Wie van jullie heeft ervaring met neurofeedback? Ik overweeg deze behandeling en ben op zoek naar ervaringen van anderen.
Ik ben inmiddels gestart en heb 3 sessies gehad. De methode die bij mij wordt toegepast is een nieuwe methode van neurofeedback (L.E.N.S. methodiek genoemd) waarbij er slechts 15 tot 20 behandelingen nodig zijn i.p.v. de reguliere neurofeedback waarbij er 30-40 en soms nog meer behandelingen nodig zijn.
In directe zin merk ik er nog weinig van. Wel is het zo dat ik heel ontspannen ben tijdens en na de behandeling zelf. Dat schijnt een normale reactie te zijn. Daarnaast heb ik wel minder klachten dan voorheen, maar waar dat door veroorzaakt wordt weet ik niet omdat mijn klachten sowieso wisselend waren.
Het is niet goedkoop, maar ik heb wel de indruk dat er iets bij me verandert en dat vind ik het proberen waard.
even de tarieven van de feedback in mijn stad..
na intake en onderzoek ben ik 450€ kwijt, dan nog minimaal 20 behandelingen á 110€ ik wacht nog even af en kijk wat het over een paar jaar kost.
QEEG en Neuropsychologisch onderzoek
- Deze prijs is incl. intake (1 uur) en uitgebreid QEEG en Neuropsychologisch onderzoek (3 uur).
- Deze prijs is alleen geldig in combinatie met behandeling.€ 450,-
rTMS behandel sessie en psychologisch consult bij Depressie, Parkinson of Tinnitus door Psycholoog€ 110,-
Neurofeedback sessie en psychologisch consult bij ADHD, Slaapproblemen e.d. door Psycholoog€ 110,-
Tele-Neurofeedback sessie en psychologisch consult (30 minuten)€ 70,-
Lease van de apparatuur tbv. de Tele-Neurofeedback per maand€ 75,-
Consult bij BIG geregistreerd behandelaar per sessie
Mijn zoontje heeft 2 maanden geleden een intake gesprek gehad ivm adhd- achtige klachten en vreselijke vermoeidheid. De neuropsycoloog had het vermoeden van een jodium gebrek. Mijn zoon gebruikt nu voedsel met toegevoegde jodium en de klachten zijn al voor een deel verdwenen. Een maand geleden is er een EEG afgenomen en blijken zijn alpha golven te hoog en betha golven (informatieverwerking) te laag. Dinsdag a.s. gaan we krijgt hij de eerste feedbacksessie. Ben heel erg benieuwd. Onze neuropsycholoog hanteerd de prijs van 75 euro per sessie, blijft veel geld maar in vergelijking met anderen is dit een stuk voordeliger.
Neurofeedback is een hype momenteel, maar in feite is het niets anders dan hersenconditionering.
In sommige gevallen, waarbij het daadwerkelijk gaat om een denk-stap of gedachten “patroon” dat
een patiënt niet heeft of niet goed is ontwikkeld, kan het dus heel goed gebruikt worden om dat
deel van de hersen“programmering” een beetje “op te trainen” zodat het uiteindelijk beter aansluit
bij je algehele hersenprocessen op een manier die “beter” gedrag oplevert.
Maar Neurofeedback wordt ook opvallend vaak als wondermiddel tegen depressie en burnout etc
genoemd, terwijl dat in de realiteit helemaal niet bewezen is. Het is wel zo dat een klein deel van
de depressie-patiënten die NF doen er baat bij hebben, maar dat is ook zo bij placebo's, dus dat lijkt
mij geen bewijs.
Zelf heb ik een volledig NF traject van meer dan 20 sessies doorlopen bij een zogenaamd gerenommeerd
instituut, en hoewel de hersenscans een lichte verschuiving in hersengolfpatronen lieten zien die volgens
de heren psychologen betekenen dat ik minder last heb van mijn depressie, merk ik daar zelf niets van.
Persoonlijk heb ik het hele gedoe ervaren als een totale flop, waar ik niets aan heb gehad.
Veel tijd en geld aan uitgegeven, en de heren psychologen zullen vast op hun conto zetten dat ze alweer
een patiënte hebben “geholpen” in hun NF praktijk, maar ik als patiënt zit nog steeds met mijn depressie.
Dus voor je je veel geld uit je zak laat kloppen met de zogenaamde wonder-therapie die Neurofeedback
genoemd wordt, zou ik er eerst maar eens heel goed over nadenken.
Over het algemeen roepen psychologen al heel snel dat iets werkt, wanneer zij er zelf goed geld aan
kunnen verdienen en als ze de theoretische onderbouwing zelf wel goed vinden klinken.
Maar helaas zijn psychologen, net als artsen in het algemeen, in de eerste plaats bezig met hun inkomen
en pas in de tweede plaats met de patiënt.
Dus let goed op voor ze je een oor aannaaien.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?