leugens in je denken

• Ronald Kremer

Ken jij ze, de leugens in je denken, de valse overtuigingen?

Gebasseerd op negatieve ervaringen kun je dingen vastzetten; over anderen en over jezelf.

Dingen als: ‘ik leer dit nooit (af)’

Of: ‘ik zal nooit iemand vinden die van mij houdt’

Ik heb in de afgelopen jaren leren afrekenen met deze valse, donkere en bittere ideeen die keer op keer in mijn denken opdoemden.

Woorden en gedachten hebben kracht.

Met woorden kun je zegenen en vervloeken.

Wie herkend ze en wat doe/kun jij er mee?

Groet Ronald

• Heleen

Ja, ik weet wat je bedoelt. Adrian Plass -een Christelijk schrijver en spreker- noemt dit ‘graffiti’. Die graffiti -die rotzooi- die op de wanden van je hart gekalkt is, bijvoorbeeld toen je jong was. Of die soms zo diep in de wanden van je hart gekerft staan dat je hart bijna breekt. Hij beschrijft dit in één van z'n boeken, en geeft voorbeelden van dingen die tegen hem gezegd zijn toen hij kind was, en waar hij nu soms nog steeds last van heeft. Deze ‘graffiti’ heeft twee kenmerken volgens Adrian: in de eerste plaats zijn het allemaal leugen over onszelf. Dat is was jij ook al zegt. Dingen als “ik ben niet goed genoeg”, “niemand houdt van mij”, etc. Allemaal dingen die NIET waar zijn, maar die om de één of andere reden zich hebben vastgezet in ons hart. En het tweede kenmerk van graffiti is dat het ontzettend lang duurt voordat je die rotzooi hebt opgeruimd. Waar eigenlijk ieder mens wel ‘graffiti’ meekrijgt in zijn leven, is en blijft het afrekenen met die rotzooi onvoorstelbaar moeilijk.

• Mike Kuyt

Mooi gezegd Heleen! Maar Ronald, hoe heb jij ermee leren afrekenen dan?

Heleen schreef:

>

> Ja, ik weet wat je bedoelt. Adrian Plass -een Christelijk

> schrijver en spreker- noemt dit ‘graffiti’. Die graffiti -die

> rotzooi- die op de wanden van je hart gekalkt is,

> bijvoorbeeld toen je jong was. Of die soms zo diep in de

> wanden van je hart gekerft staan dat je hart bijna breekt.

> Hij beschrijft dit in één van z'n boeken, en geeft

> voorbeelden van dingen die tegen hem gezegd zijn toen hij

> kind was, en waar hij nu soms nog steeds last van heeft. Deze

> ‘graffiti’ heeft twee kenmerken volgens Adrian: in de eerste

> plaats zijn het allemaal leugen over onszelf. Dat is was jij

> ook al zegt. Dingen als “ik ben niet goed genoeg”, "niemand

> houdt van mij", etc. Allemaal dingen die NIET waar zijn, maar

> die om de één of andere reden zich hebben vastgezet in ons

> hart. En het tweede kenmerk van graffiti is dat het

> ontzettend lang duurt voordat je die rotzooi hebt opgeruimd.

> Waar eigenlijk ieder mens wel ‘graffiti’ meekrijgt in zijn

> leven, is en blijft het afrekenen met die rotzooi

> onvoorstelbaar moeilijk.

• azalaia

Laat me raden…………….:D;)

azalaia

Mike Kuyt schreef:

>

> Mooi gezegd Heleen! Maar Ronald, hoe heb jij ermee leren

> afrekenen dan?

• Ronald Kremer

Hoi Mike,

Ik heb leren afrekenen met leugens in mijn denken door er de (bijbelse) waarheid tegenover te zetten. Veel mensen/christenen kennen die waarheid niet (al komen ze meestal trouw tweemaal per zondag in een (kerk)gebouw…)

Ik geloof dat God onvoorwaardelijke liefde heeft voor mensen en voor mij persoonlijk en dat geloof maakte het mij mogelijk allerlei negatieve aanvallen in mijn gedachten te stoppen.

Ik geloofde in de leugen dat ik ongeliefd was.

Ik geloofde in de leugen dat ik onveilig was bij mensen.

Ik geloofde dat er voor mij geen vreugde zou komen in dit leven.

Ik was verbitterd en had vele negatieve overtuigingen over mijzelf en andere mensen.

Ik had geen vriendschappen.

Ik was getekend door angst voor herhaling van psychose (ik had in 1992 een eenmalige psychose en lange tijd daarna nog paniekaanvallen).

Ik was geisoleerd geraakt van anderen en van mijzelf.

Dit alles is omgedraait doordat ik de waarheid ging toelaten in mijn denken.

Dat is een proces en tegelijk mocht ik anderen stimuleren te breken met vooringenomen vastgezette negatieve ideeen die velen hebben op grond van negatieve ervaringen in het verleden.

Bedankt voor je vraag, succes bij je (zoektocht naar wezenlijke) verandering, groet Ronald

• ronald

Grafitie is ook een leuke omschrijving, mijn kinderen noemen het prietpraat.

Het is inderdaad een enorme klus dit negatieve denken uit je leven te krijgen.

Maar wel heerlijk om te merken dat het lukt en werkt!!!

Groet Ronald

• wana

ik denk dat het een heel natuurlijk proces is en een levensles is dit te leren,

hoe ouder ik wordt en hoe bewuster ik leef hoe vaker dit lukt.

• Hannie

Dit komt mij heel bekend voor allemaal. Heb zelf ook altijd moeite gehad om niet steeds heel erg negatief te denken. Ne weet ik dat er over een paar maanden een boekje verschijnt over doelgericht positief denken.

Ik heb gehoord -van iemand die één van de proeflezers was voor de schrijfster- dat het zó duidelijk beschreven is allemaal, dat je er ècht wat aan hebt. Geen onduidelijke moeilijke beschrijvingen enzo, maar heel makkelijk te begrijpen.

Die proeflezer was door het lezen van die tekst (dat nog geen boekje is) zelf al gelijk een stuk optimistischer geworden… na één keer lezen!

Ik wil het echt gaan lezen als het er eenmaal is.

• Ronald Kremer

Zelf heb ik zeer veel gehad aan het boek: ‘Strijd in je denken’ van Joyce Meyer.

Deze mevrouw heeft zelf een incest verleden en is dus ervaringsdeskundige.

Voor veel mensen zijn haar boeken en haar kennis een zegen, er worden er miljoenen verkocht, internationaal.

Gr. Ronald

• Margo

Kun je het misschien even melden als het in “de winkel” ligt?

Alvast dank :-)

Margo