verliefd

• Loes

verliefd worden op je therapeut,komt dat vaak voor,of ben ik nou zo achterlijk!Ik heb een relatie en ik hou zielsveel van mijn partner,maar ik merk dat ik verliefd ben op me therapeut,en baal hier zo van,is toch niet normaal

• Lezer

Het is een bekend verschijnsel in therapeutenland.

Hier een duidelijke omschrijving.

POSITIEVE OVERDRACHT.

Als een cliënt in therapie komt en hij wordt door de therapeut respectvol behandeld, krijgt hij vanaf dat moment iets waarnaar hij altijd al heeft gezocht: bevestiging van zijn / haar gevoelens, aandacht, zorg, veiligheid etc. Eindelijk is er iemand die hem kan vertellen en laten herbeleven hoe de zaken nu echt in elkaar steken. Hij begint te beseffen dat er meer is tussen hemel en aarde en hij is dankbaar dat de therapeut hem daarbij wil helpen. Hij ervaart eindelijk iets waarnaar hij altijd al verlangd had en er gebeurt dus iets belangrijks met hem. Op dat moment kan de cliënt gaan idealiseren, doordat hij zijn innerlijke redderbeelden op de therapeut gaat projecteren. Vanaf dat moment is hij afhankelijk, omdat hij zijn ‘redders’ voor zich ziet staan. Anders gezegd: omdat hij innerlijk vervuld is van gevoelens van dankbaarheid, bewondering, blijdschap en dergelijke ziet hij buiten zich personen verschijnen die die emoties rechtvaardigen. Hij ziet een ideale vader en/ of moeder! In psychotherapeutische termen heet dit: hij zit in de overdracht.

• henky

yep. daarom worden kerels ook graag skileraar bijv…..veel aandacht en veel vrouwen hebben opeens interesse..