Mijn kleinzoon wil dood.

• Alexa

Mijn kleinzoon heeft een ongeneeslijke spierziekte, zijn broertje van 13, is 8 jaar geleden er ook aan overleden.

Nu gaat het met hem ook slechter, maar de HA wil hem niet helpen.

Hij krijgt palliatiefe zorg, met o.a. morfine.

De ellende is, dat hij mijn zoon om hulp vraagt, maar die kan, en wil hier absoluut niet mee helpen.

Ik mocht het niet weten van mijn kleinzoon, maar mijn zoon heeft mij in vertrouwen genomen.

Is er ergens, een instantie die deze jonge mensen helpt?

Hij wil niet meer verder lijden.

• Lezer

Dit is een verschrikkelijk dilemma.

Euthanasie is meestal voor oudere ongeneeslijke zieken .

Dan nog is het een uitzondering.

Nog nooit gehoord dat artsen dit bij kinderen doen.

Je zou contact kunnen opnemen met stichter De Einder.

Niet dat zij je rechtstreeks kunnen helpen, maar misschien weten zij waar je hulp kunt krijgen om je kleinzoon bij te staan .

Kunnen de behandelende ziekenhuisartsen zijn lijden niet verlichten ?

• wana

ik denk dat dit een probleem is die u kan voorleggen op het forum van de vsn(spierziekte vereniging) en het forum van jackies (voor jongeren met een spierziekte)

zelf zou ik een psycholoog in de hand nemen voor uw kleinzoon.

waarschijnlijk heeft het lijden van zijn broertje diepe impact op hem gemaakt en heeft hij een vast beeld gemaakt van zijn eigen laatste dagen.

Misschien ook een second opinion bij een andere HA.Die maakt zich er m.i. makkelijk vanaf.

Snap dat de HA hier niet bij wil helpen maar vind dat er dan wel andere vormen van begeleiding moeten zijn.

Ik kan hier niet zomaar over oordelen,mijn eigen spierziekte is van lichte progressieve aard maar denk wel dat er hulp/ begeleiding bij de vsn en jackies te vinden is.

heel, heel veel sterkte.

• Alexa

Zijn broertje heeft heel erg geleden, na het bekend worden van die ziekte, heeft hij nog 2 jaar mogen leven.

Ik wil juist niet op de vsn site, omdat mijn dochter, zijn moeder daar komt, ook zij en ik hebben deze ziekte.

Vandaar dat ik hier hulp zoek, wat ik nog kan doen.

Hij ziet er ook vreselijk slecht uit, broodmager, en spierwit, ook zijn lopen is nu precies als zijn broertje op het laatst.

Maar ik kan niet toestaan, dat hij mijn zoon om hulp vraagt, daar zijn speciale artsen voor.

Hij wil ook niets meer, niet naar een ziekenhuis nog, geen medische hulp meer, hij is nu 23 jaar.

Er is ook geen enkele medicatie voor deze ziekte, alleen om het lijden te verzachten

Hij kan en wil niet meer, en de geestelijke belasting vreet aan ons.

Zal eens contact opnemen met de Einder.

• Alexa

Waar vind ik de site van de jackies?

• Lezer

Het gaat hier om een jonge man die het lijden en het leven niet meer aan kan . Uitzichtloos.

Hulp vraagt om te mogen sterven.

Het is een familiaire ziekte. Hoezo nog een second opinion ? Daar zijn toch geen vragen meer over ?

En een andere huisarts? Hoezo ? Waarom ?

• Alexa

Daarom lezer, niets kan deze jongen nog helpen.

Hij weet, dat zijn lichaamsfuncties steeds verder achteruit gaan, nog verder spastisch word, en de pijn, zowel lichaamlijk als geestelijk.

Het beeld van zijn broertje heeft hij nog in zijn hoofd, eerst een normaal kind, dat in tijd van een paar jaar veranderde in een hulpbehoevende stumper, door iedereen bekeken, een slabbetje om, tegen het kwijlen, zijn handen en benen die niets meer konden, en alle kanten op vlogen.

Maar toch wilde lopen, en dan steeds weer viel, omdat hij niet meer kon lopen.

Daar zat het kind dan, in een aangepaste rolstoel.

Dat heeft deze jongen nu voor ogen.

• Lezer

Dat Alexa, had ik begrepen.

Mijn reactie was daarom gericht aan Wana en haar voorstellen.

• Alexa

Daarom Lezer, ik begrijp dit kind dondersgoed, hij heeft de lijdensweg meegemaakt, en past daar voor.

Maaaaar, ik wil niet, dat mijn zoon bij iets strafbaars word betrokken, en hijzelf wil dit ook niet, maar hij blijft maar vragen.

Daarom moet ik weten, waar hij een antwoord op zijn vraag kan vinden, en deskundige hulp.

• Lezer

Dat had ik ook begrepen, vandaar mijn eerste antwoord.