Altijd te laat op het werk komen

• Anke

Hallo allemaal,

Heeft iemand hier wel eens van gehoord?

Bij ons op het werk kun je beginnen van 7.00 tot 9.00 uur. Toch heb ik een collega die , niet gelogen, altijd te laat binnen komt. Ze komt zo tussen kwart over negen en half tien binnen.

We spraken er met haar over en dan zegt ze dat ze wel op tijd opstaat maar dat het haar niet lukt oom op tijd te komen. “mensen die dat niet hebben begrijpen dat toch niet”. Allerlei tips met wekkers en planningen werken volgens haar niet.

Nu heeft ze wel meer lichamelijke en psychische problemen dus het zal daar wel mee te maken hebben.

Ik heb best veel gelezen maar een storing als deze heb ik nog nooit van gehoord.

Is het logisch dat ik een verklaring als deze niet goed kan accepteren?

Anke

• Els

Kan me geen enkele ziekte voorstellen waardoor je altijd te laat zou moeten komen.

Als ze blijft volhouden dat het wel door een ziekte komt naar de arboarts sturen lijkt me, moet ze daar maar vertellen waarom dat niet lukt.

Als je glijdende werktijden hebt, moet er toch geklokt worden?

Uren inleveren of 's avonds langer doorwerken dus.

Veel succes met zo'n collega, geeft volgens mij veel ergenis.

• Saskia

Een probleem is geen ziekte.

Altijd te laat komen kan verschillende oorzaken hebben. Angst of depressie of iets anders.

In ieder geval is er een weerstand die zij dagelijks moet overwinnen.

• De Bie

Een provocatie tegen jou zwakke leidinggevende begaafdheid. Je schrijft ook ‘ we’ ipv ik. Blijkbaar is daar bij ‘jullie’ niet helemaal duidelijk wie de zweep hanteerd.

• Anke

Hallo De Bie,

Inderdaad ben ik niet haar leidinggevende, wat ik ook nooit heb beweerd. Ik ben zoals ik al schreef een collega

Met een aantal collega's ergeren wij ons aan haar uitspraken over te laat moeten komen en ik vroeg me af of zo'n stoornis bestaat.

Groetjes,

Anke

• De Bie

Als ze een collega is dan is het toch niet zo erg? Of is jullie werk direct afhankelijk van het hare?

• Danit

sorry maar vaak te laat komen,komt ook vaak voor bij mensen met adhd

• Anke

Hallo Danit,

fijn dat je reageert. ADHD? Ze heeft dat inderdaad ook wel eens genoemd. Ze is er wel op getest maar de ADHD test bleek negatief te zijn. Kun je me misschien uitleggen hoe dat dan in het werk gaat? Heeft iemand met ADHD gebrek aan de mogelijk aan structuur of zoiets?

Groetjes,

Anke

• azalaia

Het zou kunnen zijn dat ze laat naar bed gaat en laat opstaat en dan nog zoveel moet doen thuis op het kaatste moment dat ze het niet haalt om op tijd te komen.

Sommige mensen kunnen gewoon niet weg komen uit huis, 10 keer ronddraaien voordat ze eindelijk de deur achter zich dicht kunnen trekken, of de kattenbak moet nog net even geleegd worden, of ze heeft toch al niet veel trek om te gaan werken.

Ik proef iets van tegenzin van je collega, ‘ iets ’ weerhoudt haar om op tijd te komen ook al is het om 09.00 uur.

azalaia

• Saskia

Als ze altijd te laat komt is dat structureel.

Eigenlijk vind ik het schandalig dat je haar een psychische aandoening wilt aanpraten.

Als ik zulke collega,s had zou ik er ook moeite mee hebben naar mijn werk te gaan.

Ik heb een betere optie.

Verwelkom haar vriendelijk als ze op het werk komt. Zeg dat je blij bent dat ze er is.

Nog nooit bij je opgekomen dat mensen beter functioneren als je ze aardig behandelt?