Uit onderzoek blijkt dat een internetcursus beter helpt tegen een depressie dan therapie.
http://www.uvt.nl/univers/nieuws/0708/04/onlinetherapie.html
Lijkt me erg logisch.
Met het verplicht aanhoren van de problemen van een ander, kom je zelf geen stap verder en daar wordt je vaak alleen maar somberder van.
En in een gesprekstherapie bepaalt de therapeut vaak waar het over moet gaan…..terwijl je zelf graag andere dingen wil bespreken en je er dus voor je gevoel voor spek en bonen bijzit en met een gevoel van onmacht huiswaarts keert.
Ik vind een goede coach ook een goed alternatief voor allerlei problemen.
Die kijkt echt naar wat jij bespreken wilt en waar jij het over wilt hebben. Heel effectief.
groetjes, Harineke (winterdepressies)
Bij internettherapie zijn de cliënten mogelijk veel opener over hun diepste gevoelens dan bij traditionele psychotherapie,
vooral als ze anoniem kunnen blijven. En internettherapie kan ook met een webcam.
Mijn stelling ging eigenlijk over het volgen van een zelfhulpcursus op het gebied van psychotherapie via internet. Het is waarschijnlijk nog effectiever als die cursus op internet wordt aangeboden via films.
Toch ben ik het wel met Collie eens, het is altijd anders met elkaar communiceren via internet dan in het echte leven.
De vraag is inderdaad of je bepaalde dingen mist, zeker als je niet met video-registratie gaat werken.
Daarnaast lijkt het me voor een internet-client ook veel makkelijker om te stoppen met de therapie. Via internet bouw je toch een ‘mindere’ band op dan in een echte ontmoeting lijkt mij.
Ik mag toch aannemen, dat niet elke cliënt een groots videosysteem op zijn pc heeft… dat is hooguit voorbehouden aan de instellingen die dergelijke digitale therapie bieden… en tja, de lich.taal van de therapeut kan dan wel belangrijk zijn, die van de cliënt is vaak toch nog een stukje belangrijker…
Ik ken cliënten waarvan ik weet dat ze gruwelijk zitten te jokken/fantaseren zodra hun been gaat wippen… dat zou ik met een webcam niet meekrijgen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?