nare schoonmoeder

• jol100

Ik heb raad nodig:mijn schoonmoeder kunnen al heel lang niet meer met elkaar overweg. Ik ga wel braaf mee naar alle verplichte dagen, omdat ze anders een broerte krijgt. Nu is mijn verjaardag vorige week vergeten. Niets van haar gehoord.

Vinden jullie dat ik tegen haar moet zeggen, dat ik het niet leuk vind dat ze niets van zich heeft laten horen? Ik wil nu niet meer mee naar haar.

Mijn man wil er absoluut niets over zeggen tegen zijn moeder.

Alvast bedankt voor de reacties.

• Jmf

Hoi,

Natuurlijk erg jammer dat ze je verjaardag vergeten heeft.

Ik zou gewoon naar haar verjaardag gaan en gewoon, als de tijd of het moment zich voor doet, zeggen dat je het erg jammer vind dat ze niets van zich heeft laten horen toen jij jarig was.

Als je niet naar haar verjaardag gaat ga je hard tegen hard bestrijden en bereik je vaak het tegenovergestelde. Hoe jij je opstelt naar je schoonmoeder is bepalend voor haar gedrag.

Groet,

Jmf

• wana

met jmf eens. gewoon de eer aan jezelf houden en gaan.

je niet laten verleiden tot dit soort ‘spelletjes’.

zelf zou ik k nit ver haar afwezigheid spreken maar dat ligt aan jezelf wat je doet én aan je man.

waarom wil hij niks zeggen? voorkomen van ruzie? gezeur?

het is moeilijk m tussen je moeder en je vrouw te gaan staan..maar zou wel zijn redenen willen weten en wat ie van het gedrag van zn moeder vindt.

Hij kent haar,kan dit perongeluk gebeuren of is dit express? lijkt me ook van belang in wel of niet vertellen.

zou me niet ‘verlagen’ tot streken maar je plicht-bezoekjes vervullen en aardig blijven (neem iets moois mee voor dr,denk aan dr voorkeuren,hobbie,drankje,bloemen).

Als het pesten is heb je haar daar uiteindelijk het meest mee en draait ze misschien wel bij. succes en laat het je niet te veel bezighouden,zonde van je tijd!

• jol100

Heel erg bedankt voor jullie tips. Ik heb er veel aan.

• Jmf

O ja, nog even ter aanvulling:

Mocht je zeggen dat je het erg jammer vind dat ze jouw verjaardag vergeten heeft en ze gaat beginnen met een heel verhaal eraan vastplakken.

Probeer dan die discussie de kop in te drukken, anders verzand je in een discussie waar je niet meer uit komt.

Jammer dat ze je verjaardag vergeten heeft. Een sorry is meer dan genoeg en hoeft verder ook niet meer over gepraat te worden.

Groet,

Jmf

• Bo

Hoelang wil je je nog zelf voor de gek houden,om naar je schoonmoeder toe te gaan,en je aan te passen aan haar situatie,dat zij niet op jou verjaardag is gekomen zou je moeten zien als een godsgeschenk,want dan hoef je niet meer op je tenen hoeven te lopen en geen rekening meer met haar te houden.Anders laat je je leven door andere,je moet zelf leven.Leer eens te houden van jezelf,op deze manier heb je geen last meer van haar,en wat jou man betreft,zou hij voor zijn huisgezin moeten kiezen.En duidelijk moeten zijn naar zijn moeder,en dat hij achter je huisgezin staat.Zodat je schoonmoeder weet waar de grenzen zijn.Veel moeders kunnen hun kinderen niet loslaten,en willen niet begrijpen dat hun kinderen ook recht hebben op een eigen leven.Dus de taak is aan je partner,om met zijn moeder daarover te praten.Dit kan alleen maar een grote verademing voor je eigen relatie zijn.Er zijn mensen die eens duidelijk gemaakt moeten worden waar hun plaats is,ook al is het je schoonmoeder,zo leren wij alleen maar uitelkaar,en dat kan de band alleen maar versterken,maar blijf je dat toelaten,dan zul je zien dat je relatie er onder te lijden heeft.Jullie als huisgezin moeten het maken in jullie leven,dat kan je schoonmoeder echt niet voor jullie bepalen,die zou zich bij haar eigen leven moeten houden.Het is belangrijk dat je voor je zelf de keuze's en je grenzen stelt,zodat je jezelf mag zijn. Veel sukses Gr.Bo