Even nog een late reactie op Saskia, dat borderline een term is en dat er over een tijdje weer een andere term komt. Ben ik het niet helemaal mee eens.
Als je met borderline leeft, of met NPS heb je een wereldbeeld dat niet strookt met het wereldbeeld wat de overgrote meerderheid heeft.
Veel borderliners zijn geestelijk mishandeld in hun jeugd; hebben dus weinig erkenning en of liefde gekend. Iedereen heeft dat nodig, dus de borderliner zoekt het ook op. Maar omdat hij of zij dat in de ontwikkeling naar de volwassenheid nooit hebben gekend, zijn ze ook minder in staat het te ‘herkennen’ in volwassen relaties. Gevolg: De constante frustratie van het niet vinden wat er misschien in hoge mate aanwezig is. En op een gegeven moment ga je erg ver in het zoeken van die bevestiging: soms door zelfdestructie, soms door ruzie uitlokken, soms door promiscue gedrag en ga zo maar door.
Dat borderline sinds de jaren zeventig steeds meer de kop op stak en dus ook een naam heeft gekregen, vind ik niet zo verwonderlijk en willekeurig. Het is namelijk vrij logisch dat in de veranderde maatschappij van nu vaker borderline voorkomt, als je het beziet in ‘mijn’ perspectief. Een hele belangrijke maatschappelijke verandering is de individualisereing geweest. De beschermdheid van familie en huwelijken bestaat nagenoeg niet meer, en individuen leiden hun eigen leven. Daarbij zijn er altijd mensen die dat minder goed kunnen en dus buiten de boot vallen. We zitten dus inderdaad denk ik wel redelijk in een ‘borderlinegeneratie’.
Ik weet niets van intercultureel psychologisch onderzoek naar borderline, maar het zou mij niets verbazen als deze ziekte heel weinig voorkomt in oosterse landen/aziatische landen(zoals China), omdat dat een collectivistische cultuur is en de eigen identiteit veel minder door de authenticiteit van een individu, en veel meer door de sociale indentiteit van het individu wordt bepaald.