Beste Mensen,
Ik heb een hele lieve vriendin van 22 jaar, waar ik echt heel erg gelukkig mee ben. Ze zit al bij een psychiatrische inrichting om haar te helpen met haar problemen. Even een korte beschrijving van haar historie. Ze is in haar jeugd enorm veel gepest op school, zonder enige reden. Ze deed zelf nooit wat terug en was nooit onaardig. was gewoon het pispaaltje van de klas denk ik zelf. Dit waren psychologische pesterijen, maar ook fysieke pesterijen. Of dat haar al niet genoeg deuken had gegeven in haar leven en haar persoontje, overleed ook haar moeder aan kanker waar ze een hele tijd erg intensief voor gezorgd had omdat ze zo ziek was…Mijn Vriendin was toen dit alles gebeurde 16 jaar. Ze heeft dus zeg maar een klote jeugd gehad waarin zeg maar alles fout kan gaan.
Ikzelf heb een uitstekende jeugd gekend zonder gekkigheden, alleen onbezorgd leven. Ik ben zelf 25 jaar. Nu praten we erg goed over alles wat ons bezighoudt. Ik met mijn bezorgdheid over haar en zij gelukkig al wat meer over wat ze vind en voelt, ze vind het extreem moeilijk om over haarzelf te praten. Nu kwamen we ook weer op een onderwerp wat erg belangrijk is in het leven. Het genieten van alle dingen in het leven, een paar voorbeeldjes: Genieten van de lucht van pas gemaaid gras, genieten van de vogeltjes om je heen, genieten van elkaar zowel van een enkele kus als van intiemere handelingen, enz… Ze heeft een beetje uitgelegd hoe ze denkt en alles meemaakt. We kwamen tot de conclusie dat ze alles wel meemaakt, maar het allemaal niet ervaart, om het zo maar even uit te drukken.
Iets nieuws meemaken doet ze wel alleen altijd met een soort schild om zich heen, verdedigingsmechanisme ofzo. Ze durft zich niet bloot te stellen aan alle dingen om zich heen. Hopelijk is het een beetje duidelijk wat er speelt.
Mijn vraag is nu: Hoe kan ik haar helpen met het leren genieten en ervaren van allerlei gebeurtenissen/de wereld om je heen? Ik ben echt een gevoelsmens en geniet van de allerkleinste dingen in het leven dat wil ik haar ook zo graag leren/met haar delen. Laatst dat gevoel van super gelukkigheid dat er door me heen ging toen ik naar haar keek en dat dus vertelde. Dat wil zij ook ervaren en voelen, zei ze toen..Of weet iemand hoe dit verschijnsel heet waar ze mee kampt? Zodat ik misschien meer info kan zoeken over dat onderwerp om zo haar misschien te helpen met dingen.
Alvast bedankt voor alle reacties.
Sorry voor het lange verhaal.
Met warme groet,
Cheerful