Perfectionistisch in huis

• Martine

Zouden jullie mij kunnen helpen?

Ik ben in en om huis zo perfectionistisch dat ik er bijna gek van word. Ieder kruimeltje, korreltje, stofvlokje dat ik zie maakt me gek. Er zitten wat scheurtjes in onze spachtelputz wanden en daar word ik helemaal kriebelig van. Ik loop de hele dag te stofzuigen en op te ruimen, en als ik dan weer ergens loop waar zand ligt of stof, krijg ik de kriebels.

Wat kan ik hier nu tegen doen?

• Lezer

Angst is de achterliggende gedachte van jouw handelen en ja er is zeker iets aan te doen.

• Martine

Maar welke angst dan?? Ik heb op internet wel eens wat gelezen hierover, maar ik krijg niet bedacht welke angst het zou kunnen zijn.

Wat is er aan te doen?

• Lezer

Wat zou er gebeuren als je een dag niet stoft ?

• Martine

Dan wordt het een rommel in huis.

• azalaia

Ik denk dat jij bang bent voor chaos….

Ik denk dat jij ook bang bent om alle contrôle te verliezen over de dingen die je doet in en om het huis.

Het is niet alleen de contrôle over je dagelijkse poetsbeurten, maar ook jouw contrôle over je eigen (dwangmatige) handelingen.

Er zit iets in jou dat MOET, moet en nog eens moet, en als je daar geen gehoor aan geeft, dan wordt je knettergek.

Jij moet…….., ik zeg speciaal moet…………leren loslaten en dat loslaten zit tussen je oren.

Een goede psycholoog kan je daarmee helpen.

De zin en onzin van het dagelijks poetsen maakt jouw leven tot een dwangmatig gebeuren en dat is niet goed.

azalaia

• Martine

Ik herken wat je schrijft en ik heb mij ook aangemeld voor een behandeling maar daar is nogal een wachtlijst.

Soms is het zo vreemd: als ik b.v. op vakantie ben in een hotel of vakantiehuis dan interesseert het me allemaal echt helemaal niks, maar thuis….. ik heb zojuist de wc schoongemaakt en blijkbaar liet mijn doekje stof na op de wcbril, ik ben net zo lang blijven wrijven tot het weg was. Wc poetsen duurt zo ongeveer een half uur.

• Lezer

http://upchucky.com/flash-inspirational2.html

• azalaia

Het is ook wel een beetje hilarisch als ik dit zo lees…half uur met je wc bril bezig zijn…..

Als je op vakantie de boel lekker kan laten gaan zoals het is, dan zie ik de toekomst optimistisch in met jou.

Er moet alleen wel een knop om, dat is die dwangknop die jou niet laat stoppen met soppen…..:D.

Zet de dwangknop uit en zeg tegen jezelf dat schoon schoon is en dat je geen slaaf wilt zijn van jezelf, want niemand dwingt jou zo lang die toiletbril te blijven reiningen.

Na 1 seconde, als je daar weg bent, zit er al weer miniscuul stof op die bril….

maar….. ho ho, wacht nou even….kom eens terug……..loop nou niet wéér naar de wc ………;):), schoon is toch schoon….?

azalaia

• Martine

Daar kan ik nog inkomen, althans, het lukt me meestal wel om me hier dan overheen te zetten, vaak ook door een gebrek aan tijd. Maar zo zijn er nog andere dingen, een v.b.: wij hebben een tijd geleden onze woonkamer laten stuccen met van dat korrelspul, ze hebben dat netjes gedaan maar zoals altijd (wisten we van te voren) gaat het werken en scheurt het. Het enige dat ik dus nog zie zijn de scheuren en scheurtjes i.p.v. de mooie woonkamer. Na ongeveer een jaar is het uitgewerkt en kan je alles laten repareren, maar toch, het blijft een heel vervelend gevoel. En als ik mij er dan bij neer leg en denk: we laten het toch repareren, dan krijg ik de kriebels omdat ik weet dat die werklui weer in huis moeten zijn (overal stof en poeder).