Wie kan mij tips, adviezen, bruikbare one-liners geven om om te gaan met het volgende probleem;
Ik laat opmerkingen van anderen altijd zo binnenkomen dat ik ze niet meer los kan laten en het mijn humeur de gehele dag kan verpesten.
Als voorbeeld; over iemand die ik 10 jaar geleden voor het laatst gezien heb, ooit vriendinnen, later veel irritatie en toen geen vriendschap meer. Geen ruzie, maar gewoon “klaar met elkaar”.
Onlangs kruisten onze wegen elkaar door een stom toeval.
Later hoorde ik dat ze allemaal flauwe opmerkingen over mij gemaakt had in de trent van “schoonheidskoningin” “aantrekkelijke dame” enz. Ik ben niet heel knap, maar heb een leuk gezicht en ben tevreden met mijn uitstraling.
Toch raakt het me zo dat iemand zo over me spreekt. Ik wil er graag boven staan, wil het loslaten, maar in de praktijk heb ik vlak na het horen een verhoogde hartslag, onmiddellijk buikpijn, voel me verdrietig en gekwetst en ben geneigd om me vast te klampen aan de mensen waar ik van hou.
Waarom kan ik dit niet van me af zetten, me er niets van aantrekken? Voor alle duidelijkheid; ik laat me niet aanpraten dat ik lelijk ben, maar heb er moeite mee dat iemand mij zo respectloos bespreekt/belachelijk maakt.
Wie heeft er bruikbare tips of misschien zinnen die ik hardop kan zeggen om onzinnige opmerkingen niet binnen te laten komen?