zijn 3 en 5 jaar.

• Bob

Ddi2,

De kinderen zijn 3 en 5 jaar. Ik kon ze maar één keer in de 4 weken om 09:30 op halen en 17:00u teugbrengen. Nu ze “geen zin hebben” wordt het nog minder.Dit is toch niet normaal!!! Hoe moet ik een band met mijn kinderen opbouwen als ik ze amper zie?