Advies gevraagd

• Rudolph

Hallo allemaal,

Om mezelf even neer te zetten zal ik me even voortsllen. Ik ben dus Rudolph.

Misschien weet iemand wat ik moet door me een kleine handreiking te geven om door te gaan en proberen beter en rustiger in mijn hoofd te worden.

Ik ben nog al een binnenvetter. Als ik ergens mee zit dan praat ik er niet over met mijn beste vrienden of familie. Ik moet het eerst een plekje geven wil ik erover praten. Maar dat is nu een probleem. Ik kan moeilijk dingen van me afzetten. Vooral dingen die niet goed afgesloten zijn bijvoorbeeld. Een voorbeeld 7 jaar geleden is het met mijn toen malige ex uitgegaan na een relatie van ruim 2 jaar waarvan 1 jaar samenwonen. Na die tijd zijn we nog 2 jaar ofzo met elkaar omgegaan als goede vrienden. Maar in die 2 jaar hebben we het eigenlijk nooit goed uitgepraat zeg maar. Het is nooit goed afgesloten. En nu ben ik op een punt dat al die dingen die ik niet goed heb kunnen afsluiten me zo beginnen op te breken dat ik even door de bomen het bos niet meer zie. Er speelt natuurlijk wel meer dan alleen maar dingen die ik niet heb kunnen sfsluiten. Dan heb je nog altijd de “waarom” vragen en de “wat als” vragen. 2 vragen die je het hoofd zo op hol kunnen brengen dat je er gek van word.

Nu ben ik sinds deze week aan het schrijven gegaan. Ik heb gehoord dat het schijnt te werken. En ik ben deze week al mijn vrienden en familie aan het inlichten over hoe ik er op dit moment voor sta. Gistermorgen had ik zoiets van als ik deze dag zo moet doorkomen dat trek ik niet zo rot voelde ik me. Maar naar mate de dag vorderde begon ik me wel beter te voelen en had ik zoiets van al dat praten met vrienden (en hun goed bedoelde adviezen waar je net niks mee kan) zou het werken zou ik me daarom beter voelen dan vanmorgen.

Nu is mijn vraag wat kan je nog meer doen dan alleen schrijven om het van je af te zetten? En is er een manier die je kan leren dingen beter te kunnen relativeren? En zo makkelijker van je af kan zetten.

Bij voorbaat dank

Rudolph

• Jacques Smeets

Hallo Rudolph,

Goedbedoelde adviezen krijg je van mij ook niet. Die heb je al genoeg gekregen, lees ik. Desondanks vraag je om een handreiking.

Welnu, als jij je er dan toch voor open wil stellen, geef ik je de handreiking om te proberen niets meer van je af te willen schrijven of zetten. Hoe meer jij je best gaat doen om het op die manier “kwijt” te raken, des te harder krijg je het terug.

Er is niets kwijt te raken wat al van jou is. Het zijn jouw gedachten en gevoelens die jij zelf creëert, dat doet niemand anders voor jou. Zeker, je wordt van alle kanten beïnvloed, beter gezegd, jij laat dit al of niet bewust (meestal onbewust) toe. Wellicht zou je eens kunnen proberen je meer en meer bewust te worden van jouw eigen gedachten en gevoelens (ook al zijn ze niet zo prettig of beangstigend). Durf ze te accepteren, te respecteren, te begrijpen waarom jij ze creëert en kijk naar samenhangen met gebeurtenissen, situaties, personen enz.

Tracht je bewust te worden van de (voor)oordelen die jij zelf creëert of van de waardeoordelen die jij daaraan verbindt.

Kortom, kom bij jezelf terecht en zoek geen antwoorden (oplossingen) bij de ander. De ander kan hooguit dienen als wegwijzer (hulpverlener) op een weg die jij zelf al lang en breed bewandelt.

Kijk eens hoe jij ten aanzien van jezelf staat. Hoe zit het met zelfvertrouwen, zelfrespect, eigenwaarde, zelfliefde?

Dat lijken beladen begrippen, maar ze hebben wel betrekking op jou.

Er is niets af te sluiten Rudolph, zolang jij je ervoor openstelt.

Dat vergt moed, inzicht en wijsheid. Ik gun je die van ganser harte.

Jacques

www.insavasana.nl

• azalaia

Ga eens proberen om gedichten te schrijven, dan moet je je concentreren op een onderwerp en of het wel of niet moet rijmen….

Het houdt je in ieder geval bezig met jezelf.

azalaia

• Novice

Ben onder de indruk van je advies. Denk ook dat je gelijk hebt. De problemen zitten in jezelf, dus de oplossingen moeten ook vanuit jezelf komen. Maar ik begrijp wel wat Rudolph bedoelt, want ik herken het wel dat je vragen, problemen waar je mee zit maar niet uit je hoofd krijgt, misschien ook niet wilt krijgen, want dan moet je accepteren dat het gewoon zo is en je er niets aan kunt doen. Zolang je het in je hoofd laat blijf je zoeken naar oplossingen.

Mijn advies is om afleiding te zoeken. Van je af schrijven helpt zeker, maar daarna moet je het proberen los te laten. Maar goed, theorie is makkelijker dan de praktijk. Succes!

• Rudolph

Dank jullie voor tips/adviezen. Ik zal echt proberen er iets mee te gaan doen. De afgelopen week heb ik ook weinig geschreven en weinig gedacht aan dingen die me bezig. Gewoon puur omdat ik sinds 1 mei ander werk heb en dat gewoon met heel veel plezier doe. En gewoon collega's heb waar ik veel mee kan lachen.

Jacques: Ik snap wel wat je bedoelt met het accepteren, maar zoals je zelf al zegd het is makkelijkker gezegd dan gedaan. Ik ga zekers proberen er iets mee te doen. Ik schrijf ook om iets van me af te zetten maar tegelijk ook om dingen een plekje te geven. Zoals mijn ex van hoe het destijds is gegaan verdiend geen schoonheidsprijs. Ik schrijf gewoon alles van begin tot het eind op van hoe mijn relatie eigenlijk was met haar. Ook gewoon om te kijken van waar is het mis gegaan dat het zo is gelopen op het eind. Maar omdat ik nu gewoon veel meer werk, vaker weg ben heb ik op dit moment even geen tijd om te schrijven. Komt wel weer. En sporten is een manier om dingen van me af te zetten. Vooral even hardlopen. Beetje muziek op en niemand die je lastig valt. Gewoon even alleen met je gedachten, heerlijk.

Ik zal proberen wat met de dingen te doen die jullie voorstellen en hopen dat het beetje bij beetje beter gaat. Dipjes zal je altijd houden, maar het leven is eigenlijk te mooi om niet er van te genieten. En dat ga ik gewoon weer doen.

• Saskia

Schrijven kan echt helpen.

Je hoeft het dan niet meer te onthouden. Want het voortdurend herhalen in je hoofd is 1 van de grootste problemen. Op die manier houdt het nooit op, blijf je jezelf gek maken.

Nu het genoteerd is heb je meer vrijheid in je hoofd.

• wana

bovendien vind ik het ongelofelijk relativerend werken om terug te lezen, waar ik me ooit druk om maakte nu ik het verloop weet.

Ik schrijf nu zo'n 15 jaar met wisselende regelmaat.

Het heeft me inzichten gegeven door eerlijk te zijn en pure emoties op te schrijven, het was soms confronterend maar echt leerzaam en een opluchting, een grote ‘fan’van schrijven geworden, al is het maar als uitlaatklep en worden het soms bladzijden vol twijfel,woede of verdriet.