ik laat kwetsende opmerkingen zo binnenkomen

• Danieke

Wie kan mij tips, adviezen, bruikbare one-liners geven om om te gaan met het volgende probleem;

Ik laat opmerkingen van anderen altijd zo binnenkomen dat ik ze niet meer los kan laten en het mijn humeur de gehele dag kan verpesten.

Als voorbeeld; over iemand die ik 10 jaar geleden voor het laatst gezien heb, ooit vriendinnen, later veel irritatie en toen geen vriendschap meer. Geen ruzie, maar gewoon “klaar met elkaar”.

Onlangs kruisten onze wegen elkaar door een stom toeval.

Later hoorde ik dat ze allemaal flauwe opmerkingen over mij gemaakt had in de trent van “schoonheidskoningin” “aantrekkelijke dame” enz. Ik ben niet heel knap, maar heb een leuk gezicht en ben tevreden met mijn uitstraling.

Toch raakt het me zo dat iemand zo over me spreekt. Ik wil er graag boven staan, wil het loslaten, maar in de praktijk heb ik vlak na het horen een verhoogde hartslag, onmiddellijk buikpijn, voel me verdrietig en gekwetst en ben geneigd om me vast te klampen aan de mensen waar ik van hou.

Waarom kan ik dit niet van me af zetten, me er niets van aantrekken? Voor alle duidelijkheid; ik laat me niet aanpraten dat ik lelijk ben, maar heb er moeite mee dat iemand mij zo respectloos bespreekt/belachelijk maakt.

Wie heeft er bruikbare tips of misschien zinnen die ik hardop kan zeggen om onzinnige opmerkingen niet binnen te laten komen?

• maria

Meestal werken zulke one-liners het beste als je ze zelf bedenkt, omdat ze dan het beste bij jouw situatie passen.

Bij jou heeft je probleem duidelijk te maken met onzekerheid en te weinig zelfvertrouwen. Misschien kun je daar wat meer over lezen. Daar is heel veel info over te vinden op het net. En daar staan ook genoeg one-liners bij.

Veel succes ermee!

Liefs, Maria

• Saskia

In de eerste plaats vind ik dat degenen die jou dat verteld hebben, roddelaars zijn. Je zou niet naar dit soort negatieve mensen moeten luisteren .

De vraag is ook of het wel waar is.

Als mensen dat bij mij doen zeg ik …..“nee dat wil ik niet weten”. Daar kijken ze dan raar van op , maar ik vind het heel prettig.

Het kan mij ook niet veel schelen wat ze van mij vinden.

Schouders ophalen en so what……………..

Alleen mensen die mij dierbaar zijn vraag ik om hun mening en die geven dat vanuit respect.

• Danieke

Fijn dat jullie reageerden.

Op zich denk ik dat het met zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde wel goed zit, al zijn er natuurlijk grenzen. En met kwetsende opmerkingen is die grens inderdaad misschien te snel bereikt.

Wat Saskia zegt vind ik erg dapper; niet willen weten wat er gezegd of geroepen wordt.. Ik ga het eens proberen, me meer af te sluiten voor de mening van relatief onbelangrijke mensen. Schouders ophalen wil ik graag leren… de schouders gaan wel omhoog, maar in het koppie blijft het hangen… wel een aardig punt om aan te gaan werken..

Dank jullie wel!

groetjes,

Danieke

• Saskia

Ik zei niet dat ik mij er voor afsluit, ik wil het echt niet weten.

Ik kan niets met de frustraties van willekeurige mensen, want dat zijn het.

Het levert geen bijdrage aan je leven . Waarom zou je daar dan ook maar 1 seconde over nadenken ?

Het zijn jouw eigen gedachten die je ongelukkig maken. En daar ben jij de baas over. Niet over die van anderen.

• web-aapje

Dit soort opmerkingen zegt altijd veel meer over degene die ze plaatst dan over degene waar het over gaat. In dit geval proef ik afgunst omdat zij vindt dat jij er beter uitziet dan zij. Houdt dat maar in gedachten.

• Hans Jongsma

Hoi Danieke.

Het bij je binnen laten komen, is als het ware in een spiegel kijken, op de een of andere manier zijn vroeger gebeurtenissen die je nu nog steeds raken(spiegelen)

Net hetzelfde als jij in de spiegel kijkt en je zelf herkent, zo ook met woorden en daden van anderen die je aanspreken en waar je overstuur van raakt.

Wat te doen is, om bij je zelf naar binnen te gaan, terug in de tijd en proberen aan de weet te komen waar hoe en wanneer dit probleem is ontstaan, lukt dat niet kan je een hypnotherapeut raad plegen om van je probleem af te komen.

Ik wens je sterkte.

Groeten H@ns.

• Danieke

Hier ga ik even over nadenken…

Zit wat in met dat spiegelen…

bedankt..

• Jacques Smeets

Hallo Danieke,

Hans heeft het op een directe manier over “spiegelen”.

Als ik lees wat je schrijft komt bij mij de gedachte bovendrijven dat het ontvangen en/of geven van complimenten iets bij jou bovenhaalt.

Het liet me denken aan een artikel dat ik alweer een paar jaar geleden heb geschreven, maar volgens mij tref je daar het een en ander in aan, wat je kunt gebruiken als wegwijzer, niet als opolossing, want die moet je in jezelf zoeken.

Durf maar eens te kijken

http://www.insavasana.nl/PDF/Persoonlijkheid/Complimenten.pdf target="_blank">

(www.insavasana.nl)

Als de link niet werkt kun je op de site klikken op Persoonlijkheid/(Eigen)waarde. Onderaan de pagina staat de link naar het artikel.

Ik wens je veel moed toe.

Jacques

• azalaia

ga op een cursus kickboksen, daar wordt je lichamelijk en mentaal sterk van en kun je dit soort dingen meteen het hoofd bieden.

azalaia