Hyperventilatie

• Merel

Hallo, ik ben Merel. Ik studeer rechten, maar ik heb een probleem. Tijdens tentamens heb ik vaak een complete black-out. Soms ga ik zelfs hyoerventileren, maar daar heb ik tegenwoordig een apparaat voor waar ik door moet ademen (zoiets als in een plastic zakje ademen). Maar hoe kom ik hier nu definitief vanaf? Het komt mijn studieresultaten ook niet echt ten goede en hoewel ik het studentenleven fantastisch vind, heb ik het volgens mij naar 4 jaar wel gehad. Mischien toch maar een verwijzing van de huisarts naar een psycholoog vragen?

• Collie

Zou je kunnen doen om je zelfvertrouwen wat op te vijzelen en jezelf beter te leren ontspannen…

• Merel

Hoi Collie

Bedankt voor je reactie. Aan mijn zelfvertrouwen ligt het denk ik niet. Dat heb ik wel. Ik ben bang dat ik te perfect wil zijn. Zou dat een oorzaak kunnen zijn? Ik leer mijn wetteksten bijna letterlijk uit mijn hoofd, precies woord voor woord. Ik ben heel perfectionistisch en ik denk dat daar een belangrijk deel van de oorzaak ligt. Als het dan op prestatie aankomt (een tentamen) dan ben ik bang dat het niet perfect genoeg is. En voor mij geldt: alles of niets. Een 6 daar ben ik niet tevreden mee. Het moet minimaal een 8 zijn. En dat is eigenlijk ook nog te laag.

• Collie

Dat duidt toch echt op een gebrek aan zelfvertrouwen…

Je hersentjes weten dat misschien nog niet, maar je lijf geeft het duidelijk aan…

Ook perfectionisme komt ergens vandaan… ;)

• Daphne

Hoi, al eens aan ontspanningsoefeningen gedacht? En ademhalingstraining/ Hier zal je zeker baat bij kunnen hebben.

En ga eens bij jezelf na wat er gebeurd als je een 6 haalt ipv een 8?

Stort de wereld in? Vaak zijn het ook je eigen gedachtens die je hebt en de beeld van de wereld. Probeer daar eens na te kijken voor jezelf.

Vaak maak je het voor jezelf erger dan het is.

• leonie

Misschien bij een logopedist ademhalingstechnieken aanleren?