Beste Lezer,
Ik heb last van twee gebeurtenissen in mijn kindertijd ( Ik weet niet zeker of ik ze trauma's mag noemen, hopelijk kan iemand mij dit toelichten na het verhaal gelezen te hebben)
(1) ik had als jonge jong een geweldadige vader die mij vaak sloeg, lichamelijke-mishadeling dus. Maar verbaal was hij ook vreselijk hoor. Het waren ellendige tijden voor me (5 tot 8 jaar) om met deze man alleen in een huis te wonen, nadat hij van mijn moeder gescheiden was en wilde (hij) niet dat ik met haar mee mocht. Dit kan het lot zijn van een kind in zo'n patriarchale cultuur als waar ik oorspronkelijk vandaan kom, (gelukkig gebeurt het niet vaak).
Het ergste was toen hij een keer midden in nacht (terwijl ik sliep) mij wakker sloeg keihard met hand en een riem, ik herinner me een ding heel zeker: er was geen enkele aanleiding, zo maar. Dat scene is mijn geheugen gegrift. Alles kan ik hem vergeven maar dit laatste heb ik soms nog steeds nachtmerrie van.
(2) Ik moest rond 9 jaar oud zijn geweest, denk ik. Inmiddels woon ik met het gezin van mijn aardige oom die veel kinderen had. In die leeftijd hoorde ik steeds over masturbatie, en zag ik ook een keer jongen het doen. Ik wordt er steeds nieuwsgierig naar en probeerde het wel eens stiekem. (men hoort nooit oudere mensen praten over sexualiteit en zo..). Op een dag speelde ik met een iets-oudere-jongen (11 of 12j) uit onze beurt, we waren alleen in hun huis. Ineens deed hij zijn short om laag en komt op mijn schoot zitten, ik schrok er een beetje van maar liet ik hem zitten (in mijn beleving was het kennelijk een onderdeel van masturbatie..!). na een paar minuten verwacht hij van mij hetzelfde te doen, de rollen zijn dus omgedraaid. Ik herinner mij het allemaal vaag. Ik weet dus niet precies wat er wel is gebeurd en wat niet. In ieder geval had ik er geen last van totdat ik 23j werd (nu ben ik 43). vanaf toen begon mijn hoofd te maken met flash-backs van de scene, wat soms onschuldig voelt, maar ook heel soms een misbruik.
Dit allemaal heeft mijn hele leven, vooral functioneren en concentratie zeker beinvloed, en nog steeds heb ik wel eens last van. Ik heb hiervoor nooit naar een therapaut geweest. Ik heb het steeds mijn eigen manier proberen verwerken (wat mij redelijk gelukt is). Maar ik wil ook graag van uw/jouw tips, advies, informatie, aanwijzen naar CD's of boeken speciaal over een geschikte/ gerichte therapeuthische methoden enz…
Alvast bedankt